NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

آمریکا، قطر و مصر خواستار از سرگیری مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس شدند

فرار فلسطینی‌ها از مناطق درگیری در غزه
فرار فلسطینی‌ها از مناطق درگیری در غزه Copyright Jehad Alshrafi/Copyright 2023, The AP. All rights reserved
Copyright Jehad Alshrafi/Copyright 2023, The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران ایالات متحده، مصر و قطر روز پنجشنبه ۸ اوت (۱۸ مرداد) در بیانیه‌ای مشترک از اسرائیل و حماس خواستند تا مذاکرات به منظور نهایی کردن آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها را هفته آینده از سر بگیرند.

آگهی

این سه کشور که در ماه‌های اخیر در تلاش برای میانجیگری جهت دستیابی به یک توافق بوده‌اند، اعلام کرده‌اند که این گفتگو‌ها می‌تواند در دوحه یا قاهره انجام شود.

در بیانیه صادره آمده است: «چارچوب یک توافق‌نامه اکنون روی میز است و فقط جزئیات اجرای آن باقی مانده است. زمانی برای تلف کردن و بهانه‌ای برای هیچ کدام از طرفین برای تاخیر بیشتر وجود ندارد. زمان آزادی گروگان‌ها، آغاز آتش‌بس و اجرای این توافق فرا رسیده است.»

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، عبدالفتاح سیسی رئيس‌جمهور مصر و شیخ تمیم بین حمد آل ثانی امیر قطر این بیانیه را امضا کرده‌اند.

در پی صدور این بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان این کشور روز ۱۵ اوت برای مذاکرات مربوط به توافق حضور خواهند داشت.

وی افزود که هدف، نهایی کردن جزئیات و اجرای چارچوب توافق است.

حماس هنوز اظهارنظری در خصوص بیانیه منتشره نداشته است. این سازمان شبه‌نظامی به تازگی یحیی سینوار را به مقام رئیس دفتر سیاسی خود انتخاب کرده است.

تلاش مشترک کشورهای میانجی برای شروع سریع گفتگوها در حالی انجام می‌شود که نگرانی‌ها از درگیری گسترده‌تر در منطقه پس از کشته شدن اعضای ارشد حماس و حزب‌الله افزایش یافته است.

آثار بمباران‌های اسرائیل در دیر‌البح غزه
آثار بمباران‌های اسرائیل در دیر‌البح غزهعکس: آسوشیتد پرس

ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در تهران و اعلام مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر انجام اقدامات تلافی‌جویانه علیه اسرائیل سوالاتی را در مورد چشم‌انداز ادامه مذاکرات آتش‌بس ایجاد کرده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت: «با توجه به مسائل جدی‌ای که بین حماس و اسرائیل وجود دارد، به ویژه درباره مبادله گروگان‌ها، انتظاری نیست که این توافق تا هفته آینده امضا شود. [اما] تحرک در دو طرف میز لازم بود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی اضافه کرد که این بیانیه با هدف «تاثیرگذاری بر ایران» طراحی نشده است، با این حال هرگونه افزایش تنش در منطقه امیدها برای حصول یک توافق میان حماس و اسرائیل را کمرنگ خواهد کرد.

جنگ میان اسرائیل و حماس زمانی در غزه آغاز شد که شبه‌نظامیان این گروه در ۷ اکتبر با حمله به جنوب اسرائیل حدود ۱۲۰۰ نفر را، که اکثرا غیرنظامی بودند، کشتند و حدود ۲۵۰ نفر را ربودند. نزدیک به ۱۰۰ گروگان به همراه اجساد حدود ۳۰ نفر دیگر هنوز در دست حماس در غزه باقی مانده‌اند.

این در حالی است که به گفته وزارت بهداشت غزه، تا کنون ۳۹ هزار و ۶۹۹ فلسطینی در حملات اسرائیل در غزه کشته شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان جنگ غزه؛ اسرائیل معامله با عربستان را می‌پذیرد یا تن به شرایط ایران می‌دهد؟

یحیی سنوار کجاست و چگونه حماس را اداره می‌کند؟

در آستانه مذاکرات آتش‌بس بیش از ۱۰۰ نفر در غزه کشته‌شدند؛ منابع فلسطینی:اسرائیل به یک مدرسه حمله کرد