NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

عراقچی: ایران آماده است همین حالا مذاکرات هسته‌ای را از سر بگیرد

عباس عراقچی
عباس عراقچی Copyright Ap photo
Copyright Ap photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران که برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده در مصاحبه‌ای گفت که او چند روزی بیشتر از رئیس جمهوری در آمریکا می‌ماند تا در صورت امکان گفتگوهای ابتدایی را درباره مذاکرات هسته‌ای از سر بگیرد.

آگهی

آقای عراقچی در یک گفتگوی تصویری که قبل از سفر او به نیویورک ضبط شده می‌گوید: «من چند روزی بیشتر از رئيس جمهور در نیویورک می‌مانم و ملاقات‌های بیشتری را با وزاری خارجه کشورهای مختلف خواهم داشت. تلاش ما این است که دور جدیدی از مذاکرات در خصوص مذاکرات هسته‌ای آغاز شود.»

مذاکره کننده ارشد پیشین هسته‌ای ایران که نقش مهمی هم در توافق هسته‌ای موسوم به برجام ایفا کرده در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد در صورتی که «طرف مقابل این آمادگی را داشته باشد ایران آماده است در همین سفر شروع جدیدی از مذاکرات را آغاز کند.»

اظهارات آقای عراقچی در حالی مطرح می‌شود که علاوه بر او، جواد ظریف و مجید تخت روانچی هم به همراه مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران به نیویورک رفته‌اند. سه نفری که معماران توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از طرف ایرانی به شمار می‌روند. وزیر خارجه جدید ایران در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه پیغام‌هایی میان دو طرف رد و بدل شده و آمادگی عمومی هم در این زمینه وجود دارد می‌افزاید: «با این حال شرایط بین‌ المللی به گونه‌ای است که شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای قدری سخت‌تر و پیچده‌تر از قبل است.»

اشاره آقای عراقچی احتمالا به مولفه‌هایی چون نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مناقشه در خاورمیانه و همچنین نزدیک‌ بودن بندهای غروب برجام و پیشرفت‌های فنی حاصل شده در برنامه هسته‌ای ایران است.

مسعود پزشکیان که بامداد روز دوشنبه وارد نیویورک شد در فرودگاه و در پاسخ به پرسش خبرنگاران تاکید کرد که قصد دارد از طرف ایران در این سفر پیام صلح و امنیت را به جهان ارسال کند. او با اشاره به جنگ‌ها و مناقشاتی که در دنیا مشاهده می‌شود تاکید کرد که این «خونریزی‌ها» باید خاتمه یابد تا مردم بتوانند در آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند.

رئيس جمهوری جدید ایران در حالی راهی نیویورک شده که پیش‌تر در نخستین نشست خبری خود از «برادری ایران و آمریکا» سخن گفته بود؛ اظهاراتی که چه در داخل و چه در خارج با واکنش‌های مختلفی رو به رو شده است. تندروهای داخلی با حمله به آقای پزشکیان او را به خاطر این مساله به باد انتقاد گرفته و از او خواسته بودند تا حرف خود را پس بگیرد.

در مقابل متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در پاسخ گفته بود که ایالات متحده در مورد ایران بر اساس رفتارهای جمهوری اسلامی و نه اظهارات مقام‌هایش قضاوت می‌کند. آقای میلر خواسته بود که برای اثبات برادری ایران از حمایت‌های خود از «گروه‌های تروریستی در منطقه» و همچنین حمایت تسلیحاتی از روسیه و نقض حقوق بشر در داخل کشور دست بردارد.

عآقای راقچی که زودتر از پزشکیان به نیویورک رفته بامداد روز دوشنبه از رئیس جمهوری ایران استقبال کرد. او همچنین در صفحه اینستاگرام خود گزارشی از برنامه‌های کاری خود در این چند روز ارائه و اضافه کرد که در گفتگو با مقام‌های کشورهای مختلف بر لزوم برقراری آتش بس در نوار غزه و پایان حملات اسرائيل تاکید کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مسعود پزشکیان که برای یک سفر سه روزه وارد نیویورک شده قرار است روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. آقای پزشکیان در حاشیه این سفر قرار است با رهبران دیگر کشورهای جهان نیز دیدار و گفتگو کند و در نهایت روز چهارشنبه به تهران باز خواهد گشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران برای مذاکره در مورد برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام آمادگی کرد

عراقچی: ایران به دنبال مدیریت تنش با آمریکا است؛ برجام به شکل فعلی قابل احیا نیست

سرنوشت توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی؛ گروسی: برجام دیگر معنا ندارد