نماینده محافظه‌کار بریتانیایی بخاطر انتساب «اسلامگرایی» به شهردار لندن از حزبش تعلیق شد

ریشی سوناک،‌رهبر حزب محافظه‌کار و نخست وزیر بریتانیا (چپ) در کنار لی اندرسون، عضو سابق حزب محافظه کار و نماینده پارلمان بریتانیا
ریشی سوناک،‌رهبر حزب محافظه‌کار و نخست وزیر بریتانیا (چپ) در کنار لی اندرسون، عضو سابق حزب محافظه کار و نماینده پارلمان بریتانیا Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که اختلاف‌نظر‌ها بر سر جنگ اسرائیل و حماس فضای سیاسی بریتانیا را تحت‌الشعاع قرار داده؛ حزب محافظه‌کار روز شنبه اعلام کرد که ارتباط خود با یکی از قانون‌گذارانش را به حالت تعلیق درآورده است.

آگهی

این نماینده محافظه‌کار با طرح اتهام علیه صادق خان، شهردار لندن را تحت کنترل و نفوذ اسلام‌گرایان توصیف کرد.

ادعای معاون سابق حزب محافظه‌کار بریتانیا مبنی بر اینکه «اسلام‌گرایان کنترل شهردار لندن را در دست گرفتند» با انتقاد حزب کارگر و برخی از هم حزبی‌های  محافظه‌کار او روبرو شد و خود صادق خان نیز گفت که این موضوع به آتش نفرت علیه مسلمانان دامن می‌زد.

حزب محافظه‌کار روز شنبه اعلام کرد که «لی اندرسون» به دلیل امتناع از عذرخواهی به خاطر اظهاراتی که در روز جمعه در مورد آقای خان در یک مصاحبه تلویزیونی مطرح کرده، از عضویت در این حزب تعلیق شد. 

این اقدام به این معنی است که آقای اندرسون که تا همین ماه گذشته در مقام معاون رئیس حزب بوده است حالا باید به عنوان یک نماینده مستقل در پارلمان به کار خود ادامه دهد.

ریشی سوناک،‌ نخست وزیر بریتانیا و دیگر رهبران ارشد حزب محافظه‌کار تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفتند تا این اظهارات را رد کنند، کما اینکه رئیس حزب مخالف یعنی «حزب کارگر» اظهارات آقای اندرسون علیه شهردار لندن را «صریحا نژادپرستانه و اسلام هراسانه» خواند.

صادق خان، شهردار لندن
صادق خان، شهردار لندنآسوشیتدپرس

انتقاد نماینده محافظه‌کار بابت چه بود؟

این جنجال در حالی مطرح می شود که جنگ اسرائیل و حماس همچنان به تنش در جامعه بریتانیا دامن می‌زند.

راهپیمایی‌های لندن در طرفداری از فلسطینیان و درخواست‌ها برای برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه در این چند ماه  به طور مرتب صدها هزار نفر را به خیابان‌های لندن آورده است.  این در شرایطی است که برخی منتقدان این رویدادها را «راهپیمایی‌های نفرت و یهودی‌ستیزانه» توصیف می‌کنند.

ارقام منتشر شده هفته گذشته نشان می‌دهد که از هفتم اکتبر به این سو، هجمه‌های یهودی‌ستیزی و مسلمانان‌ستیزی در بریتانیا به شدت افزایش یافته است.

این هجمه‌ها به پارلمان بریتانیا هم سرایت کرده و برخی از قانونگذاران می‌گویند که بخاطر موضع‌گیری‌هایشان در مورد جنگ در غزه، تهدید شده‌اند و نگران امنیت خود هستند.

اندرسون در مصاحبه خود با شبکه تلویزینی جی.بی.نیوز از واکنش پلیس در مواجهه با تظاهرات لندن در طرفداری از فلسطینیان انتقاد کرد و تقصیر را به گردن صادق خان انداخت.

آقای اندرسون گفت که «معتقد نیستم که اسلام‌گرایان کنترل کشور ما را در دست گرفته باشند، اما آنچه باور دارم این است که آن‌ها کنترل صادق خان و کنترل لندن را در دست دارند.»

خان صراحتاً این اتهامات را رد کرد و به بی.بی.سی. گفت که همه اشکال نفرت از جمله یهودی‌ستیزی، اسلام‌هراسی و زن‌ستیزی باید محکوم شوند.

آقای خان در این رابطه گفت: «نگرانی من این است که افرادی در سراسر بریتانیا وجود دارند که مسلمانند یا شبیه مسلمان‌ها هستند و [پس از شنیدن این قبیل اظهارات] برای ورود به عرصه سیاست دچار نگرانی می‌شوند و با خود می‌گویند اگر اینها نظراتی است که توسط یک محافظه کار ارشد علیه من [شهردار لندن] گفته می‌شود،‌ پس ما چه سرنوشتی خواهیم داشت؟»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ریشی سوناک از متحدان خواست تا در تصرف دارایی‌های روسیه و انتقال آن به اوکراین جسورتر ظاهر شوند

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت

بافتنی‌های پشمی مادربزرگ ۹۴ ساله و شگفتی‌هایش