Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader

Find Us

آگهی

خطرهای نهفته در انحلال مجلس فرانسه؛ ماکرون: میانه‌روها علیه راست افراطی متحد شوند

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که تصمیمش برای انحلال مجلس این کشور با مخالفت‌های زیادی در فرانسه مواجه شده است، روز چهارشنبه ۱۲ ژوئن با دفاع از این تصمیم، برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را به نفع فرانسه عنوان کرد.

آگهی

او که در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف شرکت کرده بود از میانه‌روهای چپ و راست خواست در انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه علیه راست افراطی متحد شوند.

ماکرون که برای نخستین بار از زمانی‌که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شده است، رأی‌دهندگان فرانسوی را مورد خطاب قرار می‌داد، خواستار به هم پیوستن مردان و زنانی شد که توانسته‌اند به افراط‌ها «نه» بگویند.

شهروندان فرانسه در حالی که هنوز از شوک اعلام انحلال مجلس ملی این کشور توسط امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه بیرون نیامده‌اند باید خود را برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور آماده کنند.

اگرچه نتایج انتخابات اخیر پارلمان اروپا پیامدهای غیرقابل انکاری را در عرصه سیاست ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر جای گذاشته، اما فرانسه صحنه غافلگیرانه‌ترین اقدام سیاسی رئیس جمهور خود بوده است.

رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه فقط با اتخاذ این تصمیم می‌توانسته است همه مسائل موجود را آشکار کند، گفت که اعلام انحلال پارلمان باعث افتادن نقاب‌ها از چهره‌های واقعی برخی افراد شده است.

ماکرون در سخنان خود با انتقاد از ائتلاف‌های غیرطبیعی که پس از انحلال مجلس فرانسه شکل گرفته است، دلیل این ائتلاف‌ها را فقط کسب قدرت به هر طریقی دانست.

او در سخنان خود تأکید کرد گروه‌هایی که با یکدیگر ائتلاف کرده‌اند یک نگاه مشترک به مسائل جامعه از جمله سیاست خارجی ندارند.

ماکرون گفت وقتی مردم به راست افراطی رأی داده‌اند یعنی اینکه آن‌ها یکسری از برنامه‌های دولت فرانسه را قبول نداشته‌اند.

او در سخنان خود مدعی شد که نظرسنجی‌های انجام شده از روز دوشنبه نشان می‌دهند که دوسوم فرانسوی‌ها خواستار انحلال مجلس بودند. رئیس جمهور فرانسه گفت که سوء تفاهم و فاصله‌ای که میان فرانسوی‌ها ایجاد شده است را باید پایان می‌داد.

ماکرون همچنین گفت که نمی‌خواهد کلید قدرت را در سال ۲۰۲۷ به دست راست افراطی بدهد.

برخی از تحلیلگران سیاسی بر این نظرند که ماکرون امیدوار است با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، قدرت در انتخابات بعدی ریاست جمهوری به دست حزب راست افراطی نیفتد.

ماکرون در ادامه از اعضای حزب «جمهوری‌خواهان» که با تصمیم رهبری این حزب برای ائتلاف با راست افراطی مخالف هستند خواست به حزب حاکم «رونسانس» بپیوندند.

اریک سیوتی، رهبر حزب راست سنتی فرانسه موسوم به «جمهوری‌خواهان» روز سه‌شنبه از ائتلاف این حزب با حزب راست افراطی «اجتماع ملی»، پیروز انتخابات پارلمانی اروپا در فرانسه خبر داده بود.

بر اساس یک نظرسنجی که روز دوشنبه انجام شده است، حزب «اجتماع ملی» در انتخابات پیش‌رو ۲۳۵ تا ۲۶۵ کرسی پارلمان فرانسه را به دست خواهد آورد که این میزان کمتر از ۲۸۹ کرسی لازم برای کسب اکثریت قاطع است. حزب «اجتماع ملی» در آخرین انتخابات پارلمانی فرانسه توانسته بود ۸۸ کرسی مجلس ملی این کشور را به دست بیاورد.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که حزب جمهوری‌خواهان بین ۴۰ تا ۵۵ کرسی پارلمان را در انتخابات پیش‌رو که در ۳۰ ژوئن برگزار می‌شود به دست خواهد آورد.

در صورتی که نتایج انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه با نتایج این نظرسنجی همخوان باشد، ائتلاف این دو حزب ممکن است تعداد کرسی‌های کافی برای به دست‌ آوردن اکثریت قاطع در مجلس فرانسه را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

در نزدیک به سه دهه گذشته، این نخستین بار است که یکی از رؤسای جمهور فرانسه تصمی می‌گیرد که مجلس این کشور را منحل کند.

از سال ۱۹۵۸ که جمهوری پنجم فرانسه برپا شده، روسای جمهور فرانسه برای شش بار تصمیم به انحلال مجلس ملی این کشور گرفته‌اند.

آگهی

ششمین انحلال مجلس ملی فرانسه که به خواست امانوئل ماکرون انجام شده، ممکن است او را تا پایان ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۷، به هم‌زیستی با راست‌‌های افراطی یا چپ‌‌ها وادار کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گابریل اتل، نخست‌وزیر فرانسه روز سه‌شنبه خطاب به نمایندگان هم حزبش در یک جلسه غیرعلنی گفت که راست افراطی در آستانه «دروازه قدرت» این کشور ایستاده است.

با وجود این، برخی از تحلیلگران سیاسی احتمال می‌دهند که در صورت ائتلاف احزاب و گروه‌های چپ و مدافع محیط زیست، آن‌ها پیروز انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه باشند.

در حالی که اختلاف‌های شدید میان احزاب در هر دو سوی طیف سیاسی فرانسه وجود دارد، اما به نظر می‌رسد چهره‌های سرشناسی که خواهان ایجاد یک جبهه واحد هستند در یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن این است که آن‌ها نمی‌خواهند با ماکرون همکاری کنند.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیب جدید پارلمان اروپا و جمهوری اسلامی؛ تاثیر خیزش راست‌گرایان بر سیاست بروکسل در قبال تهران چیست؟

جردن باردلا، برنده بزرگ انتخابات اروپا در فرانسه کیست؟

«قمار بزرگ» ماکرون؛ چرا رئیس‌جمهور فرانسه پارلمان را منحل کرد؟