Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

اتحاد احزاب غیرهمگون برای شکست راست افراطی؛ آیا ماکرونیسم نیامده محکوم به رفتن است؟

امانوئل ماکرون و فرانسوا اولاند در یک قاب در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹
امانوئل ماکرون و فرانسوا اولاند در یک قاب در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه که اکنون قصد دارد در جایگاه نماینده مجلس در انتخابات زودهنگام پارلمان این کشور شرکت کند، می‌گوید که «هیچ خورده حساب» یا نارضایتی شخصی با امانوئل ماکرون، وزیر سابق خود، ندارد.

آگهی

فرانسوا اولاند، رئیس پیشین دولت فرانسه روز شنبه ۲۲ ژوئن (۲ تیر ۱۴۰۳) اعلام کرد که دوره استیلای دستیار سابق وی یعنی امانوئل ماکرون به پایان رسیده است.

این اظهارات در پی تصمیم آقای ماکرون برای برگزاری انتخابات زودهنگام بیان شد؛ انتخاباتی که پیش‌بینی می‌شود به دستاوردهای قابل توجهی برای جناح‌های سیاسی راست افراطی منجر شود.

 به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

 اولاند در جریان مبارزات انتخاباتی خود در زادگاهش در شهر کورِز واقع در مرکز فرانسه به خبرنگاران گفت: «به هیچ وجه تسویه حساب شخصی [با ماکرون] ندارم. هر چه بوده حالا گذشته است.»

این سیاستمدار سوسیالیست در سال ۲۰۱۷ میلادی به دلیل محبوبیت پایین در نظرسنجی‌ها تصمیم گرفت که برای دوره دوم ریاست جمهوری در انتخابات شرکت نکند. تا اینکه امانوئل ماکرون، وزیر اقتصاد او که به عنوان یک میانه‌روی طرفدار کسب‌وکار شناخته می‌شد، به طور غیرمنتظره‌ای در انتخابات پیروز شد و سلطه احزاب سنتی چپ و راست در سیاست فرانسه را در هم شکست.

اکنون که تنها دو سال از دور دوم ریاست جمهوری این سیاستمدار جوان می‌گذرد، اولاند گفت: «دوره [ایدئولوژی] ماکرونیسم تمام شده است، تازه اگر از اول چنین چیزی وجود داشته بود. اما به هر حال دیگر تمام شده است و من دارم این را بدون خصومت شخصی می‌گویم.»

اولاند تصریح کرد: «البته منظورم این نیست که دوره ریاست جمهوری او به پایان رسیده باشد، این مساله دیگری است. اما آنچه که [تفکر ماکرونیسم] او ممکن است برای مدتی نمایندگی کرده باشد به پایان رسیده است.»

یک معترض فرانسوی با یک بنر ضد راست افراطی در دست که چهره روسای جمهور فرانسه و کلمه «هونته» یا «شرم» را در جریان تظاهرات پاریس به تاریخ ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴ نشان می دهد.
یک معترض فرانسوی با یک بنر ضد راست افراطی در دست که چهره روسای جمهور فرانسه و کلمه «هونته» یا «شرم» را در جریان تظاهرات پاریس به تاریخ ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴ نشان می دهد.آسوشیتدپرس

ماکرون که در سال ۲۰۲۲ برای دومین دوره پنج ساله مجدداً به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، اما در جریان انتخابات پارلمان که در همان سال برگزار شد، اکثریت مطلق خود را در پارلمان از دست داد.

حزب او از آن زمان و با وجود تصویب موفقیت‌آمیز اصلاحات بحث برانگیزی همچون قانون افزایش سن بازنشستگی و اجرای قوانین سختگیرانه‌تر مهاجرت، اما برای پابرجا نگه داشتن دولت اقلیت تلاش کرده است.

شکست سنگین در انتخابات پارلمان اروپا در ۹ ژوئن (۲۰ خرداد ۱۴۰۳)، ماکرون را بر آن داشت تا مجلس ملی فرانسه را به امید خروج از این بن بست منحل کند.

سرنوشت مجلس قانونگذاری جدید فرانسه قرار است در انتخابات ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) و ۷ ژوئیه (۱۷ تیر) تعیین شود و پیش‌بینی می‌شود که حزب راست‌ افراطی «اجتماع ملی» به دستاوردهای انتخاباتی قابل توجهی در این دوره دست یابد.

تشکیل جبهه جدید مردمی و انتقادها به چپ افراطی

در فرانسه، انتخابات در دو دور برگزار می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا پیش‌بینی دقیق نتیجه نهایی دشوار باشد. با وجود این عدم اطمینان، بعید به نظر می‌رسد که قمار ماکرون برای کسب مجدد اکثریت نتیجه دهد. یک سناریوی بالقوه این است که ماکرون ممکن است مجبور شود در کنار یا تحت رهبری یک مخالف سیاسی که ایدئولوژی اش به طور قابل توجهی با ایدئولوژی او متفاوت است، حکومت کند.

اولاند گفت که حکومت ماکرون «هزینه سیاسی سنگینی داشته است. احزاب به شدت آسیب دیدند و روحیه عمومی نیز آسیب دیدند. راست افراطی هرگز اینقدر قوی نبوده است.»

دوره [ایدئولوژی] مکرونیسم تمام شده است، تازه اگر از اول چنین چیزی وجود داشته بود. اما به هر حال دیگر تمام شده است و من دارم این را بدون خصومت شخصی می‌گویم.
فرانسوا اولاند
رئیس جمهور پیشین فرانسه

«حزب سوسیالیست» اولاند با دیگر احزاب چپ از جمله «سبزها»، «کمونیست‌ها» و حزب چپ افراطی «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» یک اتحاد انتخاباتی تحت عنوان «جبهه جدید مردمی» تشکیل داده است.

این جبهه مردمی جدید در حال حاضر پس از حزب راست‌ افراطی «اجتماع ملی» در نظرسنجی‌های انجام شده در رتبه دوم قرار دارد، حال آنکه هر دوی آن‌ها از حزب «رنسانس» ماکرون جلوتر هستند.

اولاند گفت: «زمان تجدید نظر سیاسی فرا رسیده است.» او افزود: «من قصد نداشتم در هیچ انتخاباتی به شخصه شرکت کنم.» با این حال، او تاکید کرد که نتیجه قابل توجه حزب راست افراطی «اجتماع ملی» که بیش از ۳۱ درصد از آرا را در انتخابات پارلمان اروپا کسب کرد، او را وادار کرد تا در موضع خود تجدید نظر کند.

برخی از رای دهندگان سوسیالیست با ایده اتحاد با حزب چپ افراطی «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» به رهبری ژان لوک ملانشون ابراز نگرانی می‌کنند، مخصوصا اینکه برخی از چهره‌های این حزب متهم به یهودی‌ستیزی و سابقه بیان اظهاراتی علیه اتحادیه‌گرایی در اروپا هستند.

فرانسوا اولاند به این نگرانی‌ها پرداخت و اظهار داشت که در حالی که از سر ناچاری بخشی از این ائتلاف است، «هیچ ابهامی در مورد مواضع او در مقایسه با ملانشون وجود ندارد.»

آگهی

اولاند تاکید کرد که در صورت انتخاب به عنوان نماینده پارلمان، «مسئولیت، هوشیاری و تعهد برای یافتن راه حل برای مسائل پیش روی کشور را در اولویت قرار خواهد داد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راست افراطی فرانسه در پی اکثریت پارلمانی؛ جردن باردلا چه نسخه‌ای برای حکمرانی پیچیده است؟

خطرهای نهفته در انحلال مجلس فرانسه؛ ماکرون: میانه‌روها علیه راست افراطی متحد شوند

عقب‌نشینی فرانسه؛ ماکرون انجام اصلاحات انتخاباتی در کالدونیای جدید را به تعویق انداخت