حضور ایلهان ارشاهین، نوازنده ساکسوفون در جشنواره «ویزا برای موسیقی»

حضور ایلهان ارشاهین، نوازنده ساکسوفون در جشنواره «ویزا برای موسیقی»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایلهان ارشاهین، نوازنده ساکسوفون و آهنگساز به جشنواره موزیک «ویزا برای موسیقی» در رباط در مراکش رفته است تا به همراه گروهش به نام «گردهمایی استانبول»

آگهی

ایلهان ارشاهین، نوازنده ساکسوفون و آهنگساز به جشنواره موزیک «ویزا برای موسیقی» در رباط در مراکش رفته است تا به همراه گروهش به نام «گردهمایی استانبول» (Istanbul session) دست به ارائه کار هنری خود بزند.

ایلهان ارشاهین علاوه بر نوازندگی ساکسوفون و آهنگسازی، صاحب کلوب، تهیه کننده موسیقی، مسئول جشنواره جاز و صاحب شرکت ضبط موسیقی خودش نیز هست. او در استکهلم سوئد بزرگ شده است و پدری اهل ترکیه و مادری سوئدی داشته و از ابتدای دهه ۹۰ میلادی در نیویورک مستقر شده است.

او از سال ۲۰۰۸ با نوازندگانی مستقر در استانبول کار را بر روی پروژه ای که در آن همه سبکهای موسیقی آمیخته شده اند، آغاز کرد.

ایلهان ارشاهین می گوید: «ما تلاش کردیم موسیقی خودمان را بیابیم. ما موسیقی ترکی نمی نوازیم. موسیقی قومی نیز نمی نوازیم. کارمان راک هم نیست و موزیک الکترونیک نیز نیست. تلاش داریم تا به شکلی آگاهانه صدای خودمان را بیابیم و این همان چیزی است که بر روی آن کار می کنیم.»

اعضای گروه او نوازندگانی طراز اول هستند. نوازنده گیتار بیس او آلپ ارسونمز است که به شکلی پیوسته با تارکان، بزرگترین ستاره پاپ ترکیه همکاری کرده است. نوازنده درام در این گروه تورگوت آلپ بکوگلو است که سابقه همکاری با خوانندگان زیادی را در ترکیه دارد.

ایلهان ارشاهین می گوید: «آنچه در مورد استانبول و صحنه موسیقی استانبول برای من هیجان انگیز است وجود جنبه ای کولی در آن است. بخش تحت تاثیر فرهنگ های کردی، بالکان، غربی و ترکی را در استانبول می توان یافت. جنبه ای از موسیقی کلاسیک ترکی نیز در آن حضور دارد. احساسات و زبانها و زمینه های مختلف و ناهمگون در کنار یکدیگر جمع شده اند. به نظرم به همین دلیل است که من مرتب به استانبول بازمی گردم زیرا هیجان انگیز است.»

در جشنواره «ویزا برای موزیک» در رباط این گروه برخی از ترانه های آخرین آلبوم خودشان را اجرا کردند. تجربه زندگی شبانه در استانبول به عنوان نوازنده الهامبخش اصلی آنها در این آلبوم بوده است.

ایلهان ارشاهین می گوید: «در استانبول معمولا کنسرتها بسیار دیر وقت برگزار می شوند. معمولا در نیمه شب و یا ساعت یک صبح کنسرت را آغاز می کنیم و تا ساعت دو، سه صبح ادامه می یابد و پس از آن قسمت پایانی کنسرت را برگزار می کنیم و سپس وقت را با یکدیگر سپری می کنیم و در نهایت ساعت ۷ صبح صبحانه می خوریم. خوب معمولا ما کار نوازندگی مان را دیروقت انجام می دهیم و این آلبوم به نوعی از زندگی شبانه و در عین حال زندگی زیرزمینی الهام گرفته است. کمی نیز جنبه راک دارد زیرا ما این اواخر بر روی صحنه های بزرگ اجرا داشتیم و در نتیجه موسیقیِ سازی را به مرحله جدیدی می برد.»

آخرین آلبوم ایلهان ارشاهین و گروهش به نام «Istanbul Sessions – Underground» در بازار نیز منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلبوم مشترک دو خواننده زن مراکشی و اسپانیایی

جشنواره «ویزا برای موسیقی» جشن چهار روزه در رباط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور