Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

حزب‌الله لبنان: در صورت آتش‌بس در غزه، جنگ ما با اسرائیل نیز متوقف خواهد شد

Hezbollah's deputy leader Sheik Naim Kassem
Hezbollah's deputy leader Sheik Naim Kassem Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شیخ نعیم قاسم، معاون رهبر حزب‌الله روز سه‌شنبه در جریان گفتگو با آسوشیتدپرس که در دفتر سیاسی این گروه در حومه جنوبی بیروت انجام شد، گفت که «اگر در غزه آتش‌بس برقرار شود، بدون هیچ بحثی متوقف می‌شویم».

آگهی

او افزود: «تنها راه مطمئن برای آتش‌بس در مرز لبنان و اسرائیل، آتش‌بس کامل در غزه است.»

او گفت که مشارکت حزب‌الله در جنگ اسرائیل و حماس، نوعی «حمایت» از متحدش حماس بوده است و «اگر جنگ متوقف شود، این حمایت نظامی نیز دیگر وجود نخواهد داشت».

با این وجود به گفته وی، اگر اسرائیل عملیات نظامی خود را بدون توافق رسمی آتش بس و عقب نشینی کامل از غزه صرفا کاهش دهد، نتیجه چنین اقدامی روی درگیری مرزی لبنان و اسرائیل خیلی روشن نخواهد بود.

او در جریان این مصاحبه که ۴۰ دقیقه طول کشید گفت: «اگر آنچه در غزه اتفاق می‌افتد چیزی بین آتش‌بس و عدم آتش‌بس، جنگ و بدون جنگ باشد، نمی‌توانیم بگوییم که چه واکنشی خواهیم داشت. زیرا شکل، نتایج و پیامدهای چنین وضعیتی را نمی‌دانیم.»

جنگ اخیر اسرائیل و حماس هنگامی آغاز شد که شبه نظامیان فلسطینی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی به جنوب اسرائیل حمله کردند و حدود ۱۲۰۰ نفر که عمدتا غیرنظامی بودند را کشتند و حدود ۲۵۰ نفر را نیز ربودند.

اسرائیل در واکنش، از زمین و هوا به مواضع آنها در نوار غزه حمله کرد که این حملات هزاران قربانی برجای گذاشت و بخش قابل توجهی از این باریکه را نیز ویران کرد.

تا کنون گفتگوها درباره آتش بس در غزه بارها شکست خورده و نگرانی از تشدید تنش در جبهه لبنان و اسرائیل نیز افزایش یافته است.

حزب‌الله در ۹ ماه گذشته تقریباً هر روز حملاتی را علیه نیروهای اسرائیلی در امتداد مرز لبنان انجام داده که این حملات نیز منجر به آوارگی هزاران نفر در دو طرف مرز اسرائیل و لبنان شده است.

این درگیری‌های مرزی نیز تا کنون منجر به کشته شدن ۱۶ سرباز و ۱۱ غیرنظامی در شمال اسرائیل و بیش از ۴۵۰ نفر عمدتا جنگجو و ده‌ها غیرنظامی در خاک لبنان شده است.

حماس نه به دنبال توقف موقت جنگ بلکه خواستار پایان قطعی جنگ در غزه است و در مقابل بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌گوید تا زمانی که اسرائیل به اهداف خود یعنی نابودی توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس همچنین بازگرداندن ۱۲۰ گروگان باقی مانده در دست شبه نظامیان فلسطینی نرسد، پایانی برای این جنگ وجود نخواهد داشت.

نگرانی از جنگ اسرائیل و لبنان

تشدید حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل باعث شد که ماه گذشته ارتش اسرائیل از طرح حمله به لبنان در صورت عدم دستیابی به راه حل دیپلماتیک، سخن بگوید.

برخی از مقامات اسرائیلی می‌گویند به دنبال راه حلی دیپلماتیک برای این بن‌بست هستند تا از تشدید درگیری با حزب الله لبنان اجتناب کنند؛ با این وجود هشدار داده‌اند که در صورت وقوع چنین جنگی، صحنه‌های تخریبی که در غزه دیده می‌شود، در لبنان نیز تکرار خواهد شد.

با این وجود حزب‌الله بسیار قدرتمندتر از حماس است و اعتقاد بر این است که این گروه سیاسی‌-نظامی زرادخانه وسیعی از موشک‌هایی دارد که می‌توانند به هر نقطه از اسرائیل حمله کنند.

شیخ نعیم قاسم نیز در این مصاحبه گفت که به نظر او، اسرائیل در حال حاضر توانایی (یا تصمیمی) برای راه اندازی یک جنگ تمام عیار با حزب الله ندارد. او هشدار داد که اگر اسرائیل حتی یک عملیات محدود در لبنان انجام دهد تا از یک جنگ تمام عیار جلوگیری شود نیز نباید انتظار داشته باشد که جنگ «محدود» باقی بماند.

این مسئول حزب‌الله لبنان گفت: «اسرائیل می‌تواند درباره این که چه کاری انجام دهد، جنگ محدود یا جنگ کامل، تصمیم بگیرد. اما باید انتظار این را نیز داشته باشد که پاسخ ما و مقاومت ما در چهارچوب دستورالعمل‌های تعیین شده توسط اسرائیل نباشد... اگر اسرائیل جنگ را آغاز کند، دیگر نمی‌تواند گسترش دایره آن یا شمار نیروهایی را که وارد این جنگ می‌شوند، کنترل کند.»

به نوشته آسوشیتدپرس، این سخنان شیخ نعیم قاسم اشاره‌ای به متحدان حزب الله در منطقه یا به اصطلاح «محور مقاومت» است که شامل گروه‌های مسلحی در عراق، سوریه، یمن و جاهای دیگر می‌شود و تحت حمایت ایران هستند.

تلاش دیپلمات‌های غربی

در ماه‌های اخیر ایالات متحده آمریکا و دیپلمات‌های اروپایی بارها میان لبنان و اسرائیل اقدام به میانجیگری کردند تا از وقوع یک درگیری گسترده‌تر جلوگیری کنند.

شیخ نعیم قاسم نیز گفت که روز شنبه در بیروت با اوله دیه، معاون رئیس اطلاعات آلمان دیدار کرده است.

آگهی

مقامات ایالات متحده مستقیماً با حزب الله ملاقات نمی‌کنند زیرا واشنگتن آن را یک گروه تروریستی می‌داند اما آنها پیوسته از واسطه‌ها برای ارسال پیام استفاده می‌کنند.

قاسم گفت که آموس هوخشتاین، فرستاده کاخ سفید نیز اخیراً از طریق واسطه‌ها از حزب‌الله درخواست کرده که بر حماس فشار وارد کنند تا پیشنهاد جو بایدن برای آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها را بپذیرد.

او گفت که حزب الله این درخواست را رد کرده است و افزود: «این حماس است که تصمیم می‌گیرد و هرکس چیزی می‌خواهد، باید مستقیماً با آنها صحبت کند.»

قاسم همچنین از آمریکا به دلیل حمایت‌هایش از طرح‌های اسرائیل برای پایان دادن به حضور حماس در غزه انتقاد و تأکید کرد تنها توافقی عملی خواهد بود که منجر به پایان جنگ، خروج اسرائیل از غزه و تضمین آزادی گروگان‌ها شود.

وی افزود: «هنگامی که آتش بس حاصل شد، با یک ساز و کار سیاسی می‌توان ترتیبات در داخل غزه همچنین در جبهه اسرائیل با لبنان را تعیین کرد.»

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شلیک راکت از سوی شبه نظامیان فلسطینی به اسرائیل همزمان با پیشروی تانک‌ها در غزه

جنگ اسرائیل و حماس؛ اولین گروه از ساکنان مبتلا به سرطان غزه به مصر منتقل شدند

دیدار بلینکن با نتانیاهو؛ حمایت آمریکا از پیشنهاد اسرائیل برای آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس در غزه