Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

اعتراض کنشگران حقوق بشر به تصمیم سازمان ملل در مورد برگزاری نشست با طالبان در غیاب زنان افغان

یک جنگجوی طالبان در حالی که زنان منتظر دریافت جیره غذایی توزیع شده توسط یک گروه کمک‌های بشردوستانه در کابل هستند، نگهبانی می‌کند
یک جنگجوی طالبان در حالی که زنان منتظر دریافت جیره غذایی توزیع شده توسط یک گروه کمک‌های بشردوستانه در کابل هستند، نگهبانی می‌کند Copyright Ebrahim Noroozi/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
Copyright Ebrahim Noroozi/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
نگارش از Suraya Alizada
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قرار است طالبان آخر هفته آینده، اواخر ماه ژوئن، نمایندگانی را به قطر بفرستند تا با مقامات ارشد سازمان ملل متحد و نمایندگان ۲۵ کشور جهان در یک گردهمایی دو روزه دیدار کنند، اما گروه‌های حقوق بشری از غیبت زنان افغان در این نشست انتقاد کرده‌اند.

آگهی

این سومین نشستی است که به رهبری سازمان ملل متحد در دوحه برگزار می‌شود، اما اولین نشستی است که با حضور طالبان، که از زمان به دست گرفتن قدرت در آگوست ۲۰۲۱ در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده‌اند برگزار می‌شود.

سازمان ملل در تلاش است تا یک رویکرد بین المللی واحد برای مقابله با طالبان بیابد، طالبانی که از زمان بازگشت به قدرت، حقوق زنان را سرکوب کرده‌اند.

تیرانا حسن، مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر، در مورد این سومین نشست برنامه‌ریزی شده دوحه گفت: «کنار گذاشتن زنان خطر مشروعیت بخشیدن به سوء‌استفاده‌های طالبان و آسیب جبران‌ناپذیر به اعتبار سازمان ملل متحد به عنوان مدافع حقوق زنان و مشارکت معنادار زنان را به همراه دارد».

به گزارش رویترز، رزماری دی کارلو مسئول امور سیاسی سازمان ملل، رزا اوتونبایوا نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان و نمایندگانی از کشورهای مختلف قرار است پس از دیدار با طالبان به طور جداگانه با گروه‌های جامعه مدنی افغانستان دیدار کنند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد روز یکشنبه، ۲۳ ژوئن (۳ سرطان/ تیر) گفت که جلسات دوحه «بخشی از یک فرآیند است و زنان و جامعه مدنی نه فقط یک بار، همواره بخشی از آن هستند».

دوجاریک افزود: «همچنین هدف این نشست تشویق مقامات بالفعل افغانستان برای تعامل با جامعه بین‌المللی از طریق یک رویکرد هماهنگ و ساختاریافته به نفع مردم افغانستان است. حقوق بشر و حقوق زنان و دختران در همه بحث‌ها، قطعاً از سوی سازمان ملل، برجسته خواهد بود.»

از زمانی که طالبان به قدرت بازگشته‌اند، دختران افغانستان از حق تحصیل محروم شده‌اند. طالبان همچنین اکثر کارمندان زن افغان را از کار در آژانس‌های امدادی منع کرده‌اند. سالن‌های زیبایی و ورزشگاه‌های مخصوص زنان را بسته‌اند، زنان را از پارک‌ها منع کرده‌ و سفر آنها بدون حضور یک مرد محرم را غیرقانونی شمرده‌اند. با وجود این محدودیت‌ها طالبان می‌گویند که «مطابق با تفسیرشان از قوانین اسلامی» به حقوق زنان احترام می‌گذارند.

اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل، درباره نشست برنامه‌ریزی شده دوحه گفت: «حاشیه کردن بحث‌های انتقادی درباره حقوق بشر غیرقابل قبول است و یک سابقه بسیار مخرب ایجاد می‌کند».

اوتونبایوا گفت که نشست دوحه بر تجارت بخش خصوصی و مبارزه با مواد مخدر تمرکز خواهد داشت، موضوعاتی که او آنها را مرتبط با حقوق زنان توصیف کرده است. او همچنین گفت که نشست آتی «انتظارات قابل توجهی ایجاد کرده است که به طور واقع بینانه در یک جلسه نمی‌توان آنها را برآورده کرد».

این نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل در روز جمعه گفت: «ما در تلاش برای ایجاد یک فرآیند و حفظ ساز و کار مهم مشورتی هستیم. ما باید در مورد اینکه هر جلسه در این روند چقدر می‌تواند نتیجه دهد، واقع‌بین باشیم، به ویژه در این مرحله اولیه که اعتماد کافی وجود ندارد.»

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، برای اولین بار در ماه می سال گذشته، نمایندگانی را از کشورهای مختلف در مورد افغانستان گرد هم آورد تا در‌ مورد یک رویکرد واحد برای برخورد با طالبان کار کنند، اما خود طالبان به این جلسه دعوت نشده بودند. گوترش گفت پس از آن طالبان از شرکت در دومین نشست دوحه در ماه فوریه خودداری کردند، زمانی که سازمان ملل درخواست آنها را برای ایفای نقش به عنوان تنها نماینده رسمی افغانستان نپذیرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراف رهبر طالبان به اختلافات درونی: خواستید با اتحاد عزلم کنید اما دچار تفرقه نشوید

«حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه»؛ پوتین بشرط حکومتی فراگیر خواهان روابط با طالبان است

سفر سراج‌الدین حقانی، طالبانِ «۱۰ میلیون دلاری تحت تعقیب آمریکا» به امارات عربی متحده