NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

مسئول بلند‌پایه سازمان ملل متحد: رهبران سیاسی بیش از پایان دادن به مناقشات دغدغه قدرت دارند

مارتین گریفیتس، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه
مارتین گریفیتس، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مسئول ارشد سازمان ملل متحد معتقد است که رهبران کنونی جهان بیش از آنکه دغدغه پایان یافتن درگیری‌ها و مناقشات را داشته باشند، به حفظ قدرت علاقه نشان می‌دهند.

آگهی

مارتین گریفیتس، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد که امدادگران در مناطق درگیری عواقب ناکامی‌های سیاسی را متحمل می‌شوند.

به گفته این مقام ارشد سازمان ملل متحد، رهبران کشورهای درگیر جنگ‌، به جای تلاش برای پایان دادن به مناقشات، اولویت را معطوف به رقابت‌های سیاسی و حفظ قدرت کرده‌اند.

آقای گریفیتس که با آسوشیتدپرس گفتگو می‌کرد در ادامه یادآور شد که امدادگران فعال در مناطق درگیری، به ویژه کارکنان نهاد‌های بشردوستانه تحت ماموریت سازمان ملل، نتایج ناکامی‌های سیاسی رهبران را در امور روزمره خود شاهد هستند.

اظهارات آقای گریفیتس در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌ها حاکی از کشته شدن ۲۰۰ امدادگر در غزه طی هشت ماه درگیری جاری در این منطقه محاصره شده است.

در یکی ازحوادث مهمی که ماه آوریل در همین راستا روی داد، هفت امدادگر از مؤسسه خیریه «آشپزخانه مرکزی جهان» هنگام توزیع غذا میان آوارگان در این منطقه قحطی‌زده از سرزمین‌های فلسطینی، بر اثر حمله هوایی اسرائیل کشته شدند.

عکس آرشیوی از تشیع چند کارمند خارجی سازمان ملل که حین توزیع غذا در غزه بر اثر حمله اسرائیل کشته شدند
عکس آرشیوی از تشیع چند کارمند خارجی سازمان ملل که حین توزیع غذا در غزه بر اثر حمله اسرائیل کشته شدند AP Photo

با این حال، مارتین گریفیتسس از سه سال فعالیت به عنوان معاون امور بشردوستانه سازمان ملل و در حالی که آماده کناره‌گیری از سمت خود می‌شود، اذعان داشت که دست کم مذاکراتی هم‌اکنون بر سر آتش‌بس در جنگ اسرائیل و حماس در جریان است.

وی در این خصوص تصریح کرد: «هیچ کمبودی در تلاش‌های دیپلماتیک سیاسی برای پایان دادن به جنگ در غزه وجود ندارد؛ تنها مسئله مهم این است که این تلاش‌ها به اندازه کافی درست عمل نمی‌کند. با این حال، تلاش‌های انجام‌شده توسط طیف وسیعی از دولت‌ها برای حمایت از مردم فلسطین به ما می‌گوید که این اقدام می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.»

آقای گریفیتس انتقاد‌های اسرائیل از سازمان ملل را ادعاهایی «اغراق‌آمیز و دور از ذهن» خواند و آنها را رد کرد.

مقامات دولت اسرائیل پیش از این بارها سازمان ملل را به دلیل کمک‌رسانی ناکافی به غزه مورد سرزنش قرار داده بودند.

سازمان ملل متحد در مقابل اعلام کرده است که نیروهای اسرائیلی با بستن گذرگاه‌های کلیدی، روند ارسال کمک به غزه را مختل کرده‌اند.

مارتین گریفیتس عملیات نظامی جاری اسرائیل در شهر رفح واقع در جنوب غزه را که حدود یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند «ویرانگر» خواند و اعلام کرد: این عملیات سبب شده است که «روند ارسال کمک‌ها به جنوب و مرکز غزه تقریبا به طور کامل متوقف شود.»

گریفیتس در ادامه این مصاحبه افزود، تغییرات آب و هوایی هم‌اکنون در کنار جنگ‌ها به عنوان عامل اصلی فجایع انسانی شناخته می‌شوند. او همچنین به افزایش خطر قحطی و بلایای طبیعی مانند سیل‌های اخیر در لیبی و پاکستان اشاره کرد.

گریفیتس پس از کناره‌گیری از سمت معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده ماموریت‌های امداد‌رسانی اضطراری این سازمان، دفتر شخصی خود را برای ادامه فعالیت‌های بشردوستانه تأسیس خواهد کرد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حماس: دستکم ۴۰ نفر در حمله اسرائیل به یک مدرسه محل اسکان آوارگان در غزه کشته شدند

جنگ غزه و محبوبیت و اقبال احزاب چپ‌گرای اروپا؛ جمعی از شهروندان استقبال می‌کنند

جنگ غزه چطور باعث شده اسرائيلی‌ها در دنیا احساس انزوا کنند؟