NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

اسرائیل به برخی اشتباهات و ناهماهنگی‌‌ها در حمله هفت اکتبر حماس اعتراف کرد

حضور سربازان اسرائیل در کیبوتص بئری ساعاتی پس از حمله حماس در هفت اکتبر
حضور سربازان اسرائیل در کیبوتص بئری ساعاتی پس از حمله حماس در هفت اکتبر Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش اسرائیل در گزارشی که به جزئیات حمله حماس به یکی از جوامع یهودی ساکن در جنوب این کشور در هفت اکتبر گذشته اختصاص یافته، برخی اشتباهات خود مانند تاخیر در زمان پاسخ‌دهی و عدم سازماندهی مناسب را پذیرفت.

آگهی

گزارش ارتش اسرائیل به مجموعه‌ای از اشتباهات در حمله ۷ اکتبر حماس که منجر به جنگ کنونی در غزه شد، اذعان دارد.

این گزارش که در آن به زمان کند پاسخ‌دهی و عدم سازماندهی مناسب اشاره دارد روز پنجشنبه در پی انتشار نتایج اولیه تحقیقات مرتبط با علت ناکامی‌ها در مهار و خنثی‌‌سازی حمله هفت اکتبر حماس رسانه‌ای شده است.

این گزارش بر جزئیات حمله بامداد هفت اکتبر حماس به کیبوتص بئری، یکی از مناطقی که بیشترین آسیب را در این حمله متحمل شد، متمرکز است.

به گفته مقامات اسرائيلی، در این منطقه بیش از ۱۰۰ نفر بر اثر حمله نیروهای حماس کشته شدند و بیش از ۳۰ نفر دیگر نیز توسط شبه‌نظامیان فلسطینی به گروگان گرفته شدند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائيل طی یک نطق تلویزیونی گفت: «ارتش در ماموریت خود برای محافظت از ساکنان کیبوتص بئری متحمل شکست شد؛ گفتن این حرف برای من دردناک و سخت است.»

در طول این درگیری، شلیک تانک به یکی از خانه‌ها گزارش شده که نگرانی‌هایی را نسبت به احتمال کشته شدن ۱۳ گروگان داخل آن توسط آتش خودی برانگیخته است.

ارتش در نتیجه‌گیری خود آورده است که گروگان‌های محبوس در آن خانه توسط شبه‌نظامیان حماس و نه بواسطه گلوله‌باران خودی کشته‌ شده‌اند؛ هرچند که مشخص نیست این نتیجه‌گیری چگونه حاصل شده است. با این حال در گزارش ارتش اسرائیل، لزوم بررسی‌های بیشتر در این خصوص مورد تاکید قرار گرفته است.

ارتش اسرائیل در عین حال یادآور شده است که کیبوتص بئری در هفت اکتبر از سوی دست کم ۳۴۰ شبه‌نظامی حماس مورد هجوم قرار گرفت.

یک منزل مسکونی که در حمله هفت اکتبر حماس به کیبوتص بئری به شدت آسیب دید
یک منزل مسکونی که در حمله هفت اکتبر حماس به کیبوتص بئری به شدت آسیب دیدAP Photo

این گزارش می‌افزاید: بازرسان «بر اساس اطلاعات بررسی شده و تا جایی که برایشان قابل درک بوده» به این نتیجه رسیده‌اند که به هیچ غیرنظامی داخل ساختمان بر اثر شلیک گلوله تانک آسیبی وارد نیامده است، اگرچه گزارش همچنین به این نکته اشاره دارد که دو غیرنظامی اسرائیلی در خارج از ساختمان بر اثر اصابت ترکش زخمی شدند. یکی از این افراد به گفته همسرش در پی شدت جراحات جان باخته است.

گزارش ارتش اسرائیل همچنین تصمیم‌ فرماندهان حاضر در محل را در صدور فرمان حمله تانک‌ها «حرفه‌ای و مسئولانه‌» خوانده است.

بر اساس این گزارش، پس از شنیدن شدن صدای تیراندازی از داخل خانه و تهدید شبه‌نظامیان مبنی بر این‌که قصد دارند گروگان‌ها را کشته و سپس خودکشی کنند، تصمیم مشترکی از سوی فرماندهان اتخاذ شد.

گزارش همچنین به تأخیر چند ساعته در رسیدن نیروهای نظامی اشاره دارد و اذعان می‌کند که نیروهای ارتش بدون داشتن درکی درست از وخامت اوضاع، تا بعد از ظهر در بیرون کیبوتص نظاره‌گر کشته‌ شدن ساکنان بودند.

در این گزارش «شجاعت ساکنان و اعضای تیم واکنش سریع غیرنظامی کیبوتص بئری» مورد تمجید و ستایش قرار گرفته و آمده است که این شجاعت در «تثبیت خطوط دفاعی در ساعات ابتدایی حمله» نقش اساسی داشته است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: در حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل «تجاوز گروهی» رخ داده است

ماکرون حمله هفت اکتبر حماس را «بزرگترین کشتار یهودیان در قرن حاضر» خواند

واکنش‌ها به کشته شدن زن آمریکایی ترک‌تبار به دست سربازان اسرائیلی در تظاهرات کرانه باختری