رکورد ۱۴ ساله افزایش قیمت مسکن در منطقه یورو شکست؛ استونی صدرنشین و قبرس قعرنشین شد

لیون
لیون Copyright AFP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اداره آمار کمیسیون اروپا اعلام کرد که نرخ افزایش قیمت مسکن در پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در منطقه یورو به ۶.۸ درصد رسیده است که بالاترین رشد سالانه شاخص قیمت مسکن از سه ماهه چهارم ۲۰۰۶ به شمار می‌رود.

آگهی

اداره آمار کمیسیون اروپا اعلام کرد که نرخ افزایش قیمت مسکن در پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در منطقه یورو به ۶.۸ درصد رسیده است که بالاترین رشد سالانه شاخص قیمت مسکن از سه ماهه چهارم ۲۰۰۶ به شمار می‌رود.

اداره آمار کمیسیون اروپا(یورواستات) همچنین گزارش داد که در همین مدت، نرخ افزایش قیمت مسکن در اتحادیه اروپا نیز ۷.۳ درصد بالا رفته که سریع‌ترین رشد از سه ماهه سوم ۲۰۰۷ تا کنون محسوب می‌شود.

بر پایه گزارش یورواستات، بالاترین افزایش سالانه شاخص قیمت مسکن با ۱۶.۱ درصد در استونی ثبت شده و دانمارک نیز با رشد ۱۵.۶ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است.

در مقابل، قبرس تنها کشور عضو اتحادیه اروپا بوده که طی یکسال منتهی به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ شاهد کاهش قیمت مسکن بوده و نرخ تغییر شاخص قیمت مسکن در این کشور به منفی ۴.۹ درصد رسیده است. بهای مسکن در ایتالیا نیز، در مدت مشابه، تنها ۰.۴ درصد بالا رفته که کمترین میزان افزایش در میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و ۱۹ کشور عضو منطقه یورو بوده شده است.

یورواستات همچنین اعلام کرده که نرخ اجاره بهای مسکن نیز در یکسال منتهی به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به طور متوسط در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۱.۳ درصد افزایش یافته است.

این گزارش نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا سه ماهه دوم ۲۰۱۱ روند صعود قیمت مسکن و نرخ اجاره بها در اتحادیه اروپا یکسان بوده ولی سپس شاخص قیمت مسکن بر خلاف نرخ اجاره بها روند نزولی به خود گرفته ولی از سال ۲۰۱۵، این شاخص صعودی را آغاز کرده که شیب آن از سال ۲۰۱۸ از نرخ اجاره بها پیشی گرفته است؛ چنان که از ابتدای سال ۲۰۱۰ تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، نرخ اجاره بها در اتحادیه اروپا ۱۶ درصد افزایش یافته ولی شاخص قیمت مسکن ۳۴ درصد جهش کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

بر پایه گزارش یورواستات، نرخ افزایش قیمت مسکن طی یازده و نیم سال گذشته در ۱۸ کشور عضو اتحادیه اروپا بیش از اجاره بها بوده است و قیمت مسکن در ۲۳ کشور اتحادیه اروپا افزایش یافته و تنها در چهار کشور کاهش یافته است. بیشترین افزایش قیمت در استونی(۱۳۳ درصد)، لوکزامبورگ (۱۱۱ درصد) و مجارستان(۱۰۹ درصد) رخ داده و کاهش قیمت مسکن نیز در یونان(۲۸٪-)، ایتالیا(۱۳٪-)، قبرس(۸٪-) و اسپانیا(۳٪-) ثبت شده است.

در همین مدت، نرخ اجاره بها نیز در ۲۵ کشور عضو اتحادیه اروپا افزایش یافته ولی در دو کشور کاهش یافته است که بیشترین افزایش در استونی(۱۴۲٪)، لیتوانی(۱۰۹٪) و ایرلند(۶۶٪) گزارش شده و کاهش آن نیز در یونان(۲۵٪-) و قبرس(۳٪-) رخ داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات پارلمانی استونی؛ حزب حاکم با چاشنی حمایت از اوکراین به پیروزی رسید

رئیس جمهوری قبرس: ترکیه تلاش برای در اختیار گرفتن کنترل کامل بخش شمالی را آغاز کرد

ثبت بالاترین نرخ رشد قیمت مسکن در منطقه یورو طی ۱۶ سال گذشته؛ چک صدرنشین شد