NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

انتقاد نماینده آمریکا در سازمان ملل از ارتش اسرائیل؛ آیا واشنگتن از تل‌آویو ناامید شده است؟

عبور خودور نظامیان اسرائیلی از کنار ساختمان‌هایی در غزه که بر اثر حملات ویران شده
عبور خودور نظامیان اسرائیلی از کنار ساختمان‌هایی در غزه که بر اثر حملات ویران شده Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد روز دوشنبه ارتش اسرائیل را متهم کرد که به‌رغم هشدارهای پیشین همچنان غیرنظامیان را در غزه هدف قرار می‌دهد.

آگهی

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به اتهام‌های مطرح از سوی سفیر آمریکا در سازمان ملل در خصوص حملات ارتش اسرائیل به مدارس، کارکنان بشردوستانه و غیرنظامیان در غزه، از این سخنان به عنوان نشانه ای از ناامیدی فزاینده ایالات متحده نسبت به اقدامات متحد نزدیک خود در آستانه نخستین سالگرد جنگ غزه یاد کرده است.

اسرائیل بارها مدعی شده است که شبه نظامیان حماس اغلب از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و سعی دارند با اختفا در مراکز اسکان و تجمع غیرنظامیان از گزند حملاتی که در واکنش به عملیات هفت اکتبر صورت می‌گیرد، در امان بمانند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل طی سخنانی غیرمعمول در نشست شورای امنیت، علیه اقدامات اخیر ارتش اسرائیل موضع گرفت و گفت که بسیاری از حملات هفته‌های اخیر نظامیان اسرائیلی که منجر به مجروح یا کشته شدن پرسنل سازمان ملل و کارکنان نهادهای بشردوستانه شد، «قابل پیشگیری بودند».

در این نشست، تعداد دیگری از اعضای شورای امنیت نیز به هدف قرار گرفتن مدرسه‌ای در غزه توسط ارتش اسرائیل اشاره کردند که پیش‌تر از سوی «آنروا»، آژانس امداد‌رسان سازمان ملل متحد، به محل اسکان آوارگان فلسطینی تبدیل شده بود.

بنا به گزارش‌های تایید شده، دست کم ۶ کارمند آژانس امدادرسان سازمان ملل در این حمله که ۱۸ کشته از جمله تعدادی زن و کودک به جا گذاشت، جان خود را از دست دادند.

اسرائیل اما مدعی است که یک مرکز فرماندهی و کنترل حماس را در این مجتمع که محل اسکان غیر‌نظامیان اعلام شده، مورد هدف قرار داده است.

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل روز دوشنبه در این خصوص تاکید کرد که شماری از شبه نظامیان حماس در این حمله کشته شدند.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل سپس از چهار نفر (به ظاهر از کارکنان محلی آژانس امداد رسان سازمان ملل) نام برد و مدعی شد که این افراد روزها برای آنروا و شب‌ها برای حماس کار می‌کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار تحقیقات مستقل در خصوص حمله اخیر صورت گرفته توسط ارتش اسرائیل به مدرسه اسکان غیرنظامیان در غزه شده است.

آمریکا همچنان از کشته شدن عایشه‌نور خشمگین است

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل به اعضای شورای امنیت گفت که کشورش مصرانه لزوم تسهیل عملیات بشردوستانه در غزه و حفاظت از کارکنان نهادهای بشردوستانه و مراکز اسکان آوارگان که توسط آنروا ایحاد شده است را به مقامات اسرائیلی گوشزد خواهد کرد.

او در ادامه تاکید کرد که ایالات متحده همچنان از کشته شدن عایشه‌نور ایگی، فعال آمریکایی ترک تبار که هفته گذشته در جریان تظاهراتی در کرانه باختری مورد اصابت گلوله ارتش اسرائیل قرار گرفت، خشمگین است.

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که نظامیان این کشور احتمالا ایگی را به اشتباه هدف قرار داده‌اند؛ دولت اسرائیل نیز از آغاز تحقیقاتی در این خصوص خبر داده است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل اما معتقد است که اسرائیل دارای یک ارتش حرفه‌ای است و به خوبی می‌داند که چگونه برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی اطمینان حاصل کند.

خانم گرینفیلد سپس تصریح کرد که ایالات متحده از رهبران نظامی اسرائیل انتظار دارد که «تغییرات اساسی» را در عملیات خود اعمال کنند تا با فعالیت‌های بشردوستانه در تضاد نباشد و زمینه حمله به مدارس و سایر تاسیسات غیرنظامی را فراهم نکند.

وی گفت: «ما همچنین با اسرائیل صریح بوده‌ و اعلام کرده‌ایم که مطلقاً هیچ دلیلی وجود ندارد که نظامیان این کشور به روی خودروهای مشخص شده سازمان ملل شلیک کنند، همانگونه که اخیراً در موارد متعددی رخ داده است.»

آگهی

ضرورت برقراری آتش‌بس در غزه

سفیر آمریکا در سازمان ملل سپس اقدام حماس در استفاده از مکان‌های غیرنظامی برای پناه‌گرفتن در برابر حملات را «تهدید‌ی مداوم» خواند و بر ضرورت دستیابی به آتش بس و توافق برای آزادسازی گروگان ها در غزه تاکید کرد.

وی ضمن اشاره به تلاش‌های کشورش به همراه میانجی‌های مصری و قطری برای نزدیک کردن دو طرف مخاصمه به یک توافق یادآور شد که این مسئله در نهایت نوعی سازش و توافق دشوار است و به اراده سیاسی طرفین نیاز دارد.

گفتنی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه قرار است در همین راستا، طی روزهای آینده برای گفتگو بر سر تدوین یک پیشنهاد توافق به اسرائيل و حماس عازم مصر شود.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار رئیس سازمان اطلاعات ترکیه با اعضای حماس؛ اردوغان «قتل‌عام غزه» شبیه بوسنی و هرزگووین است

سایه جنگ در غزه بر انتخابات آمریکا؛ جو بایدن می‌تواند بین حماس و اسرائيل آتش‌بس برقرار کند؟

اختلافات با گالانت و اعتراضات گسترده مردمی؛ احتمال «سقوط نتانیاهو» و آتش‌بس در غزه نزدیک است؟