NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

گزارش‌های ضدونقیض از خارج شدن حماس از مذاکرات آتش‌بس بدنبال کشتار فلسطینی‌ها در خان‌یونس

حمله اسرائیل به اردوگاه خان‌یونس در جنوب نوار غزه
حمله اسرائیل به اردوگاه خان‌یونس در جنوب نوار غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش ها از اعلام موضع حماس که گفته می‌شود در پی اقدام اسرائیل در هدف قرار دادن محمد ضیف، فرمانده ارشد گردان‌های عزالدین قسام از مذاکرات آتش‌بس خارج می‌شود، ضد و نقیض است.

آگهی

یک مسئول بلندپایه حماس روز یکشنبه با اعلام این مطلب تصریح کرد که برغم حمله صورت گرفته از سوی اسرائیل، حال محمد ضیف خوب است.

این منبع به خبرگزاری فرانسه گفت: «فرمانده ضیف صحیح و سالم است و به طور مستقیم عملیات شاخه نظامی حماس را تحت نظر دارد.»

اسرائیل روز شنبه حمله هوایی گسترده‌ای به یک اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنوب غزه انجام داد و اعلام کرد که طی این عملیات محمد ضیف را هدف قرار داده است.

یک مقام ارشد دیگر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین که شاخه نظامی آن از ۹ ماه پیش تاکنون با ارتش اسرائیل در نوار غزه درگیر است، در همین راستا تاکید کرد که حماس به دلیل کشتار غیرنظامیان توسط اسرائیل و رویکرد این کشور در مذاکرات، از گفتگوهای آتش‌بس خارج می‌شود.

خبرگزاری رویترز اما به نقل از یک مقام حماس نوشته است که این تشکیلات برغم کشتار صورت گرفته قصد ندارد مذاکرات آتش بس با اسرائیل را متوقف کند.

بنا به تازه‌ترین آمار ارائه شده از سوی نهاد متولی بهداشت در تشکیلات تحت اداره حماس در نوار غزه، شمار قربانیان حمله روز شنبه اسرائیل به اردوگاه المواسی که بیش از نیمی از آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند به ۹۲ نفر افزایش یافته است؛ گفته می‌شود که در این میان بیش از ۳۰۰ آواره فلسطینی نیز زخمی شده‌اند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که دو منبع اطلاعاتی مصر نیز پیش‌تر از توقف گفت‌وگوهای جاری برای حصول یک توافق اصولی بر سر آتش‌بس در غزه پس از سه روز مذاکره فشرده خبر داده بودند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس مستقر در قطر، به میانجی‌گران بین‌المللی گفته است که «به دلیل جدی نبودن اشغالگران (اسرائیل) در گفت‌و‌گوها، تعلل و تداوم مانع‌تراشی‌ها و نیز ادامه کشتارهای غیرنظامیان بی‌دفاع» تصمیم به توقف مذاکرات گرفته شده است.

مذاکرات یاد شده با حضور میانجی‌گرانی از قطر، مصر و با حمایت آمریکا طی ماه‌های گذشته بارها برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس در پیش گرفته شد اما برغم پذیرش طرح پیشنهادی جو بایدن از سوی حماس هنوز به سرانجام نرسیده است.

المواسی، اردوگاه آوارگانی که وزارت بهداشت حماس خبر از کشته شدن بیش از ۹۰ غیرنظامی در آن داده، ماه مه گذشته از سوی اسرائیل به عنوان منطقه امن اعلام شده بود.

ارتش اسرائیل ضمن امن اعلام کردن این اردوگاه، پیش‌تر بارها غیرنظامیان را به تخلیه از دیگر مناطق و عزیمت به آن فراخوانده بود.

با این حال، چندین حمله مرگبار تاکنون در این اردوگاه روی داده که به ارتش اسرائیل نسبت داده می‌شود.

فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی این منطقه را به عنوان «یک زمین شنی به وسعت ۱۴ کیلومتر مربع (۵.۴ مایل مربع) که در آن مردم بدون هیچ امکانات، ساختمان و جاده‌ای، در فضای شده‌اند» توصیف کرده است.

اقای لازارینی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس تصریح کرد: «این ادعا که ساکنان غزه می‌توانند به مناطق امن یا بشر‌دوستانه نقل مکان کنند، نادرست است.»

اسرائیل اعلام کرد که در حمله روز شنبه به محله‌ المواسی در خان‌یونس، محمد ضیف، رئیس گردان‌های عزالدین القسام، و همچنین رافع سلامه، معاون وی و فرمانده تیپ خان یونس را هدف قرار داده است.

آگهی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اما اواخر روز شنبه اعلام کرد «هیچ اطمینانی» وجود ندارد که دو فرد یاد شده یا یکی از آنها در حملات ارتش کشورش کشته شده باشند.

محمد ضیف از دهه‌ها پیش تحت تعقیب شدید ارتش اسرائیل بوده و مقامات اسرائیلی او را به کشتن چندین غیرنظامی و سرباز ارتش این کشور متهم می‌کنند؛ تاکنون دست کم شش تلاش از سوی ارتش اسرائيل برای ازمیان برداشتن این فرمانده ارشد حماس انجام شده است.

او که از سوی اسرائیل به عنوان یکی از طراحان اصلی حمله غافلگیرکننده هفت اکتبر حماس معرفی شده، در یک پیام صوتی آغاز این حمله را که منجر به جنگ غزه شد، اعلام کرده بود.

حملات دامنه‌دار اسرائیل به غزه پس از آنچه در هفت اکتبر گذشته روی داد به گفته مقامات بهداشتی حماس تاکنون بیش از ۳۸ هزار و ۴۴۳ کشته عمدتا غیرنظامی به جا گذاشته است.

آگهی

کشتار غیرنظامیان در پی حمله اسرائیل به اردوگاه المواسی با محکومیت دولت‌های سراسر منطقه مواجه شد؛ وزارت خارجه مصر اعلام کرد که این جنایات را نمی‌توان تحت هیچ توجیهی پذیرفت.

ارتش اسرائیل درباره حمله‌ای که با هدف حذف محمد ضیف صورت گرفته اعلام کرد: «منطقه مورد حمله یک محوطه باز بوده که توسط درختان، چندین ساختمان و آلونک احاطه شده بود. این محل یک مجتمع اردوگاهی چادری نبود، بلکه یک محوطه عملیاتی به حساب می‌آمد.»

یک منبع امنیتی اسرائیل که نخواست نامش فاش نشود، روز شنبه با اشاره به این حمله اعلام کرد که ارتش اسرائیل حتی در زمان جریان داشتن مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها «به هدف قرار دادن رهبران ارشد حماس» ادامه خواهد داد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشدید حملات اسرائیل به نوار غزه و هشدار حماس؛ ۲۹ غیرنظامی فلسطینی کشته شدند

سازمان ملل متحد: قحطی و گرسنگی به سراسر غزه گسترش یافته است

جنگ غزه؛ اسرائیل پس از بمباران مرگبار خان‌یونس فرمان «تخلیه جمعی» صادر کرد