رئیسی در مصاحبه با سی ان ان از غنی‌سازی اورانیوم تا سطوح نزدیک به تولید سلاح هسته‌ای دفاع کرد

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان از غنی‌سازی اورانیوم تا سطوح نزدیک به تولید سلاح هسته‌ای دفاع کرد و آن را اقدامی در پاسخ به «عدم پایبندی کشورهای اروپایی عضو توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵» دانست.

آگهی

آقای رئیسی در این مصاحبه گفت: «در ابتدا به دنبال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد نبودیم. آن‌ها (کشورهای اروپایی) تعهدات خود را زیر پا گذاشتند. کاری که جمهوری اسلامی ایران انجام داد در پاسخ به نقض تعهدات امضاکنندگان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بود.»

ایران پس از حمله به تاسیسات هسته‌ای خود در نطنز که اسرائیل را عامل آن دانست، در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که در حال غنی‌سازی اورانیوم تا سطح نزدیک به ۶۰ درصد است، اقدامی که کشورهای غربی را نگران کرد.

همچنین این نگرانی وجود دارد که تحت کنترل نبودن برنامه هسته‌ای ایران منجر به گسترش بیشتر سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه شود. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفته است که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، ریاض هم باید به آن دست یابد.

آقای رئیسی با رد اتهام‌ها مبنی بر تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای، گفت: «ما به صورت رسمی اعلام کردیم که اقدامات ما بعد نظامی ندارد و به قصد دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای از هر نوعی نیست. این پاسخی به عدم پایبندی اروپایی‌ها به تعهداتشان است.»

رئیس‌جمهوری ایران به سی‌ان‌ان گفت: «اگر اروپایی‌ها به اجرای تعهدات خود بازگردند، مطمئن باشید و شک نداشته باشید که جمهوری اسلامی همانطور که در گذشته انجام داده است، به طور کامل به تعهدات [خود] پایبند خواهد بود.»

تهران مدت‌ها است استدلال می‌کند که پس از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌های امضاکننده این توافقنامه نه تنها به بخش‌هایی از آن پایبند نبوده‌‌اند بلکه به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران بوده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است تهران در این ماه مجوز چند بازرس سازمان ملل که برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران ماموریت داشتند را لغو کرده است.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

در همین زمینه، آقای رئیسی با متهم کردن سه کشور اروپایی به عدم پایبندی به برجام گفت: «ملاحظات خاصی در قبال افراد این سه کشور داریم و اعتماد آن‌ها در سایه تردید است.»

رئیس جمهوری ایران با تأکید بر اینکه قصد تهران از لغو مجوز بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توقف بازرسی‌ها نیست، گفت که کشورش فقط فعالیت بازرسان فرانسوی، آلمانی و بریتانیایی را لغو کرده است.

این سه کشور اروپایی و آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند که «فورا» از تصمیم خود مبنی بر لغو شماری از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صرف نظر و به طور «کامل» با این آژانس همکاری کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصدی را سه برابر کرد

اذعان ضمنی به توسعه برنامه اتمی؛ عربستان به نظارت محدود آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای خود پایان می‌دهد

وزیر خارجه ایران: همواره پیام‌های مثبتی از آمریکا دریافت می‌کنیم