Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

ترامپ یا بایدن؟ چینی‌ها کدام‌یک را ترجیح می‌دهند؟

ترامپ و بایدن
ترامپ و بایدن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جاسوسان آمریکایی بر این باورند که رهبران چین اهمیت چندانی به رویارویی انتخاباتی قریب الوقوع بین جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن و سلف وی، دونالد ترامپ نمی‌دهند و یا شاید هم اصلا اهمیتی نمی‌دهند.

آگهی

بلومبرگ در گزارشی به نگاه چین به انتخابات آمریکا پرداخته و می‌نویسد: پیش از اولین مناظره مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده ارزیابی می‌کنند که چین هیچ ترجیح واضحی بین این دو نامزد ندارد.

چند منبع امنیتی آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود در گفتگو با بلومبرگ گفته‌اند که به نظر می‌رسد برای پکن فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس جمهور آتی آمریکا باشد.

این نتیجه گیری نشان می دهد که مقامات پکن، مانند همتایان خود در واشنگتن، بر این باورند که روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان علیرغم بهبود نسبی که اخیرا با هدف تلاش برای مدیریت اختلافات مطرح شده، در بلندمدت روند نزولی خواهد داشت. در سال‌های اخیر، دو کشور بر سر همه چیز از فناوری گرفته تا حقوق بشر و دریای چین جنوبی با هم اختلافات جدی داشته‌اند.

چند منبع چینی که آنها هم نخواستند نامشان فاش شوند به بلومبرگ گفته‌اند از نظر پکن هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قصد دارند چین را مهار و رشد این کشور را مختل نمایند.

آقای گائو ژیکای، یک دیپلمات سابق چینی که به عنوان مترجم رهبر فقید دنگ شیائوپینگ فعالیت داشته در این خصوص می‌گوید: «می‌توان گفت هیچ کدام فرقی نمی‌کنند. بایدن یک جنگجوی جنگ سرد است که برایش اهمیتی ندارد که جهان را به درگیری سوق دهد، در حالی که ترامپ احتمالا تحریم‌ها و تعرفه‌هایی را علیه چین اعمال می‌کند که در چارچوب راهبرد «اول آمریکا» است که در دوره پیشین ریاست جمهوری او هم شاهدش بودیم.»

سخنگویان دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده از اظهار نظر در مورد ارزیابی‌های اطلاعاتی درباره نحوه نگاه چین به انتخابات ماه نوامبر خودداری کردند.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آمریکا هم گفت که چین در مورد امور داخلی ایالات متحده اظهار نظر نمی‌کند.

برخی از ناظران معتقدند که دولت دوم ترامپ می‌تواند مشکلات مهمی برای پکن ایجاد کند. ترامپ در نخستین دوره ریاست جمهوری خود جنگ تجاری علیه چین بر پا کرد، روابط سطح بالا با تایوان را افزایش داد و بر تغییر جهت استراتژی نظامی آمریکا برای مقابله با پکن تمرکز داشت. در پایان دوران ریاست جمهوری او، بسیاری روابط میان چین و آمریکا را دوره‌ای از جنگ سرد جدید ارزیابی می‌کردند.

با این حال روابط این دو قدرت جهانی در دوران بایدن هم چندان تفاوتی با دوره پیشین نداشت و تنش‌ها میان پکن و واشنگتن کاهشی را تجربه نکرد.

مقام‌های چینی و آمریکایی گفتند که سران حزب کمونیست معتقدند که دولت دوم ترامپ احتمالا با اظهارات تحریک آمیز، سیاست گذاری غیرقابل پیش بینی و فشار مجدد برای اقدامات ضد پکن همراه خواهد بود. در طول مبارزات انتخاباتی ترامپ، او ایده اعمال تعرفه ۶۰ درصدی بر کالاهای ساخت چین را مطرح کرده است.

آقای لیو، سخنگوی سفارت چین می‌گوید که افزایش تعرفه‌ها بر کالاهای چینی باعث افزایش قیمت تمام شده کالاها می‌شود و زیان بیشتری را به شرکت‌ها و مصرف کنندگان آمریکایی وارد می کند و در عین حال به زنجیره‌های تامین جهانی آسیب می‌رساند.

مقام‌های چینی معتقدند طرف دیگر ماجرا این است که ریاست جمهوری ترامپ می‌تواند روابط واشنگتن با متحدانش را تضعیف کند و فرصت‌هایی را برای پکن باز کند. اولین دوره ریاست جمهوری رئیس جمهور سابق با اصطکاک مکرر با متحدان اروپایی بر سر هزینه‌های دفاعی و همچنین شکایات دوره‌ای در مورد هزینه حفاظتی که ایالات متحده از ژاپن و کره جنوبی می کند، همراه بود.

یکی از مقامات چینی به بلومبرگ گفت که ترامپ ممکن است نسبت به بایدن تمایل بیشتری به انجام معاملات داشته باشد اما از یک سو رویکردهای ترامپ می‌تواند برای چین مسئله‌ساز باشد و از سوی دیگر دورنمای دور دوم ریاست جمهوری بایدن به پکن آرامش چندانی نمی دهد.

به گفته مقامات آمریکایی و چینی، نگرانی اصلی برای سیاست گذاران چینی، تلاش احتمالی بایدن برای تقویت مشارکت‌های منطقه‌ای برای عقب نشاندن چین است.

در چهار سال گذشته، چین به طور معمول گروه‌هایی مانند Quad، متشکل از ایالات متحده، استرالیا، هند و ژاپن، و Aukus، یک پیمان دفاعی بین استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده را به‌عنوان تلاش‌هایی برای مهار چین محکوم کرده است. همچنین در یک مجمع دفاعی اخیر در سنگاپور، یک نماینده چینی آمریکا را به تلاش برای ایجاد ناتوی آسیایی متهم کرد.

رهبران اطلاعاتی و سناتورهای ایالات متحده هشدار داده‌اند که مجموعه‌ای از بازیگران از جمله چین می‌توانند به دنبال تأثیرگذاری بر نتیجه انتخابات ماه نوامبر باشند. در ماه آوریل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، به سی‌ان‌ان گفته بود که ایالات متحده شواهدی از تلاش‌های چین برای «نفوذ و احتمالا مداخله» در رای‌گیری سال ۲۰۲۴ دیده است.

با این حال، مقامات دفتر مدیر اطلاعات ملی در یک جلسه توجیهی به خبرنگاران گفتند که پکن تاکنون رویکرد محتاطانه‌ای در قبال چنین مداخله‌ای اتخاذ کرده است، زیرا می‌داند که چنین تلاش‌هایی می‌تواند چه تبعات آتی برای آنها به همراه داشته باشد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

گائو دیپلمات پیشین چینی می‌گوید مهم نیست که چه کسی در انتخابات نوامبر آمریکا پیروز می شود، مقامات واشنگتن و پکن برای دوره‌های پرتنش‌تری کمربندهای خود را محکم بسته‌اند. او در ادامه می‌افزاید: «از دیدگاه چین، پکن فقط باید محکم بنشیند. هرکسی که در آمریکا برنده شد، چین باید همانطور که رئيس جمهور آمریکا رفتار کند، با آنها رو در رو شود، نه اینکه به چیزهای غیرواقعی امید ببندد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جانسون به جای جکسون؛ ترامپ موقع مسخره کردن حواس‌پرتی بایدن دچار فراموشی شد

ترامپی که رمز بمب اتمی در اختیار داشت از مجوز حمل سلاح محروم می‌شود

آیا آمریکا ترامپ را زندانی می‌کند؛ سایر کشورها با رهبران محکوم خود چه می‌کنند؟