"پارسیفال" قهرمان منزه واگنر در نیویورک

با همکاری
"پارسیفال" قهرمان منزه واگنر در نیویورک
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اجرای اخیر “پارسیفال” اثر ریشارد واگنر در متروپولیتن نیویورک با استقبال فراوان روبرو شد. حضور تنور آلمانی یوناس کافمن در این موفقیت نقش زیادی داشت.

آخرین اپرای واگنر پیرامون حماسه جام مقدس دور می زند. و در این داستان پیچیده، فلسفه، مذهب و اخلاق را ماهرانه به هم مرتبط می سازد. این درام عارفانه، پیرامون پارسیفال، قهرمان بیگناهی با قلب پاک دور می زند که سرانجام شوالیه جام مقدس را نجات می دهد.

یوناس کوفمان، در توصیف “پارسیفال” می گوید: اگر به عمق این قطعه خارق العاده بروید، آتش می گیرید.” به نظر وی این، یک اثر حیرت انگیز و منحصر به فرد است که به یک عروج می ماند و تجربه ای مرموز است.

در اجرای دو اثر پیشین واگنر “اشر فیش” رهبر ارکستر اسراییلی موسیقی واگنر را رهبری کرد. او می گوید این کار مثل انجام یوگا نیازمند کنترل بدن است.

اشر فیش می گوید: “در پارسیفال باید بپذیری که برای نشان دادن ریتم درونی این قطعه باید آرامش کامل داشته باشی. مثل این است که سعی کنی نبض و فشار خونت را پایین بیاوری تا موسیقی با زبانی درست صحبت کند واین کار خیلی سخت است.”

یوناس کوفمان هم این نمایشنامه را یک تجربه فلسفی می داند که بیینده را به تفکر درباره شکست نوع بشر وا می دارد. اینکه چه می شود اگر فکر کنیم ابلهی که هیچ چیز نمی داند با محبت و ترحم نسبت به دیگران، به روشنی دست یابد. وی می افزاید اگر به اینجا برسیم دیگر جنگی نخواهد بود و همه جا فقط صلح می ماند.

یوناس کوفمان در پایان نمایشنامه، در سالن متروپولیتن با حاضران صحبت کرد و به امضای یادبود برای آنها پرداخت. وی به گزارشگر یورو نیوز گفت: “بعضی ها به من می گفتند این اپرا به شما یاد آوری می کند که چرا مسیحی هستید. آنها نقل می کردند که اشخاص مجاورشان در این برنامه رو به آنان کرده، گفته اند “ ما به شما غبطه می خوریم و دلمان می خواهد مثل شما مسیحی بودیم.”

اشر فیش در اشاره به محتوای مذهبی اثر واگنر می گوید: “خیره کننده است، واگنر که شخصی مذهبی نبود در پایان عمرش اثری آفریده که به نظر ما یک قطعه کاملاً مذهبی است و من نمی توانم بپذیرم که او آخر عمر ناگهان مذهبی شده باشد.
او یک انسان منتقد بود. و فکر می کنم در این اثر نوعی انتقاد به استفاده سنتی از دین توسط نهاد های مذهبی دیده می شود.”

و بالاخره، یوناس کوفمان توضیح می دهد که چگونه اثر سحر آمیز موسیقی، بیننده را به درون داستان می کشاند: “بعد از یک، شاید دوساعت همه جذب می شوند و شروع به گوش دادن عمیق تر می کنند و بیشتر و بیشتر متمرکز می شوند و با موسیقی واگنر به درون اثر می روند. شروعش کمی طول می کشد، ولی وقتی به آنجا می رسی منحصر به فرد است. چیزی است که فراموشش نخواهی کرد.”

برای دسترسی به جزئیات مصاحبه با یوناس کوفمان خواننده تنور و اشر فیش رهبر ارکستر (به زبان انگیسی) ، می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: Jonas Kaufmann, Asher Fisch: interview extras

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان

جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکسترجوان؛ مرحلهٔ نیمه‌نهایی

قهرمان؛ اثری پیشگامانه با هدف شکستن پیش‌فرض‌ها دربارهٔ اُپرا