فرانسه در قعر و استونی در صدر؛ نرخ تورم ۱۶ عضو اتحادیه اروپا دو رقمی شد

بازار مادرید، اسپانیا
بازار مادرید، اسپانیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نرخ تورم در منطقه یورو در بالاترین سطح از زمان آغاز ثبت افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در این منطقه در سال ۱۹۹۷ قرار دارد.

آگهی

نرخ تورم سالانه اتحادیه اروپا تحت تاثیر تبعات حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین از ۹.۶ درصد در پایان ژوئن به ۹.۸ درصد در انتهای ژوئیه رسید، نرخی که یک سال پیش تنها ۲.۵ درصد بود. 

اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) روز پنجشنبه اعلام کرد که متوسط نرخ تورم سالانه منتهی به ژوئیه در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به ۸.۹ درصد رسید. این نرخ یک ماه پیش ۸.۶ درصد و یکسال پیش ۲.۲ درصد گزارش شده بود. 

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه یورو، فرانسه و مالت با ۶.۸ درصد همچون ماه گذشته دارای پایین‌ترین نرخ تورم سالانه هستند و در مقابل استونی با ثبت نرخ ۲۳.۲ درصدی در صدر قرار گرفته است. 

نرخ تورم سالانه در قدرت اقتصادی نخست اتحادیه اروپا و منطقه یورو یعنی آلمان نیز در پایان ژوئیه گذشته ۸.۵ درصد اعلام شده است. 

در میان ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، نرخ تورم سالانه در ۱۶ کشور عضو از جمله استونی، لتونی، لیتوانی، جمهوری چک، بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی، اسلواکی، کراوسی، اسلوونی، هلند، یونان، اسپانیا، قبرس و بلژیک بالای ۱۰ درصد گزارش شده است. 

بر پایه گزارش یورواستات، در منطقه یورو، نرخ تورم سالانه گروه مواد غذایی، نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات در ژوئیه گذشته به ۹.۸ درصد رسیده که پس از جهش ۳۹.۶ درصدی نرخ تورم سالانه انرژی، بیشترین تاثیر را در افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در ۱۹ کشور عضو این منطقه داشته است. این در حالی است که نرخ تورم سالانه گروه مواد غذایی، نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات، یکسال پیش تنها ۱.۶ درصد بوده است.

یورواستات خاطر نشان کرده که نرخ تورم در منطقه یورو در بالاترین سطح از زمان آغاز ثبت افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در این منطقه در سال ۱۹۹۷ قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از کارتر تا بایدن؛ چقدر تجربه شوک نفتی-تورمی دهه ۱۹۷۰ به درد امروز می‌خورد؟

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد