فراخوان تحریم یوروویژن به‌دلیل حضور اسرائیل؛ یک گروه همجنسگرا خواستار کناره گیری نماینده بریتانیا شد

Queer artists urge UK’s Eurovision entry to boycott competition over Israel’s participation - Copyright Eurovision Song Contest
Queer artists urge UK’s Eurovision entry to boycott competition over Israel’s participation - Copyright Eurovision Song Contest Copyright گتی
Copyright گتی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروهی به نام «کوییرز برای فلسطین» متشکل از بیش از ۴۵۰ هنرمند، نوازنده و نویسنده همجنسگرا، با انتشار نامه سرگشاده‌ای خواستار تحریم یوروویژن ۲۰۲۴ توسط «آلی الکساندر» نماینده بریتانیا در این مسابقه، به دلیل حضور اسرائیل شدند.

آگهی

این گروه که بازیگرانی مانند «مکسین پیک» و «بریجت لاندی-پین»، گروه موسیقی «گوت گرل» و نویسندگانی مانند «سارا شولمن» و «جیسون اوکوندیه» را نیز شامل می‌شود، در نامه‌ای با اشاره به تلاش‌های پیشین برخی کشورها و سازمان‌ها برای تحریم گسترده این رویداد به خاطر حضور اسرائیل، اعلام کرده‌اند: «با امتناع از اخراج اسرائیل از مسابقه، اتحادیه پخش و فرستنده‌های اروپایی (EBU) در حال فراهم کردن پوشش فرهنگی و تأیید برای خشونت فاجعه‌باری است که اسرائیل بر فلسطینیان اعمال کرده است.»

این گروه با خطاب مستقیم به «آلی الکساندر»، خواننده، بازیگر و عضو گروه «ایرز اند اییرز»، می‌نویسند: «ما با چشم‌انداز شادی همجنسگرایان که از طریق موسیقی‌تان ارائه می‌دهید، هم‌نظر هستیم و به آزادی جمعی برای همه ایمان داریم. با این روحیه، از شما می‌خواهیم به درخواست فلسطینی‌ها برای کناره‌گیری از یوروویژن توجه کنید... نمی‌توان با دولتی که مرتکب آپارتاید و نسل‌کشی است، جشن گرفت.»

هنوز «آلی الکساندر» به این نامه واکنشی نشان نداده است.

علی‌رغم این که الکساندرپیش از این نامه‌ای در حمایت از فلسطین امضا کرده بود اما او همچنان قرار است آهنگ «گیج» (Dizzy) خود را در ماه مه در مسابقات مالمو ردهوس سوئد اجرا کند.

 پس از مشخص شدن امضای نامه‌ای که اسرائیل را به عنوان «رژیم آپارتاید» توصیف می‌کرد، از بی‌بی‌سی خواسته شد تا الکساندر را کنار بگذارد. این نامه توسط گروه فعالان LGBTQ+ با عنوان «صدای لندن» نوشته شده بود و خواستار آتش‌بس در غزه و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به این منطقه بود.

در آن زمان، افشای این موضوع منجر به انتقاد حزب محافظه‌کار شد، به طوری که یکی از افراد این حزب، بی‌بی‌سی را به «غفلت عظیم یا وقاحت محض» در انتخاب الکساندر متهم کرد.

با توجه به این که این نامه پیش از تایید الکساندر به عنوان نماینده یوروویژن بریتانیا امضا شده بود، بی‌بی‌سی او را کنار نگذاشت.

علی‌رغم اعتراضات، اسرائیل با شرکت‌کننده خود، عدن، و آهنگش که قبلا «باران اکتبر» نام داشت و حالا «طوفان» نامیده می‌شود، جایگاه خود را در مسابقه حفظ کرده است.

به اسرائیل گفته شد که متن ترانه‌ ارسالی‌شان باید تغییر کند، چرا که این آهنگ به دلیل نقض قوانین بی‌طرفی سیاسی، از مسابقه کنار گذاشته شد.

متن اصلی «باران اکتبر» شامل این عبارات بود: «هوایی برای نفس کشیدن باقی نمانده است» و «آنها همه بچه‌های خوبی بودند، تک تک‌شان». این آهنگ همچنین به «گل» اشاره می‌کرد که اغلب به عنوان کد نظامی برای تلفات جنگی استفاده می‌شود.

حضور اسرائیل در یوروویژن جنجال‌های زیادی به پا کرده است.

نامه سرگشاده‌ای در ژانویه خطاب به اتحادیه پخش و فرستنده‌های اروپایی (EBU) منتشر شد که توسط بیش از ۱۰۰۰ هنرمند سوئدی امضا شد و خواستار خروج اسرائیل از رقابت شد. هنرمندان کشورهای دیگر یوروویژن از جمله ایسلند، نروژ و دانمارک نیز به دلیل جنگ در غزه خواستار تعلیق حضور اسرائیل شده‌اند. بیش از ۱۴۰۰ متخصص صنعت موسیقی در فنلاند با امضای درخواستی، پخش‌کننده ملی خود یعنی Yle را به داشتن استانداردهای دوگانه متهم کردند و گفتند این پخش‌کننده، از اولین‌هایی بود که پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، خواستار ممنوعیت حضور روسیه شد.

از سوی دیگر، هنرمندان سرشناسی مانند هلن میرن، جین سایمونز، شارون آزبورن و بوی جورج نامه سرگشاده‌ای امضا کردند که از برگزارکنندگان یوروویژن می‌خواست به اسرائیل اجازه دهد تا امسال در مسابقه شرکت کند.

مسابقه آواز یوروویژن از ۷ تا ۱۱ مه در شهر مالموی سوئد برگزار خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیامدهای جنگ غزه؛ سوئد برای برگزاری مسابقه یوروویژن آنهم با تدابیر امنیتی بالا آماده می‌شود

اسرائیل به تغییر متن ترانه جنجالی مسابقه آواز یوروویژن رضایت داد

شبکه کان اسرائیل: اگر ترانه باران اکتبر رد شود یوروویژن امسال را ترک می‌کنیم