توقف معاملات مسکن در ایران؛ قیمت آپارتمان‌ ۵۰ متری در تهران چقدر است؟

تهران
تهران Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سعید لطفی، دبیر اتحادیه مشاوران املاک در ایران از توقف معاملات مسکن به دلیل رکود سنگین حاکم بر این بازار خبر داد.

آگهی

آقای لطفی که این خبر را در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرده، «کاهش قدرت خرید مردم» را دلیل اصلی سنگین‌تر شدن رکود بازار مسکن دانسته است.

بر همین اساس، بررسی‌ اخیر رسانه فردای اقتصاد نشان می‌دهد که حدود ۱۵ درصد از کل معاملات مسکن در تهران به واحدهای ۵۰ متری اختصاص دارد. مطابق نتایج این بررسی، عمده معاملات این متراژ از مسکن در منطقه ۵ تهران بوده و در مقابل منطقه ۱۳ کمترین معامله خانه‌های ۵۰ متری را داشته است.

این رسانه با درج جدولی اعلام کرده که قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در محدوده پارک ویِ تهران به ۲۷۲ میلیون تومان رسیده و یک واحد ۵۲ مترمربعی در همین منطقه از تهران،  ۱۵ میلیارد و ۲۵۰ ملیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

فردای اقتصاد در گزارشی دیگر نیز با انتشار جدولی حاوی قیمت واحدهای آگهی شده برای فروش، بهای اعلام شده برای بهای یک واحد ۵۲ مترمربعی را در منطقه قرچک-زیباشهر (بخش جنوبی و فقیرنشین تهران) یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است.

بر پایه گزارش این رسانه، در حال حاضر، عمده واحدهای آپارتمانی دارای قیمتی کمتر از ۲ میلیارد تومان در تهران، متراژی کمتر از ۵۰ مترمربع و قدمتی بالا دارند و یا فاقد امکاناتی از قبیل آسانسور، انباری و پارکینگ هستند.

این جداول همچنین حاکی هستند که بهای یک واحد ۵۰ متری نوساز در خیابان شریعتی به ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. در غرب تهران و در محدوده استادیوم آزادی هم قیمت هر مترمربع از یک واحد آپارتمانی ۵۷ مترمربعی ۱۳۵ میلیون تومان تعیین شده است. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

در شرایطی که افزایش قیمت مسکن تحت تاثیر جهش نرخ تورم و سقوط نرخ برابری ریال ایران در مقابل دلار آمریکا به کاهش قدرت خرید مردم برای مسکن دامن زده و رکود تورمی بر بازار حاکم شده، دبیر اتحادیه مشاوران املاک گفته که دولت با هدف کنترل قیمت‌ها برخورد با بنگاه‌های املاک غیرمجاز را آغاز کرده است. 

آقای لطفی در مقابل از دولتی که به تعبیر او «مدیون قشر مستضعف است» خواسته تا به وعده خود مبنی بر ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی عمل کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سبد مخارج اروپایی‌ها؛ هزینه مسکن ساکنان اتحادیه چقدر است؟

ثبت کاهش کم‌سابقه قیمت خانه در کانادا؛ پیش‌بینی رکود بازار مسکن تا پایان ۲۰۲۳

مقایسه افزایش سالانه قیمت و اجاره مسکن در ایران و اروپا؛ کدام کشورهای اتحادیه رکورددارند؟