رقص سنّتی آذربایجان؛ سرشار از ظرافت و نیازمند ورزیدگی

رقص سنّتی آذربایجان؛ سرشار از ظرافت و نیازمند ورزیدگی
Copyright euronews
نگارش از Andrea Bolithoیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گروه ملی رقص آذربایجان که در سال ۱۹۳۸ و در دوران حکومت شوروی ایجاد شده، تاکنون اجراهای بسیاری در سراسر دنیا داشته است.

آگهی

رقص سنتی آذربایجان که در دل فرهنگ این کشور جای دارد تلفیقی از موسیقی و روایت با حرکات است. رقص آذری با پیشینه کهن خود بسیار متنوع است، گاه سرشار از ظرافت و گاه نیازمند ورزیدگی بسیار.

ساینا احمدووا، مدرس رقص این مجموعه می‌گوید: «برخی از حرکات خاص این رقص‌ها برای رقصندهٔ زن آذری بسیار آشناست، مثلا حرکات سر و گردن و سینه و همچنین کنترل چشم‌ها و ترکیب این حرکات با هم. همچنین رقص‌های استکان و نعلبکی را داریم که گاه با استکان‌های‌ پر در کف دست‌ها انجام می‌شود و حرکت رقصنده باید طوری باشد که مایع از آنها بیرون نریزد.»

گروه ملی رقص آذربایجان که در سال ۱۹۳۸ و در دوران حکومت شوروی ایجاد شده، تاکنون اجراهای بسیاری در سراسر دنیا داشته است. طراحی چهره و لباس رقصندگان در این مجموعه با دقت بسیار صورت می‌گیرد، و رقص‌آرایی پیچیدهٔ کارگردانان باید شامل عناصر بسیاری باشد؛ از تعیین شیوه و جای فرودآمدن پاها، تا چگونگی آرایش و لباس‌.

رفعت خلیل‌زاده، طراح صحنه رقص در این مجموعه نیز رقص مردانهٔ آذری را نوعی رقابت توصیف می‌کند و می‌افزاید: «حرکات رقصندهٔ مرد تصویرگر عقابی است که پروبال گشوده و آمادهٔ پرواز بر فراز کوهستان است، چنان که می‌بینید برخی از حرکات رقصنده روی نوک پا انجام می‌شود که اجرایشان واقعا دشوار است. در کل رقص مردانه آذری نمادی از شجاعت و مردانگی بوده، و رقص کنونی نیز همین‌ها را تصویر می‌کند.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

از گل‌فشان‌ها تا بازارهای شلوغ؛ چرا باید به جمهوری آذربایجان سفر کرد

غرفه ازبکستان در دوسالانه ونیز؛ خوارزمی، کنسرت الگوریتمی و باغ علم

چهاردهمین جشنواره ادبی خطوط هوایی امارات در دبی