هند؛ آثار متفاوت در دوسالانه هنر معاصر کرالا

هند؛ آثار متفاوت در دوسالانه هنر معاصر کرالا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایشگاه دوسالانه کوچی هند با موضوع هنر معاصر آغاز به کار کرده است. این دومین دوره برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی در ایالت کرالا در جنوب غربی هند

آگهی

نمایشگاه دوسالانه کوچی هند با موضوع هنر معاصر آغاز به کار کرده است. این دومین دوره برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی در ایالت کرالا در جنوب غربی هند است.

امسال ۱۰۰ هنرمند از سی کشور جهان در هشت مکان مختلف در این نمایشگاه حضور دارند. محل اصلی برگزاری این نمایشگاه خانه نمایش «اسپین وال» است که ۱۵۰ سال قدمت دارد. این مکان پیش از این انبار ادویه بوده و اکنون
به نمایشگاه هنر تبدیل شده است. هنرمندان از رشته های مختلف دعوت شده اند تا دنیا را از ورای طرح های هنریشان به نمایش بگذارند.

جیتیش کالات، مدیر هنری می گوید: «کارها به اشکال مفهومی ارائه شده اند که می توانند شما را بسمت ایده هایی از زمان و تاریخ سوق دهند. ساده بگویم این دوسالانه آنچه را ما بطور روزمره انجام می دهیم مثلا وقتی سعی می کنیم چیزی را ببینیم یا بفهمیم، نمایش می دهد. ما یک شیء را در نظر می گیریم و جلو وعقبش می بریم تا آنرا بهتر ببینیم و بفهمیم. ما برای اینکه بفهمیم کجا هستیم، همواره به گذشته و آینده فکر می کنیم و این دوسالانه فقط این موضوع را برجسته کرده است.»

آرام سارویان شاعر آمریکایی حرف M را با عنوان کوتاهترین شعر جهان، با چهار پایه ترسیم کرده است. در این دوسالانه، کارهایی با حباب صابون یا نمایشی از سرعت گردش کره زمین با نوری نارنجی را می توان دید. بسیاری از هنرمندان به موضوع زمان، سیاره زمین و محیط زیست اطراف کرالا پرداخته اند. تجارت، سفر، استعمار و جستجوی کیهانی از موضوعات این دوسالانه هنری در هند است.

والسان کورما کولیری هنرمند هندی اشکال هندسی انتزاعی ساخته که از مطالعه بدن انسان الهام گرفته است. این کار او درباره مفهوم «الهام بخشی» است.

والسان کورما کولیری می گوید: «ما نمی دانیم کجا و از چه چیزی الهام می گیریم، من احسام می کنم شهودگرا هستم. من یک نشانه کوچک را می بینم و دوستم دارم که رویش کار کنم، کارهای من همواره همینطوریست. آگاهم که همواره خطاها و اشتباهاتی با من همراه است و اینکه به شکلی قادر به تصحیح خودم هستم. می خواهم بگویم که کارهنری شبیه یک آینه عمل می کند.»

هنرمندی که قبلا نامش را شنیده ام آنیش کاپور هنرمند هندی تبار انگلیسی و از پیشگامان هنر مفهومی معاصر بریتانیاست. او اثری را با عنوان «هبوط یا نزول» طراحی کرده است. این اثر، گردابی است که گویی تا ابد در حال هجوم بردن است.

اثر دیگر در این دوسالانه، نتیجه بیش از ۵۰ ساعت کار نیکل شوپرا هنرمندی هندی است. او با رنگ سیاه و سفید زندانی برای خودش ساخته و چیزهایی که بیرون شاهدشان بوده را روی دیوارها نقاشی کرده است. در این اثر او سرانجام یکی از میله های نقاشی شده را خم کرده و گریخته است.

سیسیل تولاز هنرمند نروژی، که کارهای زیادی درباره بو و بویایی انجام داده، در اینجا کاری منحصربفرد بوجود است. راهنمای این نمایشگاه می گوید: «کاری که سیسیل تولاز انجام داده این است که او گروهی از افراد را که از بدن انسانها می ترسیده اند، دور هم جمع کرده است. در حالی که آنها این ترس را تجربه می کردند او عرق بدن آنها را جمع کرد و سپس بطور شیمیایی بوی عرق بدن آنها را دوباره بازآفرینی کرده است.»

دین کو لی، هنرمند ویتنامی اثری را نصب و راه اندازی کرده که تداعی کننده آسیب ها و ناامیدی پناهندگان است. کار او بر اساس درگیری های بین ویتنام و خمرهای سرخ کامبوج است. او این اثر را با جمع آوری عکس هایی از کشتارهای ناشی از این درگیری های ساخته است.

ریاز کومو، بنیانگذار نمایشگاه دوسالانه کوچی می گوید: «این تنها جشنواره هنری بزرگ و غیر تجاری است که در این کشور برگزار می شود. اینجا محلی برای کارهای تجربی و تعامل با هنرمندانی است که می خواهند بدون توجه به جنبه های تجاری، پروژه های بزرگی برگزار کنند. همانطور که گفتم این دوسالانه عاملی برای تغییرات است.»

نمایشگاه دوسالانه هنر در کوچی با موضوع «کشف های تو در تو» انعکاسی از تاریخ غنی مبادلات و اکتشافاتی است که در طول قرنها در اینجا رخ داده است. هنرمندان تجربیات خود را درباره فضا و هنر در اینجا به نمایش گذاشته اند.

این دوسالانه هنر تاکنون از سوی یک میلیون نفر بازدید شده و نمایش عمومی آن تا پایان ماه مارس در شهر کوچی در ایالت کرالا در جنوب غربی هند ادامه دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اکران فیلم جنجالی «داستان کرالا» بدنبال نگرانی از تهدیدهای امنیتی در یک ایالت هند متوقف شد

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل