Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

یونان: اتحادیه اروپا دروازه‌ها را به روی کودکان قحطی‌زده و آسیب‌دیده غزه باز کند

زنان فلسطینی و فرزندانشان در پی حمله هوایی و زمینی اسرائیل به جبالیا در شمال نوار غزه ، جمعه ۳۱ مه ۲۰۲۴
زنان فلسطینی و فرزندانشان در پی حمله هوایی و زمینی اسرائیل به جبالیا در شمال نوار غزه ، جمعه ۳۱ مه ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جورج یِراپتریتیس، وزیر امور خارجه یونان روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) به خبرگزاری رویترز گفت که اروپا موظف است تا زمانی که درگیری‌ها در نوار غزه ادامه دارد، از کودکان زخمی و آسیب دیده روحی از جنگ میزبانی کند.

آگهی

جورج یِراپتریتیس به دنبال متحدان یا کشورهایی است که به او به این پروژه بپیوندند تا بتوان به طور موقت کودکان را به اتحادیه اروپا آورد. وی خاطرنشان ساخت که این ایده را با محمد مصطفی، نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطینی در این هفته در میان گذاشته است.

آقای یراپتریتیس افزود: «ما باید مستقیما با این فاجعه مقابله کنیم. [دروازه‌های] اروپا باید به روی مجروحان (غزه) و همچنین برای کودکانی که اکنون با قحطی یا انواع مخاطرات دیگر روبرو هستند، باز باشد.»

یونان در اوایل ماه جاری میلادی به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد برای سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ میلادی انتخاب شد. وزیر امور خارجه یونان معتقد است که پیوندهای تاریخی دیرینه کشورش با جهان عرب اعتبار لازم را برای ایفای نقش میانجی برای تلاش‌های صلح به این کشور می دهد.

این وزیر ۵۶ ساله که یک سالی می‌شود این سمت را برعهده دارد،‌ هیچ اشاره‌ای به تعداد افرادی که یونان یا اتحادیه اروپا می‌توانند پذیرا باشند نکرد، اما گفت که مذاکرات در این زمینه با مقامات فلسطینی ادامه دارد.

اهداف بشردوستانه و نه پذیرش مهاجر

وزیر امور خارجه یونان تصریح کرد که ابتکار مورد بحث او (آوردن کودکان آسیب دیده از جنگ غزه به اتحادیه اروپا) نباید به عنوان بخشی از مسائل مهاجرت منظم به اروپا تلقی شود.

مهاجرت منظم به موضوعی سیاسی در اروپا تبدیل شده است و جناح‌های سیاسی دست‌راستی که در حال افزایش نفوذ خود در ارکان اروپایی هستند، به شدت با آن مخالفت می‌کنند.

در حالیکه تنها چند روز از افزایش قدرت احزاب راست افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا می‌گذرد، یراپتریتیس گفت: «این یک فراخوان روشن با اهداف بشردوستانه است. ما در اینجا در مورد مهاجران [فرصت‌طلب] اقتصادی یا انواع دیگر مهاجرت‌های غیرقانونی صحبت نمی‌کنیم.»

یونان، انجام عملیات طوفان‌الاقصی توسط گروه‌های فلسطینی از جمله حماس در تاریخ هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) علیه اسرائیل را محکوم کرد؛ اما در عین حال گفت که خواستار توقف حمله زمینی و هوایی اسرائیل به غزه است.

به گفته مقامات فلسطینی بیش از ۳۵ هزار نفر بر اثر بمباران‌های اسرائیل کشته و شهرهای غزه با خاک یکسان شده است.

کودکان غزه
کودکان غزهآسوشیتدپرس

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، بسیاری از مردم غزه شرایطی شبیه به قحطی را تجربه می‌کنند و بیش از ۸ هزار کودک زیر پنج سال از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند.

وزیر امور خارجه یونان خاطر نشان ساخت که علاوه بر این موارد، تأثیر روانی جنگ بر کودکان «مهیب» است.

یراپتریتیس گفت که او در همین هفته با نخست وزیران تشکیلات خودگردان فلسطینی و اسرائیل در مورد راه‌های برقراری صلح و بازسازی غزه صحبت کرده است.

«ما نباید دست روی دست بگذاریم تا جنگ تمام شود و آن وقت شروع به بحث در مورد این موضوع کنیم، این یک پروژه عظیم خواهد بود و ما باید هر چه زودتر آن را محقق کنیم.»

حملات شبه‌نظامیان حوثی (انصارالله یمن) علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ تا کنون بر بخش کشتیرانی یونان نیز تاثیر منفی گذاشته است و هرگونه برقراری آتش‌بس در نوار غزه می‌تواند به کاهش این حملات کمک کند.

یراپتریتیس گفت: «من نسبتا خوشبین هستم که در کنار آتش بسی که امیدواریم در آینده نزدیک به آن دست یابیم، وضعیت در دریای سرخ نیز بسیار بهتر خواهد شد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازداشت «بی‌آزار» در فرانسه؛ روزنامه‌نگار ایرانی حامی فلسطینیان یا جاسوس سپاه پاسداران؟

رهبر حماس: پاسخ ما به پیشنهاد آتش‌بس غزه مطابق اصول طرح آمریکاست

سازمان ملل: کشتار غیرنظامیان در عملیات اسرائیل برای نجات گروگان‌ها در غزه ممکن است جنایت جنگی باشد