نتایج یک نظرسنجی: یک چهارم اروپایی‌ها در شرایط «پرمخاطره» مالی قرار دارند

پاریس مقابل ساختمان پارلمان فرانسه
پاریس مقابل ساختمان پارلمان فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شهروندان اروپایی نگران وضعیت آتی قدرت خرید خود هستند، چرا که بیش از نیمی از آنها (۵۵٪) بر این باورند که قدرت خرید آنها در سه سال گذشته کاهش یافته است.

آگهی

نتایج نظرسنجی موسسه افکارسنجی ایپسوس (Ipsos) که بر اساس نمونه‌ای ۱۰ هزار نفری انجام شده، نشان می‌دهد که مردم یونان (٪۶۴) بیش از هر کشور دیگری در اروپا معتقدند که قدرت خرید آنها طی سه سال اخیر کاهش یافته است. از این نظر صرب‌ها (٪۶۳) و فرانسوی‌ها (٪۶۰) در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. 

نزدیک به ۸۹ درصد اروپایی‌ها افزایش نرخ تورم را مهمترین دلیل کاهش قدرت خرید خود می‌دانند؛ تورمی که برای منطقه یورو در ماه اوت گذشته ۵.۳ درصد برآورد شده، در حالی که سه سال پیش کمتر از صفر و منفی بوده است. 

البته ۲۴ درصد اروپایی‌ها هم بر این باورند که دلیل اصلی کاهش قدرت خرید آنها به دلیل بروز مشکلاتی در روند فعالیت اقتصادی آنها بوده و ۲۳ درصد هم تاکید دارند که تعریف هزینه‌ها و مخارج جدید مهمترین دلیل کاهش قدرت خرید آنها بوده است.

بر همین اساس، تقریبا یک سوم اروپایی‌ها (٪۲۹) گفته‌اند که در حال حاضر در وضعیت مالی و مادی نامطمئنی به سر می‌برند، به طوری که بروز یک هزینه و خرج جدید می‌تواند تعادل دخل و خرج آنها را به هم بزند. این نسبت در یونان به ۴۹ درصد می‌رسد که پس از مولداوی (٪۴۶) بالاترین سطح در میان کشورهای اروپایی به شمار می‌رود.

همچنین، تقریبا نیمی از اروپایی‌ها (٪۵۶) معتقدند که با مدیریتی که به خرج داده‌اند فعلا تعادل بین دخل و خرج خود را حفظ کرده‌اند. در میان افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، ۱۵ درصد هم گفته‌اند که به هیچ عنوان نگران هزینه‌های روزانه زندگی نیستند.

اکثریت قریب به اتفاق اروپایی‌ها به دلیل دشوارتر شدن شرایط مالی خود مجبور به انتخاب‌های «سختی» دست زده‌اند. ۸۰ درصد اروپایی‌ها حداقل یک موقعیت دشوار مالی را تجربه کرده‌اند و از هر دو نفر یک نفر (٪۵‍۱) اخیرا حداقل یک مورد را تجربه کرده است. چنان که ۶۲ درصد این افراد مجبور به کاهش تعداد سفرهای خود شده‌ و ۴۶ درصد نیز در فصل سرما مصرف وسایل گرمایشی را کاهش داده‌اند. 

از میان بیش از یک سوم والدین اروپایی (٪۳۶) که پیشتر هم در شرایطی قرار داشته‌اند که قادر به تامین نیازهای اساسی فرزندان خود نبوده‌اند، ۱۷ درصد آنها اعلام کرده‌اند که این وضعیت را بار دیگر در شش ماه گذشته تجربه کرده‌اند.

متداول‌ترین واکنش مردم اروپا به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها: جستجوی قیمت‌های پایین‌تر (٪۸۵) و مراجعه مکرر به اجناس دارای تخفیف‌های قیمتی بالا (٪۷۰) است. البته برخی شهروندان اروپایی در موقعیت‌های دشوارتری هم قرار گرفته‌اند، به طوری که ۳۸ درصد آنها گفته‌اند که دیگر روزانه سه وعده غذایی نمی‌خورند و ۳۱ درصد والدین هم ابراز کرده‌اند که با وجود گرسنگی، وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کنند تا به فرزندانشان غذا بدهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فوق‌ثروتمندان چقدر ثروت دارند؛ تعدادشان در آسیا و غرب رو به افزایش است یا کاهش؟

آگهی‌های معاوضه کفش و لباس با برنج و روغن؛ تکرار تجربه فقرِ یونان و ونزوئلا در ایران

چند درصد جمعیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا در معرض فقر یا محرومیت اجتماعی قرار دارند؟