NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

تشدید حملات اسرائیل به نوار غزه و هشدار حماس؛ ۲۹ غیرنظامی فلسطینی کشته شدند

سربازان اسرائیلی بر بالای یک تانک در نزدیکی مرز اسرائیل و غزه در روز دوشنبه، ۸ ژوئیه ۲۰۲۴.
سربازان اسرائیلی بر بالای یک تانک در نزدیکی مرز اسرائیل و غزه در روز دوشنبه، ۸ ژوئیه ۲۰۲۴. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات فلسطینی گزارش دادند که در حمله هوایی اسرائیل به جنوب نوار غزه ده‌ها غیرنظامی کشته شدند. در همین حال، پیشروی تانک‌ها در شهر غزه ساکنان را مجبور به فرار از میانه‌های آتش شدید اسرائیل کرد. حماس هشدار داد که تشدید تهاجم اسرائیل از روز سه‌شنبه می‌تواند مذاکرات آتش‌بس جاری را به خطر بیندازد.

آگهی

به گفته مقامات پزشکی فلسطینی، خیمه‌های خانواده‌های آواره در خارج از مدرسه‌ای در شهر عبسان واقع در شرق خان یونس در جنوب نوار غزه هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفتند که بر اثر آن دست کم ۲۹ نفر که بیشتر آن‌ها زن و کودک بودند، کشته شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حال بررسی گزارش تلفات غیرنظامیان است. ارتش اسرائیل همچنین گفت این حادثه زمانی رخ داد که آن‌ها قصد داشتند یک جنگجوی حماس را که در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر علیه اسرائیل شرکت داشته با استفاده از «مهمات نقطه‌زن» هدف قرار دهند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

اسماعیل الثوابته، مدیر دفتر رسانه‌ای دولت حماس در غزه نیز گفت که حملات اسرائیل به مناطق مرکزی نوار غزه در روز سه شنبه ۶۰ فلسطینی را کشته و ده‌ها تن دیگر را زخمی کرده است.

ساکنان محلی گفتند که تانک‌های اسرائیلی به محله‌های تل الهوى، شجاعیه و صبرا در شهر غزه حمله، جاده‌ها و ساختمان‌ها را گلوله باران و آنها را مجبور به ترک خانه‌های خود کردند. به دنبال آن دستور ارتش اسرائیل برای تخلیه چندین منطقه در شرق و غرب شهر غزه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که شامل این محله‌ها نیز می‌شد.

جمعیت هلال احمر فلسطین بامداد چهارشنبه در فیس‌بوک اعلام کرد که کارکنانش ده‌ها تماس اورژانس از شهر غزه دریافت کردند اما به دلیل شدت بمباران در آنجا نتوانستند کمک‌رسانی کنند.

درگیری مستقیم با نیروهای حماس و جهاد اسلامی

در خط مقدم شهر غزه، شاخه‌های مسلح حماس و جهاد اسلامی اعلام کردند که جنگجویان آنها با مسلسل، خمپاره و موشک‌های ضدتانک با نیروهای اسرائیلی جنگیدند و چند سرباز اسرائیلی را کشته و زخمی کردند.

ارتش اسرائیل درباره تلفات این رویارویی اظهار نظری نکرد اما گزارش داد که سربازانش درگیر یک نبرد نزدیک با شبه نظامیان فلسطینی بودند. آنها اظهار داشتند که در هفته گذشته بیش از ۱۵۰ جنگجوی فلسطینی را از رده نیروهای فلسطینی خارج کرده (کشته یا زخمی کرده) و ساختمان‌های بمب‌گذاری شده و مواد منفجره آن‌ها را منهدم کرده‌اند.

کارزار تازه احتمال آتش‌بس را کم می‌کند

این درگیری‌ها همزمان با سفر مقامات ارشد آمریکایی به منطقه برای حمایت از آتش بس، پس از امتیازاتی که حماس در هفته گذشته داده بود، انجام شد. حماس به نقل از اسماعیل هنیه هشدار داد که کارزار تازه اسرائیل می‌تواند مذاکرات را در این برهه حساس تهدید کند و آن را به نقطه اول بازگرداند.

یکی از ویدئوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، خانواده‌های فلسطینی را نشان می‌دهد که روی گاری‌های الاغ و پشت کامیون‌های انباشته از لحاف و تشک و سایر وسایل، از خیابان‌های شهر غزه عبور کرده و طبق دستور تخلیه اسرائیل ‌از این مناطق فرارمی‌کنند.

ام تامر، مادر ۷ فرزند، از طریق یک اپلیکیشن چت به رویترز گفت که این هفدهمین بار است که خانواده‌اش از خانه خود در شهر غزه فرار می‌کنند.

سازمان فلسطینی هلال احمر نیز اعلام کرد که به دلیل دستور تخلیه اسرائیل که هزاران نفر را به سمت غرب در حاشیه دریای مدیترانه و جنوب سوق داده است، تمام کلینیک‌های پزشکی آن در شهر غزه از کار افتاده است.

۹ ماه جنگ در نوار غزه قحطی گسترده را در این منطقه ساحلی تشدید کرده است.

فرار آوارگان فلسطینی از خان یونس در اول ژوئیه ۲۰۲۴
فرار آوارگان فلسطینی از خان یونس در اول ژوئیه ۲۰۲۴آسوشیتدپرس

حملات هوایی

دفتر رسانه‌ای حماس گزارش داد که بامداد روز سه‌شنبه، یک خانه چند طبقه در النصیرات در مرکز غزه هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت که در نتیجه آن ۱۷ نفر از جمله ۱۴ کودک و یک زن کشته شدند.

همسایه‌ها برای کمک به پزشکان و امدادگران در بازیابی اجساد و جستجوی بازماندگان محبوس شده زیر آوار شتافتند.

آگهی

به گفته پزشکان، در مجموع بیش از ۴۰ فلسطینی در روز سه‌شنبه بر اثر حملات هوایی اسرائیل به شهر غزه در شمال، البریج، دیرالبلح و النصیرات در مرکز غزه و رفح در جنوب کشته شدند.

مقامات بهداشتی غزه در آخرین به روز رسانی خود اعلام کردند که مجموع کشته شدگان فلسطینی در حملات ۹ ماه اخیر ارتش اسرائیل به ۳۸ هزار و ۲۴۳ نفر رسیده است.

این جنگ زمانی آغاز شد که شبه‌نظامیان فلسطینی به رهبری حماس، در تاریخ هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) از جنوب به خاک اسرائیل نفوذ کردند و بر اساس گزارش‌های اسرائیلی، ۱۲۰۰ نفر را کشته و حدود ۲۵۰ نفر را به گروگان گرفتند.

پس از آنکه حماس هفته گذشته بخش‌های مهمی از پیشنهاد آتش‌بس ایالات متحده را پذیرفت، امیدها در میان ساکنان غزه برای توقف درگیری‌ها زنده شد.

آگهی

رسانه‌های دولتی مصر اعلام کردند، میانجی‌های قطری و مصری با حمایت ایالات متحده، تلاش‌های خود را در این هفته تسریع کرده‌اند و مذاکرات از روز چهارشنبه در شهر دوحه از سر گرفته می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیده‌بان حقوق بشر: جنگجویان فلسطینی در حمله ۷ اکتبر جنایت جنگی مرتکب شده‌اند؛ حماس رد کرد

گزارش‌های ضدونقیض از خارج شدن حماس از مذاکرات آتش‌بس بدنبال کشتار فلسطینی‌ها در خان‌یونس

چرا عربستان سعودی فروش نفت به چین را افزایش می‌دهد؟ همان خریداری که نفت ایران را «ارزان» می‌خرد