NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پیچیده‌ترین مأموریت؛ آژانس فضایی اروپا ماهواره‌ای برای کاوش درباره ابرها به مدار زمین فرستاد

ماهواره EarthCARE در مدار قرار می‌گیرد
ماهواره EarthCARE در مدار قرار می‌گیرد Copyright Credit: SpaceX
Copyright Credit: SpaceX
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اسپیس ایکس فالکون ۹ روز سه‌شنبه ۲۸ مه (۸ خرداد) ماهواره «مراقب زمین»‌ یا EarthCARE را از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ، واقع در در کالیفرنیا به مدار پایینی زمین پرتاب کرد.

آگهی

این ماهواره که حاصل همکاری آژانس فضایی اروپا و آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن است، ماموریت دارد نقش ابرها و ذرات معلق در هوا یا هواپخش‌ها را در گرم و خنک کردن جو زمین بررسی کند.

شناخت کنونی بشر درباره ابرها اندک است. بدین ترتیب، اگرچه می‌دانیم که ابرها نقش بسیار مهمی در گرمایش و سرمایش جو زمین دارند، اما همچنان از چگونگی این امر بی‌خبریم و هنوز نمی‌دانیم ابرها چه نقش هدایت‌کننده‌ای در تنظیم آب و هوا دارند و یا اینکه چگونه می‌توانند آینده جو زمین را شکل دهند.

ابرها انرژی خورشیدی ورودی را به فضا منعکس می‌کنند، اما انرژی مادون قرمز خروجی را نیز به دام می اندازند. این مسئله هم می‌تواند اثر خنک‌کننده داشته باشد و هم نقش مهمی در گرمایش زمین ایفا کند. میزان قدرت گرمایش یا سرمایش ابرها به عوامل مختلفی از جمله شکل، مکان، ارتفاع، محتوای آب و اندازه ذرات نیز بستگی دارد.

هواپخش‌ها ذرات ریزی نظیر گرد و غبار و آلاینده‌هایی هستند که در جو زمین معلقند و آنها نیز نقش مهمی در سامانه آب و هوایی زمین ایفا می‌کنند. آنها از سویی به روش «مستقیم»‌ با انعکاس یا جذب تابش خورشیدی و به دام انداختن تشعشعات آن، در گرمایش و برودت زمین تاثیر دارند و هم به طور «غیر مستقیم»، به دلیل اینکه هسته‌های تشکیل ذرات ابرها هستند. هواپخش‌ها بدین ترتیب به طور غیر مستقیم بیشترین تاثیر را بر آب و هوای زمین می‌گذارند.

فعالیت‌های بشر، از جمله فرآیندهای صنعتی، حمل و نقل و کشاورزی به طور قابل توجهی غلظت هواپخش‌ها را در جو تغییر می‌دهد و در نتیجه بر الگوهای آب و هوایی تأثیر می‌گذارد.

اگرچه حدس می‌زنیم که ابرها و هواپخش‌ها در حال حاضر در مجموع یک اثر خنک‌کنندگی کلی ایفا می‌کنند، اما تغییرات و حلقه‌های بازخورد ناشی از بحران آب و هوایی می‌تواند پتانسیل خنک‌کنندگی آنها را کاهش داده و تغییرات آب و هوایی را تشدید کند.

سیمونتا چلی، مدیر برنامه‌های رصد زمین آژانس فضایی اروپا درباره ماموریت ماهواره تحقیقاتی «مراقب زمین» می‌گوید:‌ «این ماموریت پیچیده‌ترین ماموریت پژوهشی آژانس فضایی اروپا تا به امروز است».

ماهواره «مراقب زمین»‌ به مجموعه ۴ ابزار تحقیقاتی مجهز است که قرار است اندازه‌گیری‌های متنوعی از ابرها و هواپخش‌ها در جو زمین داشته باشند.

این ماهواره ‌که با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت به زودی با اطلاعات گرانبها و دست اول به زمین بازخواهد گشت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شام ۵۰۰ هزار دلاری فضایی در لبه جو زمین با زباله فضایی خوراکی و ستاره‌هایی از جنس هواژل

بزرگترین دستگاه مکنده کربن جهان برای تصفیه جو زمین افتتاح شد

انرژی هسته‌ای نیروی پیشران فضاپیماها و موشک‌ها در پروژه جدید آژانس فضایی اروپا