NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

سازمان ملل متحد: قحطی و گرسنگی به سراسر غزه گسترش یافته است

هجوم آوارگان فلسطینی در رفح برای دریافت غذا
هجوم آوارگان فلسطینی در رفح برای دریافت غذا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موارد تازه مرگ چندین کودک دیگر بر اثر سوء تغذیه در نوار غزه نشان می‌دهد که قحطی در سراسر این منطقه محاصره شده از اراضی فلسطینی گسترش یافته است.

آگهی

این مطلب را روز سه‌شنبه گروهی از کارشناسان مستقل حقوق بشر که از سوی سازمان ملل متحد ماموریت یافته‌اند، اعلام کردند.

به گفته مقامات بهداشتی غزه، دست کم ۳۳ کودک دیگر به تازگی بر اثر سوءتغذیه در مناطق شمالی غزه جان باخته‌اند.

این مناطق تا همین اواخر، بیشترین خسارت را از کارزار نظامی ارتش اسرائیل که پس از حمله حماس در ۷ اکتبرآغاز شد، متحمل شده‌اند.

این در حالیست که از اوایل ماه مه، جنگ به جنوب غزه گسترش یافته و رساندن کمک‌های بشردوستانه به این منطقه با محدودیت‌هایی از سوی اسرائیل مواجه شده است. اسرائیل آژانس‌های سازمان ملل را به توزیع ناکارآمد کمک‌ها متهم کرده است.

گروهی متشکل از ۱۱ کارشناس حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد به مرگ سه کودک ۱۳و ۹ ساله و نیز ۶ ماهه بر اثر سوء تغذیه در منطقه جنوبی خان یونس و منطقه مرکزی دیر البلح از اواخر ماه مه تاکنون اشاره کردند.

کارشناسان می گویند: با مرگ این کودکان بر اثر گرسنگی و سوءتغذیه که به رغم درمان‌های پزشکی در مرکز غزه روی داده، شکی نیست که قحطی از شمال غزه به مرکز و جنوب این منطقه نیز گسترش پیدا کرده است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در این بیانیه آنچه «کارزار قحطی عمدی و هدفمند اسرائیل علیه مردم فلسطین» خوانده شده، را محکوم کرده‌اند.

هیئت دیپلماتیک اسرائیل در ژنو با رد این اتهامات مدعی شد که بیانیه کارشناسان سازمان ملل حاوی «اطلاعات غلط» است.

در بیانیه هیئت دیپلماتیک اسرائیل در ژنو تصریح شده است: «اسراییل به طور مداوم هماهنگی‌های لازم و مساعدت‌های خود را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به سراسر نوار غزه افزایش داده و به تازگی خطوط برق خود را نیز به نیروگاه آب شیرین کن غزه متصل کرده است.»

اینکه قحطی رخ داده است یا خیر باید به طور رسمی توسط یک نهاد ناظر جهانی تحت حمایت سازمان ملل طی روندی موسوم به «طبقه‌بندی موقیت یکپارچگی امنیت غذایی» تعیین شود؛ این نهاد ارزیابی‌های خود را بر اساس مجموعه‌ای از معیارهای فنی انجام می‌دهد.

این نهاد ماه گذشته اعلام کرد که غزه به دلیل ادامه جنگ و محدودیت دسترسی به کمک‌های امدادی، همچنان در معرض خطر بالای قحطی قرار دارد.

بیش از ۴۹۵ هزار نفر در سراسر غزه که بیش از یک پنجم جمعیت این منطقه تحت محاصره را تشکیل می‌دهند با شدیدترین یا بهتر است گفته شود «فاجعه بار‌ترین» سطح از ناامنی غذایی روبرو هستند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش‌های ضدونقیض از خارج شدن حماس از مذاکرات آتش‌بس بدنبال کشتار فلسطینی‌ها در خان‌یونس

جنگ غزه؛ اسرائیل پس از بمباران مرگبار خان‌یونس فرمان «تخلیه جمعی» صادر کرد

در آستانه مذاکرات آتش‌بس بیش از ۱۰۰ نفر در غزه کشته‌شدند؛ منابع فلسطینی:اسرائیل به یک مدرسه حمله کرد