تجلیل از مارتین اسکورسیزی مهمان ویژه جشنواره لومیر در لیون

تجلیل از مارتین اسکورسیزی مهمان ویژه جشنواره لومیر در لیون
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مارتین اسکورسیزی مهمان ویژه جشنواره لومیر است. این جشنواره یک هفته ای در شهر لیون فرانسه به نمایش و بررسی سینمای کلاسیک اختصاص دارد. فیلمساز سرشناس

آگهی

مارتین اسکورسیزی مهمان ویژه جشنواره لومیر است. این جشنواره یک هفته ای در شهر لیون فرانسه به نمایش و بررسی سینمای کلاسیک اختصاص دارد.

فیلمساز سرشناس پس از دریافت جایزه لومیر گفت: «از افتخار فوق العاده دعوت شدن به این شهر که تبلور سینما و جشنواره لومیر سپاسگزارم. جشنواره ای که به نام مردی است که سینما را اینجا در لیون بوجود آورد.»

کارگردان برنده جایزه اسکار در این سفر با حضور در یک نشست عمومی، بخشی از تجربیات فیلمسازی و همچنین پروژه های آینده اش را برای حاضران توضیح داد. مارتین اسکورسیزی در این گفتگوی بی پرده با اشاره به دوران کودکی در نیویورک و بیماری آسم اش گفت والدینش نمی دانستند با او که دائما مریض بود چه کنند و او را مرتب به سینما می بردند. او به شرکت در اولین برنامه تلویزیونی با همکاری میک جگر، خواننده رولینگ استونز و همچنین تازه ترین پروژه سینمایی با همکاری رابرت دنیرو با نام «ایریش من» یا «مرد ایرلندی» پرداخت.

همکاری زوج سینمایی رابرت دنیرو و مارتین اسکورسیزی در فیلم راننده تاکسی یکی از شاهکارهای هنر هفتم محسوب می شود. با این حال تیری فرمو، یکی از برگزار کنندگان فستیوال لومیر و مدیر جشنواره کن در تعریف فیلم کلاسیک می گوید: «در مورد بعضی از فیلمها یک دوره انتظار لازم است ما تازه شروع به بررسی فیلمهای اولین سالهای دو هزار کرده ایم و برای اولین بار بررسی فیلمهای دهه هشتاد را در برنامه داریم. دهه هشتاد، سی سال پیش است. باید بگویم که تاریخچه سینما تنها به فیلم های صامت یا دهه سی و یا پنجاه برنمی گردد بلکه شامل سالهای اخیر هم می شود.»

فستیوال لومیر فرصتی برای دیدن فیلمهای کلاسیک است که همزمان امکان دیدار کارشناسان هنر هفتم را نیز فراهم می کند. در کنار جشنواره، بازار فیلم کلاسیک که اولین گردهمایی میراث جهانی سینمایی است در جریان است. این مجمع، فرصتی برای دیدار و همکاری بین دارندگان حق فیلم، توزیع کنندگان و کارگاههای حفظ و احیای فیلم است.

بازسازی نسخه های قدیمی از مسائل مورد توجه مارتین اسکورسیزی و بنیاد فیلم او است که از تاسیس آن در سال ۱۹۹۰ صدها فیلم را بازسازی کرده است. آقای اسکورسیزی از صاحبان حق این فیلمها خواست که با فیلمسازان همکاری بیشتری کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد