نگرانی‌های تازه در مورد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا؛ بخش املاک آلمان به قهقرا می‌رود؟

ابرماه بر فراز ساختمان‌های منطقه‌ای در فرانکفورت، آلمان
ابرماه بر فراز ساختمان‌های منطقه‌ای در فرانکفورت، آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آلمان مدت‌هاست که با نرخ بهره پایین به یک دهه رونق در بخش املاک و مستغلات دامن زده و سود برده است. اما اکنون این بخش با چرخش بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند.

آگهی

در جدیدترین نشانه‌های نگرانی در این بخش، «وونوویا» بزرگترین گروه املاک و مستغلات آلمان چندین میلیارد یورو ضرر کرده و عین حال هم رشد اشتغال برای کارگران ساختمانی راکد شده است. 

در اینجا چند سوال کیدی درباره بحران مسکن آلمان مطرح شده است:

چرا آلمان مهم است؟

چشم‌انداز رکودی در بخش املاک و مستغلات آمریکا و سوئد هم دیده شده، اما در آلمان قابل توجه است، چرا که این کشور بزرگترین اقتصاد اروپا و بزرگترین بازار سرمایه‌گذاری در این قاره محسوب می‌شود. 

به گزارش فدراسیون املاک آلمان، بخش املاک تقریبا یک پنجم تولید اقتصادی و یک شغل از هر ده شغل را در این کشور تشکیل می‌دهد. 

این وضعیت چقدر بد است؟

ساخت‌وسازهای جدید در آلمان در نیمه اول سال به شدت کاهش یافته و در مقایسه با میانگین دو سال گذشته ۴۷ درصد کمتر شده است. مجوزهای جدید ساخت و ساز هم در ۵ ماه اول سال ۲۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. 

از زمانی که اداره آمار آلمان شروع به ثبت داده‌ها و اطلاعات کرده، قیمت مسکن بیشترین میزان کاهش را در سه ماهه اول سال جاری به ثبت رسانده است. قیمت مسکن ۶.۸ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. 

در ماه سپتامبر مشخص می‌شود که این روند تا چه حد ادامه خواهد داشت و وضعیت مشاغل ساختمانی هم روشن خواهد شد. 

چه چیزی در پس رکود وجود دارد؟

این بخش عامل اصلی افزایش ناگهانی و سریع نرخ‌های بهره، توسط بانک مرکزی اروپا بوده است. افزایش نرخ بهره، بالاترین نرخ تورم در دهه‌های اخیر را کاهش می‌دهد، اما عواقب دیگری پشت سر آن به وجود خواهد آمد. 

هزینه‌های ساخت و ساز افزایش یافته و تقاضا برای دفاتر کار و فضای خرده فروشی پس از همه گیری کووید ۱۹ کاهش یافته است. جنگ اوکراین همچنین باعث شده که املاک آلمان برای سرمایه‌گذاران خارجی پُرریسک‌‌تر به نظر برسد. 

تاثیر آن  بر بخش مالی چیست؟

نرخ بهره بالاتر یک موهبت برای بانک‌ها به حساب می‌آید، چرا که باعث افزایش چشم‌گیر در درآمد بهره برای آنها می‌شود. اما وام‌دهی به بخش املاک و مستغلات هم بخش بزرگی از تجارت بانک‌ها را تشکیل می‌دهد. 

دویچه بانک، بزرگترین بانک آلمان در اقدامی تجارت وام مسکن خود را بهینه سازی می‌کند. این اقدام باعث می‌شود صدها شغل کاهش یابد و برخی از شرکت‌های بیمه‌گذار که در ملک سرمایه‌گذاری می‌کردند، به ارزیابی مجدد پرتفوی خود بپردازند. 

بعد چه می‌شود؟

آلمان که اخیرا با هجوم میلیون‌ها مهاجر و پناهنده از اوکراین مواجه شده، قصد دارد سالانه ۴۰۰ هزار آپارتمان جدید بسازد. سیاستمداران، وزرا و بخش صنعت ۲۵ سپتامبر با اولاف شولتس، صدراعظم این کشور ملاقات خواهند کرد تا راه‌حلی برای این بخش پیدا کنند. 

ایده‌ها چیست؟

آگهی

هفته گذشته، کلارا گیویتز، وزیر مسکن آلمان خواستار معافیت‌های مالیاتی اضافی برای حذف هزینه‌های ساخت و ساز ساختمانی مسکونی جدید شد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آندریاس ماتنز، رییس فدراسیون املاک آلمان دولت را تحت فشار قرار می‌دهد تا به طور موقت مالیات فروش ملک تعلیق شود. او خواستار یک برنامه اعتباری با نرخ بهره پایین برای حمایت از ساخت و ساز ساختمانی‌های مسکونی جدید است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت آلمان بابت آرایش آنگلا مرکل ۵۵ هزار یورو هزینه کرده است

صندوق بین‌المللی پول نسبت به اصلاحات «نامنظم» قیمت مسکن با افزایش نرخ بهره در اروپا هشدار داد

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟