NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

حمله مرگبار اسرائیل به غزه با هدف قتل محمد ضیف، از طراحان حمله ۷ اکتبر؛ ده‌ها فلسطینی کشته شدند

Israel Palestinians
Israel Palestinians Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت بهداشت غزه روز شنبه اعلام کرد که در جریان حمله هوایی اسرائیل به منطقه‌ای میان المواصی و شهر خان‌یونس در نوار غزه، دست‌کم ۷۱ فلسطینی کشته شدند. اسرائیل می‌گوید که در این حمله، هدف محمد ضیف فرمانده گردان‌های عزالدین قسام (شاخهٔ نظامی حماس) و از طراحان حمله ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل بوده است.

آگهی

هنوز روشن نیست که آیا محمد ضیف در حمله بامداد شنبه کشته شده است یا خیر؛ یک مقام نظامی اسرائیل به خبرنگار رویترز گفت که هنوز در حال بررسی و راستی آزمایی نتایج این حمله هستند.

حماس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ادعاهای اسرائیل که رهبران این گروه را هدف قرار داده، نادرست است و تنها تلاشی برای توجیه این حمله مرگبار محسوب می‌شود.

آوارگان فلسطینی شاهد این حادثه می‌گویند در اثر این حمله، چادرهایشان فروریخته و اجساد متلاشی شده انسان‌ها همه منطقه را فراگرفته است.

ارتش اسرائیل گفت که در این حمله علاوه بر محمد ضیف، یکی دیگر از اعضای ارشد حماس یعنی رافع سلامه، فرمانده تیپ خان‌یونس را نیز هدف قرار داده است.

در بیانیه ارتش آمده است که هر دوی آنها از طراحان اصلی حمله ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل بودند که حدود ۱۲۰۰ کشته و ۲۵۰ گروگان برجای گذاشت و آغازگر جنگ ۹ ماهه در غزه بود.

گفته می‌شود محمد ضیف تا کنون از ۷ سوء قصد اسرائیل جان سالم به در برده که آخرین آنها در سال ۲۰۲۱ بوده است.

او چندین دهه است در صدر فهرست افراد تحت تعقیب اسرائیل قرار دارد و مسئول کشته شدن ده‌ها اسرائیلی در بمب گذاری‌های انتحاری است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، در جریان حمله هوایی بامداد شنبه علاوه بر ۷۱ فلسطینی کشته شده، دست‌کم ۲۸۹ نفر نیز زخمی شدند.

وزارت بهداشت غزه هنگام اعلام آمار تلفات حملات اسرائیل، هیچ تمایزی میان تلفات غیرنظامیان و شبه‌نظامیان فلسطینی قائل نیست.

تصاویر دریافت شده از محل حمله نیز آمبولانس‌ها را در میان دود و گرد و غبار نشان می‌دهد که به سمت منطقه می‌روند و آوارگان از جمله زنان و کودکان در حالی که برخی وسایلشان را نیز در دست دارند، وحشت زده فرار می‌کنند.

Israel Palestinians
Israel PalestiniansAP Photo

بسیاری از مجروحان این حمله از جمله زنان و کودکان، به بیمارستان ناصر در نزدیکی این منطقه منتقل شدند؛ بیمارستانی که به گفته مقامات آن به دلیل شدت حملات اسرائیل و کمبود امکانات پزشکی «دیگر قادر به فعالیت نیست».

«تروریست‌ها در میان غیرنظامیان پنهان شدند»

ارتش اسرائیل با انتشار یک عکس هوایی از این سایت اعلام کرد که «تروریست‌ها در میان غیرنظامیان پنهان شده‌اند».

در بیانیه ارتش آمده است: «محل حمله یک منطقه باز بود که توسط درختان، چندین ساختمان و آلونک احاطه شده بود.»

یکی از مقامات نظامی اسرائیل نیز گفت که این منطقه، در واقع یک منطقه عملیاتی بوده که توسط حماس اداره می‌شود و شبه‌نظامیان دیگری نیز در آنجا حضور داشتند و از محمد ضیف محافظت می‌کردند.

همزمان از داخل اسرائیل خبر می‌رسد که یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور، جلسه‌ای را برای بررسی «تحولات غزه» تشکیل داده است.

آگهی

هنوز روشن نیست که این حمله، چه تاثیری بر مذاکرات آتش‌بسِ در حال انجام در دوحه و قاهره خواهد گذاشت.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس حضور محمد ضیف در این منطقه را رد کرد و گفت: «همه شهدا غیرنظامی هستند و آنچه اتفاق افتاد تشدید جنگ و یک نسل‌کشی با حمایت آمریکا و سکوت جهانی بود.»

شاهدان همچنین گفتند که این حمله «غافلگیرکننده» بود زیرا منطقه آرام بوده است. آنها گفتند که بیش از یک موشک شلیک شده و برخی از مجروحان این حادثه نیز نیروهای امدادی بودند که برای کمک آمده بودند.

پیش از این در ماه مارس نیز اسرائیل از کشته شدن مروان عیسی (معاون ضیف) خبر داد؛ با این وجود حماس مرگ او را نه تایید و نه رد کرد.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ اسرائیل و حماس؛ اولین گروه از ساکنان مبتلا به سرطان غزه به مصر منتقل شدند

اسرائیل و حماس با توقف سه‌روزه جنگ برای واکسیناسیون فلج اطفال غزه موافقت کردند

زمزمه‌های احیای راهبرد پنج انگشتی شارون؛ چرا نتانیاهو در مذاکرات آتش‌بس به دنبال کنترل ۲ کریدور است؟