اذعان ضمنی به توسعه برنامه اتمی؛ عربستان به نظارت محدود آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای خود پایان می‌دهد

مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد که تصمیم دارد به نظارت محدود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای خود پایان دهد و مطابق خواست نهاد ناظر سازمان ملل، فعالیت‌های هسته‌ای خود را تحت «رژیم جامع پادمان آژانس» ادامه دهد.

آگهی

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، در کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «پادشاهی سعودی اخیرا تصمیم گرفته تا با فسخ «پروتکل مواد هسته‌ایِ با مقادیر کم» (SQP) به سمت اجرای توافقنامه جامع پادمانی حرکت کند.»

«پروتکل مواد هسته‌ایِ با مقادیر کم» مقررات پادمانی را به آن شکلی كه در پيمان منع گسترش تسليحاتي و يا پروتكل الحاقی مطرح است، در برنمي‌گيرد و همین امر موجب شده تا برخی کشورها با استفاده از خلاء‌های موجود در این پروتکل، فعالیت‌های هسته‌ای خود را مدت‌ها به طور مخفیانه ادامه دهند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال‌ها است که در حال مذاکره با ریاض به منظور جلب موافقت این کشور برای پیوستن به توافقنامه جامع پادمانی (CSA) بوده است.

البته وزیر انرژی عربستان سعودی روز دوشنبه مشخص نکرد که آیا کشورش افزون بر توافقنامه جامع پادمانی، پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز امضا خواهد کرد یا خیر؛ پروتکلی که امکان بررسی‌های گسترده‌تر و سرزده بازرسان آژانس از تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را فراهم می‌کند.

این در حالی است که ایران پروتکل الحاقی را تحت عنوان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های بزرگ امضا کرد، اما پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا از آن در سال ۲۰۱۸، اجرای این پروتکل متوقف شد.

به ایکس یورونیوز فارسی بپیوندید

عربستان سعودی برنامه هسته‌ای نوپایی دارد ولی به دنبال توسعه آن و آغاز فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم است. برنامه‌ای که نگرانی از آغاز رقابت هسته‌ای میان ایران و عربستان را افزایش خواهد داد. 

عربستان سعودی اخیرا اعلام کرد که عملیات ساخت یک راکتور تحقیقاتی این کشور که در نزدیکی ریاض مستقر شده، رو به اتمام است و تزریق سوخت به آن به زودی آغاز می‌شود. ریاض همچنین فعالیت‌های هسته‌ای از جمله غنی‌سازی اورانیوم را با هدف تولید سوخت هسته‌ای در دستور کار خود دارد. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و رئیس شورای وزیران عربستان نیز هفته گذشته و در گفتگویی با شبکه آمریکایی فاکس نیوز اذعان کرد که در صورت ساخت سلاح اتمی توسط رقیب منطقه‌ای کشورش یعنی ایران، ریاض هم از متحدان غربی خود به ویژه ایالات متحده می‌خواهد تا در ساخت سلاح هسته‌ای به عربستان کمک کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان برای سال جاری و آینده خود کسری بودجه پیش‌بینی کرد

رئیسی در مصاحبه با سی ان ان از غنی‌سازی اورانیوم تا سطوح نزدیک به تولید سلاح هسته‌ای دفاع کرد

اختلافات دامنه‌دار ایران و آژانس؛ دیپلمات‌ها به رویترز: غرب همچنان از رویارویی با تهران طفره می‌رود