انتخابات پارلمانی استونی؛ حزب حاکم با چاشنی حمایت از اوکراین به پیروزی رسید

پیروزی حزب حاکم بر استونی به رهبری کایا کالاس،‌ نخست وزیر در انتخابات پارلمانی
پیروزی حزب حاکم بر استونی به رهبری کایا کالاس،‌ نخست وزیر در انتخابات پارلمانی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حزب «اصلاحات استونی» به رهبری خانم کایا کالاس، نخست وزیر این کشور به رغم پیروزی در انتخابات باید برای ماندن در قدرت دولت ائتلافی تشکیل دهد.

آگهی

حزب اصلاحات استونی به رهبری کایا کالاس،‌ نخست وزیر این کشور که از حامیان سرسخت کمک‌ نظامی به اوکراین به شمار می‌رود در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه به پیروزی رسید.

خانم کالاس، نخست وزیر استونی به رغم پیروزی حزبش در انتخابات باید برای ماندن در قدرت با یک یا چند حزب دیگر دولت ائتلافی تشکیل دهد.

بر اساس نتایج شمارش آرا ۴۰۲ حوزه از ۴۰۵ حوزه انتخابیه، حزب اصلاحات استونی با کسب ۳۱.۶ درصد آرا به راحتی مقابل رقیب اصلی دست راستی خود حزب محافظه‌کار «خلق استونی» که ۱۶ درصد آرا را به خود داد پیروز این انتخابات شد.

شهروندان استونی روز یکشنبه برای انتخاب اعضای جدید پارلمان و تعیین دولت آینده در این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند.

شعبه‌های اخذ رای به گفته مقامات دولتی در ساعت ۲۰ شب به وقت محلی بسته شدند و نتایج انتخابات در آخرین ساعات شامگاه یکشنبه اعلام شد.

کمیسیون انتخابات، مشارکت مردمی در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه پنجم مارس را ۶۳.۷ درصد اعلام کرده بود.

سایه حمایت از اوکراین بر انتخابات

موضوع اوکراین و حمایت از این کشور در برابر تهاجم روسیه که استونی یکی از پیشگامان آن در اروپا محسوب می‌شود به دلیل تقابل دو دیدگاه مختلف بر این انتخابات سایه انداخته بود.

دولت استونی برآمده از یک حزب راست میانه به رهبری کایا کالاس از سرسخت‌ترین حامیان اروپایی اوکراین به شمار می‌رود؛ حال آنکه حزب راست افراطی رقیب سوار بر موج خشم‌ ناشی از بالا رفتن نرخ تورم و افزایش هزینه‌های زندگی درصدد جلوگیری از پذیرش بیشتر پناهجویان اوکراینی بود.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می داد که حزب اصلاحات بین ۲۴ تا ۳۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و پشت سر آن هم حزب راست افراطی «خلق استونی» قرار داشت که بخت کسب ۱۴ تا ۲۵ درصد آرا را از آن خود کرده بود.

حزب محافظه‌کار و راست افراطی «خلق استونی» پیش‌تر در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۹ موفق شده بود ۱۷.۸ درصد آرا را به خود اختصاص دهد.

این حزب در کارزار پیش از انتخابات به شکلی آشکار با کمک‌های نظامی بیشتر به کی‌یف مخالفت کرد و خواستار توقف پذیرش پناهجویان اوکراینی و کاهش شمار مهاجر به منظور حمایت از حقوق کارگران استونی شد.

استونی که از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو به شمار می‌رود سال گذشته از جمله پیشگامان کشورهای غربی در همراهی با فراخوان‌های انجام شده برای افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین در مواجهه با تهاجم روسیه بود.

کمک های نظامی استونی به اوکراین در حال حاضر با بیش از یک درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور برابری می‌کند که این خود بزرگترین سهم در میان دیگر کشورها به نسبت بزرگی اقتصاد هر کشور است.

کایا کالاس، نخست وزیر استونی هفته گذشته در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه درباره برنامه سیاسی حزب تحت رهبری خود گفت: «ما طرفدار یک کشور باز، با رویکرد دوستانه، به سبک غربی، با مشخصات اروپایی و هوشمند هستیم.»

وی افزود: «بزرگترین رقیب من فکر می‌کند که ما نباید به اوکراین کمک کنیم، ما نباید از اوکراین حمایت کنیم، بلکه فقط باید به دنبال منافع شخصی خود باشیم.»

به گفته مارتین هلمه، سیاستمدار استونیایی و رهبر حزب محافظه‌کار خلق استونی، کشورش نباید به تنش‌های بیشتری با مسکو دامن بزند.

این انتخابات همچنین در شرایط سخت اقتصادی حاکم بر استونی برگزار شد؛ کشوری که در حال حاضر یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در اتحادیه اروپا را دارد.

نرخ تورم سالانه ثبت شده در ماه ژانویه گذشته در استونی رقم ۱۸.۶ درصد را نشان می‌دهد که برای این کشور اروپایی بسیار بالا است.

آگهی

همسویی حزب چپ میانه با سیاست‌های دولت

حزب مرکزی استونی که یک حزب چپ میانه است و به طور سنتی در میان اقلیت بزرگ روسی زبان این کشور محبوبیت دارد از سیاست دولت در قبال اوکراین و روسیه حمایت کرده است.

این امر زیاد به مذاق برخی از رای دهندگان روسی زبان خوش نیامد؛ مسئله‌ای که احتمال انصراف برخی اعضای این اقلیت از حضور پای صندوق‌های رای را مطرح کرد.

گفتنی است که اقلیت روسی زبان ساکن در استونی تقریبا یک چهارم جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

حزب مرکزی استونی در کارزار انتخاباتی خود وعده سرمایه گذاری بیشتر در زیرساخت‌ها و عرضه مسکن ارزان قیمت را داده بود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست‌وزیر استونی بابت ارتباط شوهرش با روسیه برای استعفاء تحت فشار قرار گرفت

رکورد ۱۴ ساله افزایش قیمت مسکن در منطقه یورو شکست؛ استونی صدرنشین و قبرس قعرنشین شد

اتفاقی بی‌سابقه در استونی؛ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تنها با یک نامزد