NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

کشف ده‌ها جسد پس از عقب‌نشینی اسرائیل از غرب غزه؛ بایدن از «پیشرفت» در مذاکرات آتش‌بس خبر داد

آوارگان فلسطینی در میان ویرانه‌های شهر غزه
آوارگان فلسطینی در میان ویرانه‌های شهر غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس گزارش سازمان دفاع مدنی فلسطین حدود شصت جسد به تازگی در دو محله شهر غزه که هدف عملیات اخیر نظامیان اسرائیل قرار گرفته بودند، کشف شد.

آگهی

این خبر پس از آن منتشر شد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از «پیشرفت» در مذاکرات آتش‌بس در غزه خبر داد.

تحولات یاد شده در دهمین ماه جنگ اسرائیل و حماس در غزه روی می‌دهد که سرآغاز آن عملیات بی‌سابقه شبه نظامیان فلسطینی در خاک اسرائیل موسوم به طوفان‌الاقصی در هفت اکتبر گذشته بود.

رسانه های وابسته به حماس بیش از «۷۰ حمله هوایی» را طی شبانه روز گذشته در سراسر این بخش محاصره شده از سرزمین‌های فلسطینی گزارش کرده و شمار جان باختگان این حملات را در شامگاه جمعه را ۳۲ نفر اعلام کرده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان دفاع مدنی فلسطین، حدود ۶۰ جسد از قربانیان عملیات اخیر ارتش اسرائیل که برخی از آنها در آتش سوخته بودند پس از خروج نیرو‌های اسرائیلی از دو محله الصناعه و تل الهوی در غرب شهر غزه، پیدا شده است.

حماس در بیانیه‌ای آنچه از عملیات نظامی ارتش اسرائیل در این مناطق به جا مانده و بویژه نحوه کشتار غیرنظامیان را تل الهوی «هولناک» خوانده و به شدت محکوم کرده است.

به گفته امدادگران فلسطینی، بسیاری از اجساد یافت شده به دلیل به آتش کشیده شدن منازل غیرنظامیان در دو منطقه یاد شده توسط ارتش اسرائیل، سوخته کشف شده است.

از سوی دیگر، بنا به آخرین گزارش‌ها،‌ تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری قطر، مصر و ایالات متحده پس از ماه‌ها فشار جامعه بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس در غزه، شدت گرفته است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که «چارچوب» طرح آتش‌بس که وی آنرا ۳۱ ماه مه ارائه کرده بود، توسط اسرائیل و حماس «پذیرفته شده است».

او در عین حال تصریح کرد: «هنوز برخی اختلافات وجود دارد که باید رفع شود. ما در حال پیشرفت هستیم و روند مثبت است.»

«خشونت، ویرانی، آوارگی»

بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه که مستند به داده‌های مقامات اسرائیلی است، جنگ جاری در پی حمله بی‌سابقه حماس به جنوب اسرائیل در هفت اکتبر آغاز شد که ۱۱۹۵ کشته عمدتا غیرنظامی را به همراه داشت.

به گفته ارتش، از ۲۵۱ نفری که در جریان حمله حماس ربوده شدند، ۱۱۶ نفر هنوز در غزه نگهداری می شوند که ۴۲ نفر از آنها کشته شده‌اند.

اسرائیل در پاسخ به این اقدام حماس بلافاصله حملات گسترده و مرگباری را علیه غزه در پیش گرفت که بر اساس داده‌های وزارت بهداشت تشکیلات تحت اداره شبه نظامیان فلسطینی، تاکنون ۳۸ هزار و ۳۴۲ کشته عمدتا غیرنظامی به جا گذاشته است.

بسام الهو، داوطلبی که برای ساکنان در معرض قحطی در غزه غذا توزیع می کند، می گوید: «ما خوهان اقدام فوری جامعه بین المللی برای پایان دادن به خشونت، ویرانی و آوارگی در این سرزمین محاصره شده هستیم و آینده ای بهتر را انتظار می‌کشیم.»

یک سخنگوی آژانس امدادرسان سازمان ملل به آوارگان فلسطینی (آنروا) روز جمعه پس از بازدید از مناطقی که ارتش اسرائیل به تازگی از آن عقب‌نیشینی کرده است، چشم انداز شهر غزه را «آخرالزمانی» خواند.

ارتش اسرائیل روز جمعه بار دیگر این آژانس امدادرسان سازمان ملل را متهم کرد که در قبال «استفاده حماس از زیرساخت های این سازمان» سکوت کرده است..

آگهی

این در حالیست که سخنگوی آژانس سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه گفت که آنروا از مقر اصلی خود در شهر غزه بیرون رانده شده و «از ماه اکتبر به این سو رسما در این مقر حضور نداشته است».

از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه از کمک کنندگان بین‌المللی خواست تا به حمایت مالی از آنروا ادامه دهند؛ این در حالیست که به گفته وی غیرنظامیان در غزه، «بیش از پیش در گرداب جهنم فرو می‌روند.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش امید‌ها به برقراری آتش‌بس در غزه؛ اسرائیل مذاکرات را از سر می‌گیرد

ورود تانک‌های اسرائیلی به عمق غزه ساعاتی پس از تماس تلفنی جو بایدن با بنیامین نتانیاهو درباره آتش‌بس

در آستانه مذاکرات آتش‌بس بیش از ۱۰۰ نفر در غزه کشته‌شدند؛ منابع فلسطینی:اسرائیل به یک مدرسه حمله کرد