Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

جنگ غزه و محبوبیت و اقبال احزاب چپ‌گرای اروپا؛ جمعی از شهروندان استقبال می‌کنند

ژان لوک ملانشون، رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» در راهپیمیایی هواداران فلسطینیان
ژان لوک ملانشون، رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» در راهپیمیایی هواداران فلسطینیان Copyright Martial Trezzini/' KEYSTONE / MARTIAL TREZZINI
Copyright Martial Trezzini/' KEYSTONE / MARTIAL TREZZINI
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موضع‌گیری احزاب اروپایی در قبال جنگ غزه در آستانه انتخابات اروپا، منجر به تجدید نظر برخی از شهروندان اروپایی در قبال رای به آن‌ها شده و به نظر می‌رسد، حمایت احزاب چپ‌گرا و چپ‌گرای افراطی از فلسطینیان توجه جمعی از شهروندان اروپا را که پیش‌تر به احزاب میانه‌رو رای می‌دادند، به خود جلب کرده‌اند.

آگهی

نادر اسلم، شهروند اروپایی با اصالت مراکشی-پاکستانی می‌گوید که سخنان یکی از رهبران حزب «سبزها» مبنی بر پشتیبانی از افزایش حمایت آلمان از اسرائیل، باعث شد که او در مورد رای دادن به این حزب تجدید نظر کند. آقای اسلم اکنون مصمم است که به حزب تازه تاسیس و چپ‌گرای «مرا ۲۵» که آشکارا حامی فلسطینیان است، رای دهد.

انعکاس چنین تغییری در حمایت از احزاب اروپایی در سراسر قاره سبز قابل رویت است. این روند نشان دهنده تهدید جدیدی، این بار از سوی چپ‌ها علیه احزاب جریان اصلی است که شالوده سیاستشان پیشبرد برنامه «ادغام اروپا» است. این برنامه پیش‌تر به‌طور پیوسته هدف حملات راست‌گرایان افراطی بوده است.

اما این روند تغییر حمایت تنها از جانب جوامع مسلمان اتحادیه اروپا مطرح نیست، بلکه به وضوح در میان رای‌دهندگان چپ‌گرا، نیز قابل مشاهده است. آن‌ها معتقدند که سیاستمداران اروپایی به این دلیل که از سویی حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل را محکوم می‌کنند، اما از سوی دیگر در توقف حملات اسرائیل به غزه با بیش از ۳۶ هزار کشته ناتوان‌اند، استاندارد‌های دوگانه در قبال جنگ غزه‌ دارند.

سمیرا ازابار، جامعه‌شناس در دانشگاه «رادبود» هلند می‌گوید: «در حال حاضر شاهد افزایش احزاب راست‌گرای افراطی و چپ‌گرای افراطی در اروپا هستیم، که این موضوع به تغییر شکل چشم‌انداز سیاست در اروپا و توازن قدرت میان چندین حزب ختم می‌شود.»

او افزود که این موضوع می‌تواند منجر به تغییر موضع اتحادیه اروپا در مورد اسرائیل و همچنین تغییر در تصمیم‌گیری‌ها در سطح ملی شود. تاکنون اسپانیا و ایرلند، از اعضای اتحادیه اروپا موجودیت کشور فلسطینی را به رسمیت شناختند و اسلوونی نیز در صورت تایید پارلمان این اقدام را عملی می‌کند.

اتحادیه اروپا دو قطبی می‌شود؟

اگرچه محبوبیت احزاب راست‌گرای افراطی در سال‌های اخیر درحال افزایش است، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که چون احزاب جریان اصلی در مورد موضوعاتی چون مهاجرت و ارزش‌های فرهنگی به سمت راست متمایل شده‌اند، اقلیت‌ها بیشتر به احزاب چپ‌گرای افراطی رای می‌‌دهند.

بنابر نظرسنجی ماه گذشته «اپیسوس»، جناح راست افراطی در انتخابات پیش روی اتحادیه اروپا که از ششم تا نهم ژوئن برگزار می‌شود، بیشترین اقبال را خواهد داشت. با این حال به نظر می‌رسد که احزاب چپ‌گرای اتحادیه اروپا شش کرسی بیشتر از قبل کسب می‌کنند که هر دو موضوع به ضرر احزاب «سوسیال دموکرات»، «سبز»‌ و «تجدید اروپا» خواهد بود.

بلاندین شلینی-پون، استاد تاریخ در دانشگاه «اکس-مارسی» می‌گوید: «حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر ژان لوک ملانشون در فرانسه با هدف جلب آرای مسلمان و چپ‌گرای افراطی کارزار خود را بر حمایت از فلسطینیان متمرکز کرده است.»

این حزب به دنبال منع فروش تسلیحات و تحریم اسرائیل و به رسمیت شناختن کشور فلسطینی است و برخلاف دیگر احزاب چپ‌گرا از تروریستی خواندن حماس سر باز می‌زند. بنابر نظرسنجی‌ها، این حزب توانسته است حمایت ۴۴ درصد از رای‌دهندگان مسلمان فرانسه و حمایت هشت درصد از کل رای دهندگان را به دست آورد.

سباستین دلوگو، نماینده مجمع ملی فرانسه از حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» در گفتگو با رویترز گفت: «برخی می‌گویند ما برای جذب آرا بر روی یک موج سوار شدیم. اما ما از که حرف می‌زنیم؟ این‌ها شهروندان این کشور هستند که دیدگاه نژادپرستانه درباره جامعه ندارند.»

اگرچه سوسیالیست‌های فرانسه هم به دنبال به رسمیت شناختن موجودیت کشور فلسطینی هستند، اما آن‌ها با موضع حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» اتفاق نظر ندارند.

عوامل تاریخی

احزاب نوپا در آلمان حمایت خود را از احزاب «سبزهای آلمان» و «سوسیال دموکرات‌ها» کاهش داده‌اند، زیرا این دو حزب جریان اصلی، با توجه به مسئولیت تاریخی آلمان در قبال هولوکاست، از حمایت از اسرائیل دست نکشیده‌اند.

احزاب نوپای حامی فلسطینیان عبارتند از حزب چپ‌گرای «مرا۲۵»، احزاب محافظه‌کار سوسیالیست مانند «اتحاد دموکراتیک برای تنوع و بیداری» (DAVA)، حزب (BIG) و اتحاد زهرا واگن‌کنشت (BSW)، که همزمان خواستار تحریم اسرائیل و اعمال سیاست‌های ضد مهاجرتی است.

حزب BSW در نظرسنجی هفت درصد آرا را به خود اختصاص داده است. حامیان این حزب ۵۰ درصد بیش از دیگر شهروندان آلمانی خواستار به رسمیت شناختن موجودیت کشور فلسطینی هستند.

تنش‌ در روابط با اسرائیل در اسپانیا به زمان حکومت ژنرال فرانکو باز می‌گردد. به نظر می‌رسد اقدام اخیر این دولت این کشور در به رسمیت شناختن موجودیت کشور فلسطینی، حمایت از احزاب ائتلاف حاکم یعنی حزب سوسیالیت (PSOE) و حزب چپ‌گرای افراطی «سومار» را افزایش داده است.

دیوید هرناندز، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه کامپلوتنس مادرید، مساله فلسطین را یک موضوع محوری در صحنه سیاسی اسپانیا می‌داند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکاف بین راست‌های افراطی برای انتخابات اروپا؛ اختلاف‌ها بر سر چیست؟

انتخابات اروپا؛ نگرانی برکسیتی در ایرلند و پیشتازی عوامگرایان در چک

شوخی با انتخابات اروپا؛ انتشار فهرست نامزدهای نازی‌نما در آلمان