فوق‌ثروتمندان چقدر ثروت دارند؛ تعدادشان در آسیا و غرب رو به افزایش است یا کاهش؟

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright canva
Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

براساس گزارش موسسه داده و اطلاعات آلتراتا، جمعیت فوق ثروتمند آسیا در سال گذشته حدود ۱۰.۹ درصد کاهش یافته است. این کاهش، بیشترین افت منطقه‌ای در جهان بوده است.

آگهی

در این گزارش آمده است: «جمعیت فوق‌العاده ثروتمند آسیا در سال ۲۰۲۲ با ۱۱ درصد کاهش که بیش از هر منطقه دیگری بوده به ۱۰۸ هزار و ۳۷۰ نفر رسید.»

این شرکت خاطرنشان کرد که بازارهای بزرگ فناوری مانند کره جنوبی و تایوان بار عمده مشکلات صادرات و مصرف را که به خاطر جنگ به خطر افتاده، متحمل شده‌اند. 

براساس این مطالعه، افراد با ثروت خالص فوق‌العاده بالا، افرادی هستند که دارایی خالص آنها بیش از ۳۰ میلیون دلار تخمن زده شده است.

این گزارش نشان می‌دهد که مجموع دارایی خالص جمعیت فوق ثروتمند آسیا ۱۲.۱۳ تریلیون دلار بوده است. این رقم در اروپا ۱۱.۷۳ تریلیون دلار تخمین زده شده است. 

بعد از آسیا، اروپا بدترین عملکرد منطقه‌ای را در کاهش جمعیت فوق‌ثروتمند خود داشته است. به این ترتیب تعداد آنها ۷.۱ درصد کمتر شده و به صد هزار و ۸۵۰ نفر رسیده است. طبق این گزارش، این وضعیت «عواقب مستقیم» حمله روسیه به اوکراین بوده است. 

طبق این گزارش، آمریکای شمالی، بزرگترین بازار فوق ثروتمندان جهان با مجموع دارایی خالص ۱۶.۴۷ تریلیون دلار، با کاهش ۴ درصد مواجه شده و تعداد این جمعیت در آنجا به ۱۴۲ هزار و ۹۹۰ نفر رسیده است. 

این کاهش تا حد زیادی مدیون چرخه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا است. از آنجایی که تورم آمریکا به بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته رسیده، فدرال رزرو افزایش نرخ بهره خود را از مارس ۲۰۲۲ آغاز کرد. 

اما خاورمیانه، آمریکای لاتین و کارائیب در سال گذشته شاهد پیشرفت‌های قوی در تعداد جمعیت فوق‌العاده ثروتمند خود بوده‌اند. خاورمیانه جهشی ۱۵.۷ درصدی در جمعیت فوق‌ ثروتمند خود ثبت کرده که عمدتا به دلیل افزایش قیمت کالاها بود. در آمریکای لاتین و کارائیب هم این جمعیت رشد ۱۷.۵ درصدی داشته است. 

در میان ۱۰ مکان برتر جمعیت فوق‌ ثروتمند ذکر شده در این گزارش که شامل آمریکا، چین و هنگ‌کنگ می‌شود، تنها هند شاهد افزایش تعداد این گروه از افراد است.

به گزارش آلتراتا، هند در سال ۲۰۲۲ با رشد ۳ درصدی در جمعیت فوق‌ ثروتمندش، یکی از سریع‌ترین رشدها را در میان اقتصادهای جهان ثبت کرد. اقتصاد هند هم در سه ماه ژوئن ۷.۸ درصد رشد کرد که بالاترین در یک سال بوده است. 

 در سطح جهانی، بیش از ۵.۴ درصد از جمعیت فوق ثروتمند کم شده که اولین کاهش سالانه در چهار سال گذشته به حساب می‌آید.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با توجه به نوسانات اخیر، آلتراتا پیش‌بینی کرده است که در پنج سال آینده جمعیت فوق‌ ثروتمند جهان از ۳۹۵ هزار و ۷۰ نفر به ۵۲۸ هزار و ۱۰۰ نفر افزایش یابد و تعداد این جماعت در آسیا بیشتر خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود آمریکای شمالی موقعیت خود را به عنوان پیشروترین منطقه فوق ثروتمند جهان حفظ کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج یک نظرسنجی: یک چهارم اروپایی‌ها در شرایط «پرمخاطره» مالی قرار دارند

بلژیکی‌ها ثروتمندترین مردم جهان شدند

سالمندان آلمانی چگونه به تامین هزینه‌های حزب راست افراطی کمک می‌کنند؟