صندوق بین‌المللی پول نسبت به اصلاحات «نامنظم» قیمت مسکن با افزایش نرخ بهره در اروپا هشدار داد

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright canva
Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صندوق بین‌المللی پول در آخرین چشم‌انداز اقتصادی منطقه‌ای خود درباره اروپا گفت که اصلاح نزولی در برخی از بازارهای مسکن اروپا در حال انجام است، اما این کاهش می‌تواند با افزایش بیشتر نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی تسریع شود.

آگهی

زمانی که منطقه یورو در تلاش برای کاهش نرخ تورم است، صندوق بین‌المللی پول نسبت به اصلاحات «نامنظم» قیمت مسکن در اروپا هشدار داد. 

صندوق بین‌المللی پول در آخرین چشم‌انداز اقتصادی منطقه‌ای خود درباره اروپا گفت که اصلاح نزولی در برخی از بازارهای مسکن اروپا در حال انجام است، اما این کاهش می‌تواند با افزایش بیشتر نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی تسریع شود. 

در گزارش این صندوق آمده است که اصلاح بازار مسکن در حال حاضر در برخی از کشورهای اروپایی در حال انجام است، به عنوان مثال، در جمهوری چک، دانمارک و همچنین در سوئد قیمت مسکن بیش از ۶ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. 

این گزارش می‌افزاید: «اگر بازارها مجددا ریسک‌های تورمی را قیمت‌گذاری کنند و شاخص‌های وضعیت مالی بیش از حد انتظار کاهش یابد، کاهش قیمت مسکن می‌تواند تسریع شود. اما این کاهش قیمت‌ها اثرات نامطلوبی بر ترازنامه خانوارها و بانک‌ها خواهد داشت.»

بانک‌های مرکزی در تلاش برای کاهش تورم به دنبال افزایش نرخ بهره هستند این ماجرا ممکن است هزینه وام مسکن را افزایش دهد. در نتیجه دارندگان وام مسکن ممکن است درآمد قابل تصرف کمتری برای خرج کردن داشته باشند و در برخی موارد حتی ممکن است به نقطه‌ای برسند که نتوانند وام خود را بازپرداخت کنند. در این شرایط بانک‌ها ممکن است در محیطی که بازپرداخت‌ها انجام نمی‌شود با مشکل مواجه شوند. 

در گزارش صندوق بین المللی تاکید شده است که «با توجه به افزایش نرخ وام مسکن و کاهش درآمدهای واقعی ناشی از تورم، اخیرا قیمت مسکن در بسیاری از بازارها کاهش یافته است.»

داده‌های یورواستات، دفتر آمار اروپا نشان می‌دهد که قیمت مسکن برای اولین بار از سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است. در سرتاسر اتحادیه اروپا، قیمت مسکن در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ نسبت به سه ماهه قبل از آن، ۱.۵ درصد کاهش یافته است. 

در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، در اتحادیه اروپا در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ اجاره بها با افزایش ۲.۵ درصدی و قیمت مسکن با افزایش ۳.۶ درصدی مواجه شد. اما قیمت مسکن در مقایسه با سه ماه سوم سال ۲۰۲۲ روند کاهشی را نشان داده است. 

تورم چسبنده

در عین حال، برآوردها حاکی از چالش‌های بیشتر با تورم است. صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد گه میانگین تورم کل در منطقه یورو در سال جاری ۵.۳ درصد و در سال آینده ۲.۹ درصد باشد که البته بالاتر از هدف ۲ درصد بانک مرکزی اروپا است. 

بانک مرکزی اروپا باید نرخ‌های بهره را نسبتا زود افزایش دهد و باید آن را حداقل تا اواسط سال ۲۰۲۴ حفظ کند. این بانک در ماه ژوئیه ۲۰۲۲، زمانی که نرخ بهره خود را از منفی نیم درصد به صفر درصد رساند، مسیر صعودی را آغاز کرد. نرخ بهره اصلی بانک مرکزی اروپا در حال حاضر ۳ درصد است. 

آخرین نرخ تورم در منطقه یورو نشان داد که نرخ تورم کل در ماه مارس به ۶.۹ درصد کاهش یافته است. نرخ تورم کل در ماه مارس ۸.۵ درصد بوده است. نرخ تورم اصلی که هزینه‌های انرژی و مواد غذایی را شامل نمی‌شود نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش اندکی پیدا کرده است. 

بر اساس آخرین آمار صندوق بین‌المللی پول، تورم کل امسال در اروپا ۶.۸ درصد و در سال آینده ۲.۳ درصد خواهد بود. این تصویر در بریتانیا هم مشابه است و تورم کل امسال ۶.۸ درصد و در سال آینده به ۳ درصد خواهد رسید. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در میان این پیش‌بینی‌ها، صندوق بین‌المللی پول پیشنهاد کرد که بانک‌های مرکزی چاره‌ای جز ادامه افزایش بیشتر نرخ بهره ندارند. به گفته این صندوق، تورم زیربنایی بالا و پایدارتر از حد انتظار، نیاز به سیاست‌ پولی سختگیرانه دارد. این مسیر تا زمانی که تورم اصلی به طور واضح در مسیر بازگشت به اهداف تورمی بانک مرکزی قرار بگیرد، باید ادامه پیدا کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خطر حباب مسکن در سراسر جهان کمتر شد

شوک راست‌های افراطی ایتالیا به بورس‌های اروپا؛ رُم از سود بانک‌ها ۴۰ درصد مالیات می‌گیرد

کاکائو گرانتر از مس شد؛ علت رکوردشکنی قیمت‌ها و تاثیر آن بر بازار شکلات چیست؟