Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

آیا آمریکا ترامپ را زندانی می‌کند؛ سایر کشورها با رهبران محکوم خود چه می‌کنند؟

دونالد ترامپ در جلسه دادگاه به تاریخ ۲۲ آوریل ۲۰۲۴
دونالد ترامپ در جلسه دادگاه به تاریخ ۲۲ آوریل ۲۰۲۴ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ در هر ۳۴ اتهام انتسابی مرتبط با جعل اسناد برای پنهان کردن پرداخت «حق‌السکوت» به استورمی دانیلز، بازیگر فیلم‌های پورن گناهکار شناخته شد، اما آیا با توجه به حمایت مادام العمر توسط سرویس مخفی آمریکا، او پشت میله‌های زندان خواهد رفت؟

آگهی

هیات منصفه ۱۲ نفره دادگاه کیفری نیویورک پس از دو روز رایزنی، به اتفاق آرا، آقای ترامپ را که برای انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده نیز کاندید شده، را در تمام ۳۴ اتهامی که به او وارد شده بود مجرم شناخت. این اولین بار در تاریخ ایالات متحده است که یک رئیس جمهور سابق در جرایم کیفری گناهکار شناخته می‌شود.

خوان مرچان، قاضی دادگاه روز ۱۱ ژوئیه را برای اعلام حکم رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در نظر گرفته است. محکومیت دونالد ترامپ می‌تواند از یک جریمه نقدی ساده تا حد‌اکثر چهار سال زندان باشد. اما آیا آقای تراپ پشت میله‌های زندان خواهد رفت؟

همه روسای جمهور سابق ایالات متحده، از حفاظت مادام‌العمر سرویس مخفی آمریکا برخوردار هستند و آقای ترامپ نیز از این امر مستثنا نیست. این بدان معناست که اگر دونالد ترامپ محکوم به زندان شود در داخل سلول نیز باید مأمورانی برای محافظت از او حاضر باشند.

چنین موقعیتی علاوه بر این‌که خطر امنیتی بزرگی ایجاد خواهد کرد، هزینه بالایی نیز در بر خواهد داشت. حال باید دید که با توجه به این شرایط آقای ترامپ در صورت محکومیت پشت میله‌‌های زندان خواهد رفت یا مقامات تصمیم دیگری اتخاذ خواهند کرد.

سایر کشورها در موقعیت مشابه چه تصمیمی اتخاذ کرده‌اند؟

پرو

پرو یکی از کشورهایی است که تعداد زیادی از رهبران سابق خود را به زندان محکوم کرده است. این کشور آمریکای که سال‌ها درگیر ناآرامی‌ بوده است حتی یک آکادمی پلیس برای اسکان رهبران سابق خود که مجرم شناخته شده‌اند بازسازی کرده است.

این مرکز در حومه شهر لیما واقع شده و در حال حاضر آلخاندرو تولدو و پدرو کاستیو، دو رئیس جمهور سابق این کشور در آنجا به سر می‌برند. آقای تولدو در انتظار محاکمه به اتهام فساد است و آقای کاستیو پس از تلاش برای انحلال کنگره در اواخر سال ۲۰۲۲ به اتهام شورش به حبس محکوم شد.

آلبرتو فوجیموری یکی دیگر از روسای جمهور سابق این کشور است که پس از گذراندن دوران طولانی حبس در دسامبر ۲۰۲۳ آزاد شد. او پس از گذراندن ۱۶ سال از محکومیت ۲۵ ساله خود به دلیل نقض حقوق بشر مورد عفو قرار گرفت. 

اولانتا هومالا، یکی دیگر از رئیس جمهور سابق پرو، ۹ ماه را به اتهام فساد در بازداشت پیش از محاکمه سپری کرد و سپس به شرط این‌‌که به طور منظم خود را به دادگاه معرفی کند از زندان آزاد شد.

به گزارش رسانه‌های محلی، این زندان ویژه شامل سه سلول آپارتمان مانند با تراس‌های بزرگ است.

پدرو پابلو کوچینسکی، یکی دیگر از رئیس‌جمهوران سابق این کشور که به اتهام فساد تحت بازجویی قرار گرفت اما در این مرکز نگهداری نمی‌شود، او از سال ۲۰۱۹ در حبس خانگی به سر می‌برد.

کره جنوبی

به نظر می‌رسد پس از محکومیت پارک گئون هی، تنها رئیس جمهور زن کره جنوبی به فساد در سال ۲۰۱۸، مقامات قضایی هیچ استثنایی برای او قائل نشدند. 

خانم پارک پس از محکومیت به یک سلول در بازداشتگاه سئول منتقل شد، جایی که او به تبع قوانین کشورش، از همان غذایی می‌خورد که به سایر زندانی‌ها داده می‌‌شود و اجازه داشت در طول روز تنها یک کانال تلویزیونی مورد تایید مقامات را تماشا کند.

او نزدیک به پنج سال از محکومیت ۲۰ ساله خود را سپری کرد تا اینکه در دسامبر ۲۰۲۱ مورد عفو قرار گرفت.

لی میونگ باک یکی دیگر از رئیس جمهور‌های این کشور است که به اتهام فساد زندانی شده است. 

برزیل

 لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رهبر فعلی برزیل که پیش از این حد فاصل سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس جمهور این کشور بود در سال ۲۰۱۷ به جرم پولشویی و فساد گناهکار شناخته و به ۹ سال و نیم حبس محکوم شد؛ محکومیتی که در ادامه به ۱۲ سال افزایش پیدا کرد اما در نهایت پس از یک سال با حکم دیوان عالی آزاد شد و در سال ۲۰۲۲ نیز مجددا در انتخابات پیروز شد. 

متحدان می‌گویند که دوران حضورش در سلولی به مساحت ۱۵ متر مربع در طبقه سوم مقر پلیس فدرال در کوریتیبا، او را با احساس تازه‌ای از عدالت اجتماعی آشنا کرد. آقای لولا می‌گوید در این دوران کتاب‌هایی در مورد نژاد، بردگی و گرسنگی خوانده است. 

فرانسه

نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه نیز به اتهام نقض امور مالی مبارزات انتخاباتی و رشوه دادن به یک قاضی در دو پرونده جداگانه به زندان محکوم شده است. قضات در حکم خود نوشتند که او می‌تواند به جای رفتن پشت میله‌ها با دستبند الکترونیک بیرون از زندان باشد.  

آگهی

سارکوزی که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ ریاست جمهوری فرانسه را برعهده داشت، در حال حاضر آزاد است و برای هر دو پرونده درخواست تجدید نظر کرده است.

اگر محکومیت‌های آقای سارکوزی تایید شود، به او اجازه داده می‌شود تا با دستبند الکترونیک بیرون از زندان محکومیت خود را بگذراند. 

 ژاک شیراک یکی دیگر از ریاست جمهوری فرانسه نیز  پس از مجرم شناخته شدن به فساد مالی در سال ۲۰۱۱ به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ناپلئون بناپارت، امپراتور فرانسه  پس از فتوحات چشمگیر در اروپا، متحمل یک رشته شکست‌ نظامی شد و در سال ۱۸۱۴ به جزیره البا در دریای مدیترانه تبعید شد. او کمتر از یک سال بعد از آن‌جا فرار کرد تا کنترل فرانسه را پس بگیرد اما در نهایت در نبرد واترلو شکست خورد.

آگهی

او این بار به جزیره سنت هلن در اقیانوس اطلس جنوبی تبعید شد، جایی که ۲ هزار و ۱۰۰ سرباز انگلیسی و ۱۰ کشتی از او محافظت می‌کردند تا اینکه شش سال بعد درگذشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جاستین ترودو و مشکلی مانند بایدن؛ ترامپِ کانادا چگونه کار را برای نخست وزیر دشوار کرده است؟

دونالد ترامپ در جریان یک سخنرانی انتخاباتی برای طرفداران حزب لیبرترین‌ هو شد

جنجال فیلم علی عباسی در بحبوحه کارزار انتخاباتی آمریکا؛ ستاد ترامپ: شکایت می‌کنیم