NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

رویترز: آلمان صدور تسلیحات جنگی به اسرائیل را متوقف کرده است

تانک‌های لئوپارد۲ ساخت آلمان
تانک‌های لئوپارد۲ ساخت آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس تحلیل رویترز از داده‌ها و منابع نزدیک به وزارت اقتصاد آلمان، این کشور تاییدیه‌های جدید صادرات تسلیحات جنگی به اسرائیل را به دلیل چالش‌های حقوقی متوقف کرده است.

آگهی

در سال گذشته، آلمان با صدور مجوز صادرات تسلیحات به ارزش ۳۲۶.۵ میلیون یورو به اسرائیل موافقت کرد که شامل تجهیزات نظامی و تسلیحات جنگی بود و این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۰ برابر افزایش یافته بود. اما امسال تا ۲۱ اوت تنها ۱۴.۵ میلیون یورو از این صادرات مجوز گرفته‌اند که از این مقدار، بخش «تسلیحات جنگی» فقط ۳۲ هزار و ۴۴۹ یورو را شامل می‌شود.

یک منبع نزدیک به وزارت اقتصاد آلمان به نقل از یک مقام ارشد دولتی این کشور گفته است که تا زمان حل‌وفصل دعاوی حقوقی که مدعی هستند این صادرات ناقض قوانین بشردوستانه است، مجوزهای جدید برای صادرات تسلیحات به اسرائیل صادر نمی‌شود.

دولت آلمان در دفاع از دو پرونده، یکی در دادگاه بین‌المللی دادگستری و دیگری در برلین که توسط مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر (ECCHR) ارائه شده است، اعلام کرده است 

که از زمان حملات حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، هیچ تسلیحات جنگی تحت هیچ مجوزی صادر نشده است؛ به‌جز قطعات یدکی که مربوط به قراردادهای بلندمدت بوده‌اند.

براساس گزارش وزارت بهداشت غزه، تحت کنترل حماس، حملات اسرائیل به غزه از ۷ اکتبر تاکنون موجب مرگ بیش از ۴۱ هزار نفر شده است. این حملات همچنین باعث آوارگی بخش عمده‌ای از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری این منطقه شده، بحران گرسنگی را تشدید کرده و به طرح اتهاماتی درباره نسل‌کشی در دادگاه بین‌المللی علیه اسرائیل منجر شده است؛ اتهاماتی که اسرائیل آنها را رد می‌کند.

تاکنون هیچ پرونده‌ای که چالش صادرات تسلیحات آلمان به اسرائیل را مطرح کرده باشد، به نتیجه نرسیده است، از جمله پرونده‌ای که توسط نیکاراگوئه در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح شده بود.

اختلاف در دولت آلمان بر سر صادرات تسلیحات

اما این موضوع باعث ایجاد اختلاف در داخل دولت آلمان شده است. در حالی که صدراعظم این کشور از اسرائیل حمایت می‌کند، وزارتخانه‌ اقتصاد و امور خارجه این کشور که تحت رهبری حزب سبزها هستند روزبه‌روز انتقادات بیشتری علیه دولت نتانیاهو مطرح می‌کنند. 

چالش‌های حقوقی در سراسر اروپا نیز باعث شده برخی دیگر از متحدان اسرائیل صادرات تسلیحات خود را به این کشور متوقف یا معلق کنند.

بریتانیا نیز در ماه جاری ۳۰ مجوز از ۳۵۰ مجوز صادرات تسلیحات به اسرائیل را به دلیل نگرانی از نقض احتمالی قوانین بشردوستانه بین‌المللی توسط اسرائیل، به حالت تعلیق درآورده است.

دادگاهی در هلند ماه فوریه، حکمی مبنی بر توقف تمامی صادرات قطعات جنگنده‌های اف-۳۵ به اسرائیل، به دلیل نگرانی‌ها در مورد استفاده از آنها در حمله به اهداف غیرنظامی در غزه، صادر کرد. 

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز امسال به‌طور موقت ارسال برخی بمب‌ها به اسرائیل را به دلیل نگرانی از استفاده آنها در مناطق پرجمعیت غزه متوقف کرد، اما پس از مدتی ارسال‌ آنها را از سر گرفت. 

مجوزها و ارسال سایر انواع تسلیحات، از جمله سیستم‌های دقیق‌تر، نیز همچنان ادامه یافت؛ چرا که مقامات آمریکایی معتقد بودند اسرائیل به توانایی دفاع از خود نیاز دارد.

الکساندر شوارتز، وکیل مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر (ECCHR)، که تاکنون پنج دادخواست علیه دولت آلمان تنظیم کرده است، اظهار داشت که کاهش چشمگیر در تاییده‌ها برای سال ۲۰۲۴ نشان‌دهنده تردید و بی‌میلی این کشور برای ارسال تسلیحات به اسرائیل است، البته این وضعیت ممکن است موقت باشد. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

 وی افزود: «با این حال، من این کاهش را به‌عنوان تغییری آگاهانه در سیاست نمی‌بینم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شلیک به عمق خاک روسیه با تسلیحات غرب؛ مقامات آمریکایی تردید دارند موازنه جنگ را تغییر دهد

تلاش برای اعطای مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد به اوکراین؛ چرا این تسلیحات برای کی‌یف حیاتی است؟

سخنگوی اتحادیه اروپا: اطلاعات موثقی مبنی بر ارسال تسلیحات ایرانی به روسیه دریافت کرده‌ایم