NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

در آستانه مذاکرات آتش‌بس بیش از ۱۰۰ نفر در غزه کشته‌شدند؛ منابع فلسطینی:اسرائیل به یک مدرسه حمله کرد

فلسطینیان در حال جستجوی اجساد در زیر آوار مدرسه‌ای هستند که در حمله هوایی اسرائیل به دیرالبلح در مرکز نوار غزه، شنبه، ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۴ تخریب شده است.
فلسطینیان در حال جستجوی اجساد در زیر آوار مدرسه‌ای هستند که در حمله هوایی اسرائیل به دیرالبلح در مرکز نوار غزه، شنبه، ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۴ تخریب شده است. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری رسمی فلسطینی (وفا) روز شنبه ۱۰ اوت (۲۰ مرداد ۱۴۰۳) اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ فلسطینی بر اثر حمله اسرائیل به مدرسه‌ای در غزه که محل اسکان آوارگان بود، کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. این در حالی است که ارتش اسرائیل مدعی است که یک مرکز فرماندهی حماس را هدف قرار داده است.

آگهی

این دفتر رسانه‌ای که در غزه و تحت مدیریت حماس فعالیت می‌کند اعلام کرد که «حملات اسرائیل در زمانی انجام شد که این آوارگان در حال ادای نماز صبح خود بودند که همین موضوع هم منجر به افزایش شدید تعداد تلفات شد.»

این آژانس گزارش داد که سه راکت اسرائیلی به این مدرسه در شهر غزه اصابت کرد و آن را «قتل عامی وحشتناک» توصیف کرد که بر اثر آن برخی از بدن‌ها در آتش سوختند.

رویترز به نقل از این منبع آورده است که پزشکان هنوز نتوانسته‌اند به همه اجساد برسند.

روایت اسرائیل چیست؟

ارتش اسرائیل در بیانیه روز شنبه خود مدعی است که نیروهای هوایی این کشور «یک مرکز فرماندهی و کنترل را هدف قرار دادند که به عنوان مخفیگاه تروریست‌ها و فرماندهان حماس استفاده می‌شد.»

در این بیانیه آمده است که «نیروهای هوایی اسرائیل در یک حمله دقیق توانست تروریست‌های حماس را که در مرکز فرماندهی و کنترل این گروه واقع در مدرسه تابعين و در مجاورت مسجدی در منطقه درج تفاح قرار داشت را هدف قرار دهد. در حالیکه این مکان به عنوان پناهگاهی برای ساکنان شهر غزه عمل می‌کرد.»

در ادامه آمده است که «پیش از این حمله، اقدامات متعددی برای کاهش خطر آسیب رساندن به غیرنظامیان از جمله استفاده از مهمات دقیق، نظارت هوایی و داده‌های سرویس‌های اطلاعاتی انجام شد.»

آمار کلی حمله به پناهگاه آوارگان در مدارس غزه

طبق گزارش سازمان ملل، از ۵۶۴ مدرسه موجود در غزه تا ۶ ژوئیه (۱۶ تیر)، تعداد ۴۷۷ مدرسه مستقیماً در جنگ مورد اصابت قرار گرفته یا آسیب دیده‌اند.

به عنوان مثال، به گفته مقامات بهداشت محلی، حمله ماه ژوئن اسرائیل به مدرسه‌ای که در مرکز غزه پناهگاهی برای فلسطینیان آواره شده بود، دست کم ۳۳ نفر از جمله ۱۲ زن و کودک را کشت.

مقامات غزه روز پنج‌شنبه نیز اعلام کردند که بیش از ۱۸ نفر بر اثر حملات اسرائیل به دو مدرسه دیگر در شهر غزه کشته شدند و ارتش اسرائیل در آن زمان هم گفت که به مراکز فرماندهی حماس حمله کرده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که دست‌کم ۱۷ مدرسه در غزه در ماه گذشته میلادی هدف حمله قرار گرفته‌اند و مرگ دست‌کم ۱۶۳ فلسطینی، از جمله کودکان و زنان حاکی از «عدم رعایت اصول تمایز، تناسب و اقدامات احتیاطی» در انجام این حملات است.

حمله اسرائیل به مدرسه‌ای که توسط سازمان ملل اداره می‌شد، ده‌ها نفر را در اردوگاه آوارگان نصیرات در تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۲۴ کشت
حمله اسرائیل به مدرسه‌ای که توسط سازمان ملل اداره می‌شد، ده‌ها نفر را در اردوگاه آوارگان نصیرات در تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۲۴ کشت آسوشیتدپرس

حضور دوباره ارتش اسرائیل در خان یونس و فرار ۶۰ هزار فلسطینی

اسرائیل خود را متعهد کرده است تا گروه فلسطینی حماس را در تلافی حمله هفتم اکتبر نابود کند، اما در عین حال به درخواست میانجی‌گران بین‌المللی با هدف جلوگیری از گسترش آتش درگیری به کل منطقه، با از سرگیری مذاکرات در روزهای آینده موافقت کرده است.

ارتش اسرائیل در ۹ اوت اعلام کرد که نیروهایش بار دیگر به خان یونس بازگشتند و در حال انجام عملیات در اطراف این شهر در جنوب باریکه غزه هستند. این منطقه پیش از این شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای اسرائیلی و حماس بود ولی نیروهای اسرائیلی در ماه آوریل پس از ماه‌ها درگیری شدید از آن شهر خارج شدند.

فلورنسیا سوتو نینو، سخنگوی سازمان ملل روز نهم اوت (۱۹ مرداد) اعلام کرد که دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه برآورد کرده است که «دست‌کم ۶۰ هزار فلسطینی در ظرف ۷۲ ساعت، به سمت غرب خان یونس فرار کرده باشند.»

به گفته مقامات بهداشتی غزه، از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون، نزدیک به ۴۰ هزار فلسطینی در حمله اسرائیل به غزه کشته شده‌اند، که البته آمار تفکیکی جنگجویان و غیرنظامیان ارائه نشده است و مقامات بهداشتی صرفا گفته‌اند که بیشتر قربانیان غیرنظامی بوده‌اند.

اسرائیل هم که در این مدت ۳۲۹ سرباز خود را در غزه از دست داده است، می‌گوید دست‌کم یک سوم کشته‌شدگان فلسطینی را جنگجویان تشکیل می‌دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خطر گسترش جنگ در خاورمیانه؛ ساکنان اغلب شیعه حومه بیروت جایی برای پناه بردن ندارند

آمریکا، قطر و مصر خواستار از سرگیری مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس شدند

عملیات در تاریکی؛ کشف اسناد حماس که استراتژی «نبرد تونل‌ها» را شرح می‌دهد