اپرای "راهزن ها" در قدیمی ترین خانه اپرای اروپا

با همکاری
اپرای "راهزن ها" در قدیمی ترین خانه اپرای اروپا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اپرای “ای ماسنادیری” یا “راهزن ها” اثر جوزپه وردی در خانه اپرای “سان کارلو“ی شهر ناپل، به روی صحنه رفته است. داستانی درباره عشقی غمگین، برادرکشی و گروهی از جوانان شورشی که در وحشتناک ترین جنایات غوطه ورند.

گابریل لاویا، مدیر نمایش می گوید: ““راهزن ها” قانون شکنند، خاطیانی که خارج از چهارچوب نظم و قانون زندگی می کنند… آنها جوان هایی هستند که هیچ آینده ای برای خود نمی بینند.”

“سان کارلو“، خانه اپرایی که اهالی شهر ناپل، دهه های طولانی فرصت دیدن آن را نداشتند، با موضوعات معاصر دست و پنجه نرم می کند، یکی از آنها آشوب جوانان است.

اپرای “راهزان ها” از نظر موسیقی غنی و پیچیده است و پیش درآمد خارق العاده ای دارد. همچنان که نیکولا لوییزوتی، مدیر موسیقی خانه اپرا نیز بر آن تاکید می کند.

نیکولا لوییزوتی، مدیر موسیقی خانه اپرا می گوید: “به نظرم پیش درآمد و تک نوازی ویولن سل بسیار جالب است. تکنوازی ویولن سل نشان می دهد که هر شخصیت این اپرا تنها و منزوی است، کسی کسی را دوست ندارد و همه از هم منزجرند… این تراژدی نتیجه عدم برقراری ارتباط است. این موسیقی منعکس کننده تنهایی است.”

به روز بودن این اپرا در تکخوانی کارلو، ضد قهرمان “راهزن“ها نیز مشهود است.

گابریل لاویا، مدیر نمایش می گوید: احساس می کنم مثل این است که به شیطان زنجیر شده ام. تصورم این است که زمین، میهنم و همه دنیای اطرافم مرا طرد می کند، که حتی خدا نیز مرا نادیده می گیرد. اینها کلماتی است که می توانیم بر روی دیوارهای گرافیتی شده زیرگذرهای نیویورک، رم یا ناپل ببینیم. جایی که جوانان غمگین و برآشفته، از دیوارها برای اظهار آرزوهایشان درباره آزادی استفاده می کنند. آزادیی که اینجا به معنی برچیدن موانع و محدودیت ها انگاشته می شود. در حالی که آزادی در تعریف، محدود و مقید شده است.”

“راهزن ها” یک تراژدی است، یک تراژدی خشن و بیدادگرانه. در عین حال اپرایی است شامل بهترین نوع تک خوانی، آوازهای دو صدایی و همسرایی اپرای ایتالیا.

نیکولا لوییزوتی، مدیر موسیقی خانه اپرا می گوید: “موسیقی یکی از ثروت های اصلی ایتالیاست. ما یک معدن الماسی با نام اپرا داریم که از گرینلند تا نیوزیلند و از فیجی تا اولان باتور اجرا می شود. اپرای ایتالیایی در تمام جهان خوانده می شود… برخی اوقات آن را تحقیر می کنیم، مثل اینکه قدیمی است. ولی اپرا مال گذشته نیست، امروزی است. خانه اپرای سان کارلو، نماینده بهترین بخش تاریخ ایتالیاست و زیبایی واقعی و عمیق آن را نشان می دهد. چیزی که ریشه هایش در فرهنگ و هنر ما قرار دارد، ملودرام ما هستیم.”

——————————-

در این برنامه قطعه هایی از اپرای “ای ماسنادیری” اثر جوزپه وردی را می شنوید.

برای مشاهده گفت و گوهای نیکولا لوییزتی و گابریل لاویا به طور کامل و به زبان ایتالیایی، بر روی لینک زیر کلیک کنید:
Bonus intervista Gabriele Lavia e Nicola Luisotti

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان

جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکسترجوان؛ مرحلهٔ نیمه‌نهایی

قهرمان؛ اثری پیشگامانه با هدف شکستن پیش‌فرض‌ها دربارهٔ اُپرا