تاکید رهبر ایران بر همکاری با آژانس انرژی اتمی؛ خامنه‌ای: توافق اشکالی ندارد

علی خامنه‌ای
علی خامنه‌ای Copyright عکس از وب‌سایت رسمی رهبر ایران
Copyright عکس از وب‌سایت رسمی رهبر ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی خامنه‌ای روز یکشنبه با بیان این که «همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات پادمانی باید حفظ شود»، گفت: «توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد.»

آگهی

رهبر ایران در جریان دیداری که با «جمعی از دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور» عنوان شده، خلاصه آن چه را که «چالش بیست‌ساله» هسته‌ای جمهوری اسلامی توصیف کرد، این گونه روایت کرد: «چه دولت‌هایی که طرف مذاکره‌ ما بودند، چه خود آژانس، وعده‌هایی دادند و به آن وعده‌ها عمل نکردند، بارها، وعده‌های غیرقابل تحقق، بی‌اعتمادی؛ پس بنابراین یکی از دستاوردهای این چالش بیست‌ساله هم همین است که ما فهمیدیم که به وعده‌های اینها، به حرف‌های اینها نمی‌شود اعتماد کرد. اینها دستاوردهای مهمی است.»

آقای خامنه‌ای سپس خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید کرد: «زیر بار خواسته‌های زورگویانه و ادعاهای خلاف واقع نروید.» او در عین حال، گفت: «ممکن است در یک زمینه‌هایی بخواهید توافق‌های بکنید، عیب ندارد، توافق کنید ولی زیرساخت‌ها‌ [هسته‌ای] دست نخورد، اینها خراب نشود.»

رهبر ایران افزود: «توصیه موکد من این است که ارتباط با آژانس را حفظ کنید. یعنی همکاری و تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را حفظ کنید. البته در چارچوب مقررات پادمانی یعنی زیر بار بیشترش نروید و آن چه که را که طبق مقررات پادمانی باید انجام بدهید، انجام دهید.» 

آقای خامنه‌ای سپس در زمینه همکاری با آژانس خواستار اجرا و رعایت قانون مصوب مجلس ایران با عنوان «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» شد که به تعبیر او «به نفع کشور و صنعت هسته‌ای» است. او خطاب به منتقدان این قانون گفت: «برخی تصور می‌کنند که این قانون ایجاد مشکل می‌کند، این طور نیست، این قانون خوبی است. چه در دسترسی‌ها، چه در اطلاعاتی که ارایه می‌کنید مطابق این قانون عمل کنید.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

سخنان آقای خامنه‌ای پس از آن بیان شد که جمهوری اسلامی پس از ماه‌ها اختلاف با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری‌های خود را با این نهاد آغاز کرده؛ هر چند که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته پیش  با اشاره به این که پیشرفت‌هایی بین ایران و آژانس ایجاد شده، تاکید کرد که این پیشرفت‌ها به اندازه‌ای که او امیدوار بوده، نبوده‌ است.

همچنین بیان پیش‌شرط‌هایی از سوی رهبر ایران برای انجام هرگونه توافق در امور هسته‌ای نیز در شرایطی مطرح شد که طی روزهای اخیر شبه‌خبرها و گمانه‌زنی‌هایی در خصوص مذاکرات ایران و آمریکا با هدف حصول یک توافق هسته‌ای موقت و تبادل زندانیان منتشر شد؛ هر چند که حصول توافق از سوی دو طرف تکذیب شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروز مجتهدزاده: جمهوری اسلامی در قبال حماس باید کاری را بکند که پادشاه سابق در مورد اسرائیل کرد

انتخاب گروسی برای یک دوره دیگر؛ آژانس و اتحادیه اروپا از ایران به‌خاطر مسائل «مبهم» انتقاد کردند

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند