NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

بحران هجوم گردشگران؛ بساط ایربی‌ان‌بی از بارسلون برچیده می‌شود

راهپیمایی اهالی بارسلون علیه گردشگری بیش از حد
راهپیمایی اهالی بارسلون علیه گردشگری بیش از حد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تصور کنید برای تعطیلات و گذراندن چند روز تفریح در شهری در اروپا برنامه‌ریزی کرده‌اید، اما نمی‌توانید از روی ایربی‌ان‌بی یا سایت و اپلیکیشن دیگری برای رزرو آنلاین آپارتمان اقدام کنید. چهار سال دیگر چنین وضعیتی در انتظار گردشگران مشتاق بارسلون است.

آگهی

مقامات محلی بارسلون گفته‌اند که با هدف حفظ و توسعه عرضه مسکن برای ساکنان تمام وقت، می‌خواهند این شهر را از شر ده هزار آپارتمان دارای مجوز اجاره کوتاه مدت خلاص کنند.

شهرداری بارسلونا ماه گذشته اعلام کرد که هیچ مجوز آپارتمان توریستی را پس از انقضای آنها در سال ۲۰۲۸ تمدید نخواهد کرد. لایا بونت معاون شهردار بارسلون گفت که گردشگری در حال حاضر ۱۵ درصد از اقتصاد محلی را تشکیل می‌دهد و شهرداری خواهان حفظ گردشگری است، اما می‌گوید این صنعت باید به ساکنان نیز اجازه بدهد تا با افزایش سرسام‌آور اجاره بها و قیمت املاک و مستغلات کنار بیایند.

بونت به آسوشیتدپرس گفت: «وضعیت اضطراری مسکن ما را ملزم می‌کند، ما را مجبور می‌کند تا نحوه انجام کارها را تغییر دهیم و اولویت مسکن را بالاتر از سیاست‌هایمان برای پذیرش گردشگران قرار دهیم».

بارسلون، مرکز ایالت کاتالونیا به خاطر داشتن بناهای چشمگیر از نظر معماری، سواحل زیبا و فرهنگ غنی، سیاحتی‌ترین شهر اسپانیاست.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

صاحبان املاک قصد دارند از این تصمیم خرسند نیستند و چنین استدلال می‌کنند که حذف اجاره‌های کوتاه مدت معیشت آنها را تهدید می‌کند و امکان اسکان موقت گردشگران در شهر را از بین می‌برد.

طبق گزارش انجمن آپارتمان‌های توریستی بارسلون، در سال گذشته حدود ۲.۵ میلیون گردشگر در آپارتمان‌های با اجاره موقت اقامت کردند.

ساکنان این شهر که حدود ۱.۶ میلیون نفر جمعیت دارد، چندین سال است که علیه «گردشگری بیش از حد» مبارزه کرده‌اند، اما این روزها احساسات ضد گردشگری بیشتر شده است. در جریان اعتراضی در منطقه لاس رامبلاس بارسلون در ماه جاری میلادی، برخی از شرکت کنندگان فریاد زدند: «برگرد خانه‌ات!» و با تفنگ آب‌پاش روی توریست‌هایی که در بیرون کافه‌ها نشسته بودند، آب پاشیدند.

قیمت املاک و مستغلات مسکونی در بارسلون طی دهه گذشته به طور متوسط ​​۳۸ درصد افزایش یافته است، و طبق گفته شهرداری، در همین بازه متوسط ​​اجاره بها نیز ۶۸ درصد افزایش یافته است.

معضل جهانی

شهرهای دیگری در سرتاسر جهان نیز در تلاشند تا ضمن حفظ ویژگی‌های یک مقصد برتر گردشگری، نیازهای مسکن ساکنان‌شان در تمام طول سال، حقوق صاحبخانه‌ها و جذابیت‌های اقتصادی دیگر را در نظر داشته باشند و صنعت گردشگری را با خواست ساکنان دائمی شهر متناسب کنند.

این اقدامات شامل محدود کردن دسترسی رایگان سرمایه‌گذاران برای تبدیل آپارتمان‌ها به مکان اجاره تعطیلات، ممنوعیت‌های جزئی، محدودیت‌های تعداد روزهایی که می‌توان واحدها را آزاد کرد و الزام ثبت نام برای میزبانان مکرر است.

مقامات نیویورک در ماه سپتامبر اجاره‌های کوتاه‌مدت آپارتمان‌ها را مشروط کرده‌اند به قوانینی که مالکان را ملزم می‌کند هنگام میزبانی از مهمانان شبانه در محل اقامت خود باقی بمانند و تعداد مهمانان را به دو نفر محدود کنند.

خانه‌های اجاره‌ای برای گردشگران در بارسلون
خانه‌های اجاره‌ای برای گردشگران در بارسلونEmilio Morenatti/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.

در ایتالیا نیز اصلاحیه قانون ملی در سال ۲۰۲۲ به شهرداری ونیز اجازه داد تا اجاره‌های کوتاه مدت را محدود کند، اما مدیریت شهری ونیز هنوز به آن عمل نکرده است.مقامات بارسلون قبل از ریشه کنی آپارتمان‌های گردشگری، رویکردهای محدودتری را امتحان کردند. شهردار قبلی بارسلون که یکی از کنشگران حوزه مسکن بود، اقدامات متعددی را برای تنظیم بازار انجام داد، از جمله ممنوعیت اجاره اتاق‌های انفرادی در آپارتمان‌ها برای اقامت کمتر از ۳۱ روز در سال ۲۰۲۰. پیش از آن، شهرداری همچنین به شدت برای حذف آپارتمان‌های توریستی بدون مجوز از فضای آنلاین اقدام کرده بود.

بونت گفت: «ما دانش زیادی را در بارسلون جمع‌آوری کرده‌ایم که آماده‌ایم با شهرهای دیگری که می‌خواهند این اقدام را انجام دهند به اشتراک بگذاریم.»

مقامات اسپانیا می‌گویند دولت‌های محلی در ایالت‌های مختلف این کشور که می‌خواهند مجوزهای اجاره کوتاه مدت آپارتمان را تمدید کنند باید نشان دهند که انجام این کار با امکان یافتن مسکن مقرون‌به‌صرفه توسط مردم محلی سازگار است. شهرداری بارسلون می‌گوید که در این زمان وضعیت در این شهر این طور نیست.

آگهی

سرمایه‌گذاران و کارکنان شاغل در بخش اجاره موقت آپارتمان توریستی در بارسلون می‌گویند این گونه اقدامات محدود کننده، این صنعت و مشاغل مربوط به آن را به خطر می‌اندازد.

منتقدان همچنین می‌گویند که این حرکت به ناچار بازار سیاه اجاره غیرقانونی ایجاد می کند.

مطالعات نشان می‌دهد که بارسلون برای پاسخگویی به تقاضای فعلی به حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی جدید نیاز دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کدام کشورها بیشترین درآمد گردشگری را در سال ۲۰۲۳ کسب کردند؟

جیب‌بُرترین شهرها و کشورهای اروپا برای گردشگران کدام‌ها هستند؟

رکودشکنی دبی در جذب گردشگر خارجی؛ بیشترین مسافران از کدام کشور هستند؟