Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

حماس: از طریق میانجی‌ها به پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس غزه پاسخ دادیم

جنگ غزه
جنگ غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حماس روز سه‌شنبه ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد) اعلام کرد پاسخ رسمی خود به طرح پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس در غزه را با ذکر پاره‌ای ملاحظات به میانجی‌های قطری و مصری داده است.

آگهی

روز سه شنبه سخنگوی حماس در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفته بود که این گروه پیشنهاد بایدن برای آتش‌بس در غزه را پذیرفته است.

به نظر می‌رسد که این پاسخ کوتاه‌تر از پذیرش صریح آن چیزی است که ایالات متحده برای آن تلاش کرده است، اما گروه حماس گفته آماده است تا برای دستیابی به توافق به همکاری ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حماس و گروه کوچکتر شبه نظامی جهاد اسلامی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که به منظور «دادن نظر مثبت برای رسیدن به توافق» آماده هستند و اولویت آنها توقف کامل جنگ است. اسامه حمدان، یکی از مقامات ارشد حماس، به تلویزیون المیادین لبنان گفت که این گروه در پاسخ به میانجیگران «پاره‌ای ملاحظات» را هم گنجانده است، اما جزئیات بیشتری درباره این ملاحظات به زبان نیاورد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزرای خارجه قطر و مصر که میانجی‌گران اصلی حماس در طول مذاکرات ماه‌های اخیر بوده‌اند، تأیید کردند که پاسخ حماس را دریافت کرده‌اند و گفتند که میانجی‌ها در حال بررسی آن هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در هشتمین سفر خود به منطقه گفت که رأی شورای امنیت سازمان ملل متحد به حمایت از پیشنهاد آمریکا برای آتش بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی، «به حد کافی روشن است». او با تأکید بر این که جهان از این طرح حمایت می‌کند، بار دیگر از حماس خواست تا آن را بپذیرد.

بلینکن پس از دیدار با مقامات اسرائیلی به خبرنگاران در تل آویو گفت: «همه رأی داده‌اند و فقط مانده یک رأی که آن هم نظر حماس است».

بلینکن در جریان سفر خاورمیانه‌ای‌اش، پس از مصر به اسرائیل رفت و به طور خصوصی با خانواده‌های گروگان‌ها و نیز تظاهرکنندگان در خارج از هتلی که خواستار آتش‌بس بودند، ملاقات کرد. او سپس به اردن رفت.

جنگ غزه
جنگ غزهAP Photo

انتظار می‌رفت وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا از قطر نیز بازدید کند، کشوری که به همراه مصر به عنوان میانجی کلیدی با حماس عمل کرده است.

حماس از طرح کلی پیشنهاد آمریکا که شامل یک طرح آتش‌بس سه مرحله‌ای است، حمایت می‌کند اما خواستار تضمین اجرایی برای آن است. این گروه شبه نظامی ماه گذشته پیشنهاد مشابهی را پذیرفت، اما اسرائیل آن را رد کرد.

جهاد طه، سخنگوی حماس روز سه‌شنبه گفت: «تلاش‌ها برای بررسی و شفاف‌سازی برخی موارد برای اطمینان از اجرای آن توسط طرف اسرائیلی ادامه دارد». او گفت که اسرائیل «تأیید یا تعهد روشنی برای اجرای آن به طوری که منجر به پایان دادن به تجاوزگری‌ شود، ارائه نداده است».

روز دوشنبه، شورای امنیت سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع این پیشنهاد را تصویب کرد و ۱۴ عضو از ۱۵ عضو آن رأی موافق و روسیه رأی ممتنع دادند. این قطعنامه از اسرائیل و حماس می‌خواهد «مفاد طرح آتش‌بس را به طور کامل، بدون تأخیر و بدون قید و شرط اجرایی کنند».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگوی حماس به رویترز: پیشنهاد بایدن برای آتش‌بس در غزه را می‌پذیریم

شورای امنیت قطعنامه آتش‌بس غزه را تصویب کرد

دیدار بلینکن با نتانیاهو؛ حمایت آمریکا از پیشنهاد اسرائیل برای آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس در غزه