مصاحبه با سینماگران دانمارکی در جشنواره لومیر: جنبش سینمایی دگما و فیلم درجه ب

مصاحبه با سینماگران دانمارکی در جشنواره لومیر: جنبش سینمایی دگما و فیلم درجه ب
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

همزمان با برگزاری جشنواره فیلم لومیر، شهر لیون فرانسه میزبان دو چهره مهم سینمای دانمارک است. مس میکلسون، بازیگر و نیکلاس ویندینگ رفن، کارگردان در

آگهی

همزمان با برگزاری جشنواره فیلم لومیر، شهر لیون فرانسه میزبان دو چهره مهم سینمای دانمارک است. مس میکلسون، بازیگر و نیکلاس ویندینگ رفن، کارگردان در دیدار با یورونیوز در انستیتوی لومیر این شهر از کار حرفه ای شان، جنبش سینمایی دگما تا فیلمهای کم هزینه موسوم به درجه ب سخن گفتند.

یکی از اولین پروژه های مشترک آنها، فیلم سینمایی سبک مستند و کم هزینه «فروشنده مواد» است که امروزه یک فیلم کلاسیک محسوب می شود.

مس میکلسون گفت: «مهمترین دلیل ساختن آن انگیزه و انرژی بود که برای کار داشتیم بود نه اینکه چون پیش تر چنین فیلمی ساخته نشده بود. می خواستیم حرفمان را به شیوه خودمان بگوییم. همانطور که تو (اشاره به نیکلاس ویندینگ رفن) می گویی بهترین کار این است که اگر کسی که می خواهد فیلم بسازد کار نه به سبک ما و یا سبک دیگران، بلکه فقط سبک خودش بسازد.»

نیکلاس ویندینگ رفن افزود: «مهم این است که کار متفاوتی انجام بدهیم، خوب یا بد بودن آن مهم نیست و نباید در نظر گرفته شود. خلاقیت، جاری شدن احساساتی است که دیگران را تحت تاثیر قرار دهد، الهام بدهد و نفوذ کند. حالا ممکن است از آن خوشتان بیاید یا متنفر باشید. من همیشه گفته ام تنوع و گوناگونی، پادشاه است.»

به گفته مس میکلسون، فیلم «فروشنده مواد» الهام بخش جنبش دگما لارس فون تریر شد، جنبش سینمایی آوانگاردی که استفاده از هر نوع جلوه های ویژه و فناوری از جمله صدا، نور و موسیقی در فیلمسازی را ممنوع می داند. او در این باره می گوید: «ما فیلمی بدون قانون ساختیم، بدون قانون های متداول نورپردازی، صدا، بودجه، لباس آرایی. چون پول نداشتیم، اگر داشتیم حتما برای فیلم هزینه می کردیم. فکر می کنم آن انرژی جوشان، انگیزه ساختن فیلم بود. اگر دگمایی ها نمی خواهند این را بپذیرند از نظر من اشکالی ندارد.»

این زوج سینمایی در صدد ساختن دو فیلم دیگر از مجموعه فروشنده مواد بودند. با موفقیت فیلم، پول بیشتری نصیب آنها شد که دستمایه ساختن فیلم تجربی وایکینگی به نام «خیزش والهالا» با شرکت مس میکلسون شد.

مس میکلسون ۴۹ ساله که رقصنده باله بود از سی سالگی به دنیای بازیگری وارد شد. توانایی خارق العاده او برای خلق شخصیت های متفاوت، جایزه بهترین بازیگر کن ۲۰۱۲ برای بازی در فیلم «شکار» را نصیب او کرد. او افزود: «من معتقدم درون تاریکی مقدار زیادی نور وجود دارد. در فیلمهای نیکلاس طنز زیادی می بینیم. من همیشه گفته ام باستر کیتون هیچوقت نمی خندد. اوه . بله گاهی می خندد و وقتی می خندد آسمان باز می شود. فکر می کنم این چیزی است که هر دوی ما عاشقش شدیم. بله درون تاریکی، نور زیادی هست.»

نیکلاس ویدنیگ رفن هم سال ۲۰۱۱ جایزه بهترین کارگردان را برای ساختن کارگردانی فیلم «راندن» که روایتی تلخ از مردی خشن است، دریافت کرد.

او می گوید: «من هر چیزی را که سینمای افراطی نامیده می شود دوست دارم. علاوه بر آن سینمایی که زیر سانسور ساخته می شود، به نظرم چون غیرمستقیم و ایمایی است جذاب تر است. سینمای دیگر مورد علاقه من سینمای پاپ یا عامیانه است برای اینکه ساختار شکن، ضد حاکمیت موجود و شورشی است. خلاقیت از شورش علیه سلیقه و ذائقه خوب متداول ریشه می گیرد.»

نیکلاس ویدنیگ رفن همچنین برای معرفی کتاب تازه اش به فستیوال لومیر آمده است. این کتاب کلکسیون منحصر بفرد پوستر فیلم های درجه ب آمریکایی دهه شصت میلادی است.

اما از پروژه های در جریان دو سینماگر دانمارکی، نیکلاس ویندیگ رفن گفت در فیلم مهیج و ترسناک «اهریمن نئونی» که ساخت آن از ماه مارس امسال شروع شده برای اولین بار نقش اصلی را به یک ستاره زن سپرده است.

و مس نیکلسون تنها به بازی در فیلم بعدی جنگ ستارگان اشاره کرد و افزود: «اگر فقط یک کلمه از آن حرف بزنم فردا به صلیب کشیده می شوم، اعدام می شوم و سوزانده می شوم. پس در هر صورت بازنده ام.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد