Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

هزینه ساخت آپارتمان در کدام شهرهای اروپا سر به فلک می‌کشد؟

دوبلین
دوبلین Copyright Canva.
Copyright Canva.
نگارش از Eleanor Butler
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: انگلیسی

یک گزارش جدید که به صورت مشترک توسط دو موسسه ایرلندی منتشر شده است، هزینه ساخت یک مجموعه آپارتمانی را در ۱۰ شهر اروپایی با هم مقایسه کرده است.

آگهی

انجمن نقشه‌برداران مجاز ایرلند و کالج ترینیتی دوبلین در گزارش خود آورده‌اند که شهر زوریخ سوئیس و دوبلین پایتخت ایرلند در زمینه هزینه‌های ساخت و ساز در صدر گران‌ترین شهرهای سراسر اروپا قرار دارند.

در این گزارش معیار محاسبه، احداث یک مجموعه متشکل از ۳۹ آپارتمان هفت طبقه‌ای یا بیشتر بود که اکثراً شامل خانه‌های دو‌خوابه می‌شدند.

طبق این گزارش، هزینه ساخت این نوع آپارتمان در زوریخ حدود ۲ هزار و ۸۶۶ یورو برای هر متر مربع است که بالاترین رقم ثبت‌شده در اروپا محسوب می‌شود.

پس از زوریخ، شهرهای دوبلین، منچستر، استکهلم و سپس گلاسگو قرار گرفته‌اند. پس از آن‌ها بیرمنگام، آمستردام، بروکسل و بلفاست در فهرست شهرهای به نسبت مناسب به لحاظ قیمتی برای ساخت مجموعه آپارتمانی هستند.

زوریخ گران‌ترین شهر اروپا برای ساخت یک مجموعه آپارتمانی لقب گرفت
زوریخ گران‌ترین شهر اروپا برای ساخت یک مجموعه آپارتمانی لقب گرفتعکس: کانوا

ارزان‌ترین شهر مورد مطالعه تالین در استونی بود، جایی که ساخت یک مجموعه آپارتمان تنها ۱،۳۶۷ یورو برای هر متر مربع هزینه داشت. این میزان بسیار کمتر از میانگین ۱۰ شهر، یعنی ۲٬۰۵۷ یورو به ازای هر متر مربع، است.

محققان هزینه‌های «سخت» مانند مصالح و همچنین برخی از هزینه‌های «نرم» مانند هزینه‌های قانونی و مالیات را در گزارش خود مورد نظر قرار دادند.

برین گریفیتس، یکی از نویسندگان گزارش و نایب رئیس کمیته گروه حرفه‌ای سنجش کمیت اس‌سی‌اس‌آی، گفت: «این گزارش قیمت ساخت یک بلوک آپارتمانی در سوئیس را در صورت ساخت در ده شهر دیگر مقایسه کرد و واضح است که این طرح از نظر معماری بسیار متفاوت است با آنچه ما در ایرلند ارائه می‌دهیم.»

وی اضافه کرد: «طرح‌هایی که ما در اینجا [در ایرلند] استفاده می‌کنیم باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود و معتقدیم اگر سیاست برنامه‌ریزی برای اتخاذ رویکردهای جایگزین و انعطاف‌پذیر بیشتر باشد، می‌توان هزینه‌ها را در این زمینه کاهش داد.»

دوبلین، یکی از تمرکز‌های اصلی این گزارش، سال‌هاست که برای ساخت خانه‌های کافی جهت تامین نیازهای جمعیت خود تلاش می‌کند.

قیمت ساخت یک بلوک آپارتمانی در پایتخت ایرلند به ۲ هزار و ۳۶۳ یورو برای هر متر مربع می‌رسد. بر اساس آمارهای اداره آمار مرکزی ایرلند، نزدیک به ۱۴ هزار بزرگسال و کودک در ماه مارس امسال در خانه‌های بی‌خانمان در ایرلند زندگی می‌کردند که این افزایش سالانه ۱۶ درصد را نشان می‌دهد.

رونان لیونز، دانشیار اقتصاد در کالج ترینیتی دوبلین، در این باره گفت: «برای کارهای زیرساختی که معمولاً شامل بتن است، دوبلین تا حدودی ارزان‌تر از شهر معمولی درمی‌آید.»

 دوبلین دومین شهر گران اروپا به لحاظ هزینه ساخت واحد‌های آپارتمانی
دوبلین دومین شهر گران اروپا به لحاظ هزینه ساخت واحد‌های آپارتمانی عکس: کانوا

وی افزود: «با این حال، هزینه کلی بالای دوبلین به خاطر دو دلیل است. این دو دلیل در واقع خدمات و تجهیزات هستند که شامل گرمایش، آسانسور برقی و کارهای غیراساسی مانند کف، پنجره و نجاری را شامل می‌شوند.»

در همین حال تهیه‌کنندگان این گزارش با تجزیه و تحلیل گسترده‌تر در تمام شهرهای مورد بررسی نشان داده‌اند که نرخ اقلام و مصالح ساختمانی در شهرهای اروپایی با یکدیگر تفاوت کمتری دارد تا نرخ دستمزد نیروی کار.

آنان با استناد به ارقام یورواستات گفته‌اند که برای مثالدر استونی میانگین هزینه ساعتی نیروی کار ساختمانی ۱۶.۵۰ یورو است.

در این گزارش تاکید شده است: «گران‌ترین گروه شهرهای اروپای مرکزی هستند که بالاترین هزینه‌های ساعتی کار را در بین شهرهای تحت پوشش دارند. این گروه شامل زوریخ، وین، برلین و همچنین ژنو می‌شود.»

نویسندگان گزارش می‌گویند هنوز تحقیقات بیشتری برای مقایسه عوامل دیگر مانند قیمت زمین و هزینه‌های دقیق نظارتی مورد نیاز است.

آنان همچنین یادآور شده‌اند که ارقام موجود در این گزارش مربوط به سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ بوده‌اند و در نتیجه قبل از افزایش هزینه‌های ساخت و ساز به دلیل همه‌گیری و شوک افزایش قیمت انرژی بر آنها ثبت شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

قیمت مسکن در کدام کشور اروپایی بیشترین افزایش را داشته است؟

رواج اجاره‌نشینی در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا؛ چند درصد خانوارهای اروپایی صاحبخانه‌اند؟