نخست وزیر استونی: باید به اوکراین یک چشم انداز اروپایی ارائه کنیم

نخست وزیر استونی: باید به اوکراین یک چشم انداز اروپایی ارائه کنیم
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Efi Koutsokostaیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کایا کالاس: «اوکراینی‌ها به معنای واقعی کلمه برای اروپا می جنگند. بنابراین ما هم باید به آنها یک مسیر واقعی برای پیوستن به خانواده اروپایی ارائه دهیم. و این همان چیزی است که ما درباره اش بحث خواهیم کرد.»

حمله روسیه به اوکراین هنوز در جریان است و رهبران اتحادیه اروپا در پاریس درباره امکان تحریم های بیشتر علیه روسیه و اقدامات بیشتر برای تقویت استقلال دفاعی و انرژی اتحادیه با هم ملاقات کردند. برای آگاهی بیشتر درباره این موضوع با کایا کالاس نخست وزیر استونی که کشورش هم مرز با روسیه است گفتگو می کنیم.

یورونیوز: خانم نخست وزیر اجازه بدهید مستقیم برویم روی اصل موضوع. شما از جمله رهبرانی هستید که به شدت از حضور نظامی بیشتر در مرزهایتان حمایت می کنید. آیا می ترسید که اگر پوتین در اوکراین موفق شود، شما گزینه بعدی باشید؟‌

کایا کالاس: «پرسش صحیح این است که ایا ناتو گزینه بعدی است اگر پوتین در اوکراین موفق شود؟ ما بخشی از ناتو هستیم و ما اصل پنج ناتو را داریم که می گوید حمله به یک عضو حمله به همه است یعنی اگر ما مورد حمله قرار گیریم به این معناست که آمریکا، فرانسه یا آلمان مورد حمله قرار گرفته است و من فکر می کنم که این حتی برای روسیه خیلی لقمه بزرگی است. بنابراین ما نمی ترسیم اما در حال آماده شدن هستیم. ما تاکنون در ناتو موضع بازدارندگی داشته ایم. اما اکنون باید به سمت برنامه دفاعی برویم اینکه چگونه بتوانیم دفاع کنیم در زمانی که یا اگر، ضروروت داشته باشد.»

**یورونیوز: آیا خطر سرایت درگیری در اوکراین به اروپا یک واقعیت است؟
**

کایا کالاس: «البته. ما در تلاشیم تا با تمام امکانات به اوکراین کمک کنیم تا آنها از کشورشان محافظت و دفاع کنند. هدف ما پایان دادن به این جنگ و انجام هر کاری است که این جنگ متوقف شود و بیشتر از این پیش نرود. البته هیچ یک از ما نمی توانیم آینده را ببینیم که چه تصمیمی درست و چه تصمیمی در این مسیر اشتباه است. اما این کاری است که ما سعی می کنیم انجام دهیم، پایان دادن به این جنگ در اوکراین و البته اینکه به جاهای دیگر سرایت نکند.»

یورونیوز: شما قبلا در پارلمان اروپا گفتید که اتحادیه اروپا وظیفه اخلاقی دارد که اوکراین را به عضویت خود درآورد. چرا؟ چگونه نامزدی اتحادیه اروپا به اوکراین در میانه میدان جنگ کمک می کند؟

کایا کالاس: «من گفتم که ما باید به اوکراین یک چشم اندازه اروپایی ارائه دهیم. ما باید به اوکراین امید بدهیم. آنها به معنای واقعی کلمه برای اروپا می جنگند. بنابراین ما هم باید به آنها یک مسیر واقعی برای پیوستن به خانواده اروپایی ارائه دهیم و این همان چیزی است که ما درباره اش بحث خواهیم کرد. البته این یک شنبه اتفاق نمی افتد. منظورم این است که مراحلی در راه است که ما تجربه اش را داریم و از آمادگی برایش مطلع هستیم. من فکر می کنم که اروپا از یک اوکراین مرفه تر، باثبات تر و قانون مدار تر سود می برد.»

یورونیوز: اما همه همکاران شما در واقع اشتیاق مشابهی برای چنین گسترشی ندارند. آیا نباید به جای وعده های توخالی، این موضوع برای اوکراینی ها بطور واضح توضیح داده شود؟

کایا کالاس: «مطمئنا ما نباید وعده های توخالی بدهیم اما باید مجددا تاکید کنیم و گام های ملموسی را درمسیری برداریم که اوکراینی ها امیدوار شوند چرا که امید قدرت می بخشد. بنابراین فکر می کنم که این وظیفه اخلاقی ماست که این امید را بدهیم. این کمترین کاری است که می توانیم انجام دهیم.»

یورونیوز: ما در جریان این بحران دیدیم که اتحادیه اروپا تحریم‌های بی سابقه ای را علیه روسیه اعمال کرد و با متحدانش خیلی همراه بود اما اتحادیه اروپا تا چه حد می تواند اقدامات بیشتری انجام دهد؟ و چه گزینه هایی در حال حاضر روی میز است؟

کایا کالاس: «درست است اروپا در اقدام و تنظیم تحریم ها بسیار متحد و بسیار سریع عمل کرده است. منظورم این است که اروپا تاکنون سازمان خیلی چابکی نبوده است. بنابراین فکر می کنم ما پوتین را شگفت زده کرده ایم. ما جهان را شگفت زده کرده ایم. اما خودمان را نیز شگفت زده کرده ایم که در این زمینه بسیار قوی و سریع هستیم. در حال حاضر این چهارمین بسته تحریمی در کنار تحریم هایی است که از سال ۲۰۱۴ اعمال شده است. بنابراین، مطمئنا ما در حال بررسی راههای اضافی برای اعمال فشار بیشتر بر ماشین جنگی پوتین و حذف امکان حمایت مالی از این ماشین جنگی هستیم تا او نتواند به این جنگ ادامه دهد. تحریم ها آسیب می زنند اما ما به صبر استراتژیک هم نیاز داریم تا تحریم ها واقعا شروع و تاثیرشان را بگذارند.»

**یورونیوز: اما بهایی که شهروندان اتحادیه اروپا باید برای اینها بپردازند چیست؟ به آنها چه می گویید؟
**

کایا کالاس: «خوب، یکی از چیزهایی که می توان گفت این است که گاز ممکن است گران شود اما آزادی قیمت ندارد. من از کشوری می آیم که در آن آزادی نداشتیم. من در اتحاد جماهیر شوروی به دنیا آمدم و خیلی خوب می دانم معنی آن چیست. می گویند ارزش آزادی را زمانی می فهمی که از تو گرفته شود. به همین دلیل است که توضیح دادن آن به کشورها یا افرادی که آزادی را تجربه نکرده اند بسیار سخت است. اما البته شرایط سخت تر می شود و ما باید با شهروندان مان صادق باشیم که روزهای سختی در راه است. تاکنون بحث های ما در اتحادیه اروپا بر این متمرکز بوده است که واقعا ماشین جنگی پوتین را هدف قرار دهیم و به مردم آسیب نرسانیم زیرا ما نیز در پشت تصمیم هایمان به حمایت مردم نیاز داریم و اگر چیزی برای مردم غیر قابل تحمل باشد آنوقت حفظ تحریم ها نیز سخت می شود.»

یورونیوز: خانم نخست وزیر آیا این درگیری با توجه به اینکه یک اقلیت روس زبان در کشورتان وجود دارد که سالها از عدم برخورد یکسان شکایت دارند، باعث ایجاد تنش در داخل کشور شما شده است؟

کایا کالاس: «این شکایات اخیر چندان پر سر و صدا نبوده است. ما حدود سیصد هزار روس زبان داریم اما آنها یک گروه همگن نیستند. اکثر آنها شهروندان استونیایی هستند و در حال حاضر یک نوع رابطه عاطفی با استونی دارند. به دلیل این جنگ ما همچنین اقلیت اوکراینی را نیز داریم. بنابراین ما شاهد تنش هایی بین این گروهها هستیم و باید در مورد آن بسیار محتاط باشیم. ما در مورد جنگ پوتین و کرملین صحبت می کنیم نه روس زبان ها. ما باید حساب پوتین و مردم روسیه را از هم جدا کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست‌وزیر استونی بابت ارتباط شوهرش با روسیه برای استعفاء تحت فشار قرار گرفت

ناظر پارلمانی همایش آیندهٔ اروپا: اروپا باید اصلاح شود تا در دنیای فردا دوام بیاورد

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا در گفتگو با یورونیوز: مسکو برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد