NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

رهبران جهان در دنیایی از آمارهای تلخ؛ در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل چه خواهد گذشت؟

مجمع عمومی سازمان ملل
مجمع عمومی سازمان ملل Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران جهان برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و نیروهای حماس در نوار غزه و شروع حملات هوایی مرگبار در لبنان به نیویورک آمده‌اند.

آگهی

هیچ رویداد دیگری در سیاست بین‌الملل را سراغ ندارید که به اندازه مجمع عمومی سازمان ملل بتواند مقامات عالیرتبه را در طول یک هفته به یک محل بیاورد.

در مجمع امسال که از ۲۴ تا ۳۰ سپتامبر (۳ تا ۹ مهر)‌ برگزار می‌شود، ۷۶ نفر از سران حکومتی، ۴۲ رئیس دولت، ۴ معاون رئیس جمهور، ۲ ولیعهد، ۹ معاون نخست‌وزیر، ۵۴ وزیر، ۱ معاون وزیر و ۶ نفر از روسای هیئت‌های دیگر سخنرانی خواهند کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرد که «از این ۱۹۴ سخنران، فقط ۱۹ نفر زن هستند.»

غایبان اصلی چه کسانی و از چه کشورهایی هستند؟

بر اساس سنتی که از سال ۱۹۵۵همچنان برقرار است، برزیل اولین سخنرانی را بعد از روسای مجمع ایراد خواهد کرد. پس از برزیل، کشور میزبان یعنی آمریکا به جایگاه می‌رود.

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه آخرین سخنرانی خود را در اجلاس سالانه سران انجام خواهد داد، چرا که دوره ریاست جمهوری او رو به اتمام است و این سیاستمدار دموکرات احتمالا به دنبال ارائه دستاوردهای سیاست خارجی خود در این مجمع خواهد بود.

بعد از آن نوبت به ترکیه می‌رسد و رجب طیب اردوغان برای چهاردهمین بار در مجمع عمومی سخنرانی خواهد کرد.

مسعود پزشکیان،‌ رئیس جمهوری ایران در اولین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل بعدازظهر سه شنبه در جمع رهبران جهان سخنرانی خواهد کرد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و سیریل رامافوسا رئیس جمهوری آفریقای جنوبی نیز قرار است روز سه شنبه در این مجمع جهانی سخنرانی کنند.

محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی صبح پنجشنبه سخنرانی خواهد داشت.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای دومین بار سفر خود به نیویورک را به دلیل تشدید تنش بی‌سابقه با حزب الله به تعویق انداخت. به گزارش رادیو ارتش اسرائیل، سفر نتانیاهو که ابتدا قرار بود دوشنبه انجام شود، یک روز به تعویق افتاد و بعد از آن نیز یک بار دیگر به تعویق افتاد و به چهارشنبه موکول شده است. انتظار می رود نخست وزیر اسرائیل روز جمعه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و کی‌یر استارمر، نخست وزیر جدید بریتانیا نیز این هفته همراه در سازمان ملل خواهند بود.

اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌ جمهوری چین وزرای خارجه کشورشان را به جای خود می‌فرستند. نه پوتین و نه شی سال گذشته نیز در این مراسم شرکت نکردند.

امسال ولودیمیر زلنسکی ۲ بار در کانون توجهات قرار خواهد گرفت. او ابتدا روز سه‌شنبه در نشست سطح بالای شورای امنیت سازمان ملل متحد - که توسط ایالات متحده، فرانسه، ژاپن، مالت، کره جنوبی و بریتانیا برگزار خواهد شد - سخنرانی خواهد کرد و صبح چهارشنبه در مجمع عمومی سخنرانی خواهد کرد.

سازمان ملل در نیویورک
سازمان ملل در نیویورکآسوشیتدپرس

این هفته چه خبر است؟

مجمع عمومی یکی از اجزای اصلی سازمان ملل است که وظایف متعددی از جمله نظارت بر پذیرش اعضای جدید، انتخاب اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل و ایفای نقش در انتخاب دبیرکل سازمان ملل دارد.

این نشست همچنین به کشورها و گروه‌های غیرعضو، مانند فلسطین و اتحادیه اروپا، وضعیت ناظر اعطا می‌کند و به نمایندگان آنها اجازه می‌دهد تا در مجمع سخنرانی کنند.

آگهی

موضوع بحث مجمع عمومی امسال این است: «هیچ کس را جا نگذاریم: اقدام مشترک برای پیشبرد صلح، توسعه پایدار و کرامت انسانی برای نسل های حاضر و آینده.»

اما انتظار نداشته باشید که رهبران جهان حتما در چارچوب این موضوع صحبت کنند و به آن پایبند باشند. اکثر رهبران هر موضوع بین‌المللی را که در راس دستور کار کشورشان قرار دارد، مطرح می‌کنند.

پیش‌بینی می‌شود که موضوعات همچون درگیری‌ها در غزه، اوکراین و سودان، و همچنین افزایش خطر یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه محور سخنرانی‌ها و بحث‌های خصوصی نیز باشد.

بسیاری از سخنرانان اغلب از زمان اختصاص داده شده ۱۵ دقیقه‌ای در طول مناظره فراتر می روند. اما هیچ کس به احتمال زیاد به رکورد ۲۹۶ دقیقه‌ای سخنرانی فیدل کاسترو، رهبر فقید کوبا در سپتامبر ۱۹۶۰ یا سخنرانی ۱۰۰ دقیقه‌ای معمر قذافی در سال ۲۰۰۹ نمی‌رسد.

آگهی

مصائب جنگ

ریچارد گوان، از موسسه گروه بحران بین‌المللی معتقد است که شکاف آشکاری بین اجلاس میثاق آینده که در روزهای یکشنبه و دوشنبه برگزار شد و بر گسترش همکاری‌های بین‌المللی متمرکز بود با واقعیت شکست سازمان ملل در غزه، اوکراین و سودان وجود خواهد داشت.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در این هفته به خبرنگاران گفت: «آسیب پذیرترین افراد در سراسر جهان برای پیشرفت، ایجاد تغییر و ایجاد حس امید برای آن‌ها روی ما حساب می‌کنند.»

تقریباً ۲ میلیارد نفر در مناطق متاثر از درگیری زندگی می کنند.

او گفت که برای رویارویی با بسیاری از چالش‌های جهانی، تمرکز ایالات متحده در نشست‌های سازمان ملل بر پایان دادن به «مصائب جنگ» خواهد بود. وی خاطرنشان کرد که تقریباً ۲ میلیارد نفر در مناطق متاثر از درگیری زندگی می کنند.

سپتامبر گذشته، جنگ اوکراین محور اصلی مجمع عمومی سازمان ملل بود. با این حال، با نزدیک شدن به اولین سالگرد حمله مرگبار حماس به جنوب اسرائیل در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) و حمله ویرانگر اسرائیل به نوار غزه، احتمالا توجهات به درگیری در غزه و افزایش خشونت در امتداد مرز اسرائیل و لبنان معطوف می شود.

آگهی
اتاق فرمان سازمان ملل
اتاق فرمان سازمان مللآسوشیتدپرس

تلاش برای مقابله با «دنیایی از آمار و ارقام تلخ»

اسلوونی که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در این ماه بر عهده دارد، موضوع «رهبری برای صلح» را برای نشست سطح بالای خود در روز چهارشنبه انتخاب کرد و از ۱۵ کشور عضو این شورا خواست تا درباره این که چرا نهاد سازمان ملل به عنوان متولی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی با مشکل مواجه شده است و چگونه می‌تواند اثربخشی خود را بهبود بخشد، بحث کنند.

ساموئل ژبوگار، نماینده اسلوونی در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «این رویداد در پاسخ به مشاهده ما از دنیایی است که در آن زندگی می‌کنیم،‌دنیایی که با آمارهای شوم و با بیشترین تعداد درگیری‌های جاری و تلفات بی‌سابقه در میان غیرنظامیان، افراد بشردوستانه، کارکنان پزشکی و روزنامه‌نگاران همراه است.»

وی تاکید کرد که ۱۰۰ میلیون نفر به دلیل درگیری از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زلنسکی با «طرح پیروزی» به آمریکا می‌رود؛ اوکراین می‌گوید تصمیم بایدن نتیجه جنگ را مشخص می‌کند

همزمان با تشدید درگیری‌ها درمنطقه، آمریکا نیروهای نظامی بیشتری به خاورمیانه اعزام می‌کند

عراقچی: ایران آماده است همین حالا مذاکرات هسته‌ای را از سر بگیرد