حمله موشکی روسیه به بندر اودسا؛ زلنسکی همزمان با دیدار پوتین و لوکاشنکو وعده تلافی داد

دیدار امروز پوتین و لوکاشنکو (تصویر راست) و آسیب به کلیسای جامع اودسا بر اثر حمله روسیه (تصویر چپ)
دیدار امروز پوتین و لوکاشنکو (تصویر راست) و آسیب به کلیسای جامع اودسا بر اثر حمله روسیه (تصویر چپ) Copyright خبرگزاری فرانسه (راست) و آسوشیتدپرس (چپ)
Copyright خبرگزاری فرانسه (راست) و آسوشیتدپرس (چپ)
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با اعلام پایان توافق بر سر صادرات غلات اوکراین؛ اودسا از زمان آغاز تهاجم مسکو به اوکراین یکی از شدیدترین حملات روسیه را به خود دید، بطوریکه شب گذشته ۱۹ موشک به این شهر شلیک شد و فقط ۹ فروند از آن‌ها قبل از اصابت منهدم شدند.

آگهی

حمله موشکی شب یکشنبه روسیه به شهر اودسا دست‌کم دو کشته و بیست زخمی برجای گذاشت. کلیسای جامع ارتدکس این شهر نیز که در فهرست میراث ثبت‌شده جهانی یونسکو قرار دارد، آسیب‌ جدی دید، حمله ای که به گفته رئیس جمهور اوکراین بدون پاسخ نخواهد ماند.

این در حالیست که همزمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به مدت دو روز میزبان همتای بلاروسی خود الکساندر لوکاشنکو است.

حمله به این شهر بندری تنها ساعاتی قبل از دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با همتای بلاروسی خود صورت گرفت و این درحالیست که روسیه پس از پایان مهلت توافق صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه،‌ با تمدید مجدد آن موافقت نکرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین وعده داد که پاسخ حمله مرگبار امروز روسیه که شامل ۱۹ موشک بود و منجر به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن ۲۲ نفر دیگر شده است را خواهد داد.

زلنسکی گفت: «قطعا انتقام‌ اودسا علیه تروریست‌های روسی گرفته خواهد شد.»

توئیت زلنسکی در خصوص حمله به اودسا

تخریب کلیسای جامع شهر

کی‌یف همچنین اعلام کرد که کلیسای جامع اودسا واقع در مرکز تاریخی شهر ویران شده و این اقدام را «جنایت جنگی فراموش‌نشدنی و غیرقابل بخشش» خواند.

آندری پالچوک، شماس اعظم این کلیسای جامع، به خبرگزاری فرانسه گفت که آسیبی به افراد در زمان حمله به کلیسای جامع وارد نشده است.

مسکو اعلام کرد که توانسته است تمام اهداف مورد نظر خود در حمله اودسا را هدف قرار داده و مدعی شد که از این محل‌ها برای آماده‌سازی «اقدامات تروریستی» علیه روسیه استفاده می‌شود.

بندر اودسا از زمان آغاز تهاجم روسیه چندین بار هدف بمباران قرار گرفته است و در ژانویه آژانس فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو مرکز تاریخی این شهر را به عنوان میراث در خطر جهانی معرفی کرد.

از زمانی که روسیه اعلام کرد که از توافق صادرات ایمن غلات اوکراین خارج می‌شود، حملات به اودسا نیز افزایش یافته و عملا مهر تاییدی بر پایان توافق امضا شده در ماه ژوئیه سال گذشته بین مسکو، کی‌یف، استانبول و سازمان ملل تلقی می‌شود.

مقامات روسیه همچنین اعلام کردند که هر کشتی عازم بنادر غلات اوکراین در دریای سیاه را به عنوان اهداف نظامی در نظر خواهند گرفت. در همین حال، کی‌یف روسیه را به هدف قرار دادن ذخایر غلات و زیرساخت‌های حیاتی در راستای جلوگیری صادرات غلات اوکراین متهم کرده است.

آسوشیتدپرس
کلیسای جامع اودسا پس از هدف قرار گرفتن توسط نیروهای روسیهآسوشیتدپرس

دیدار پوتین با لوکاشنکو

پوتین روز یکشنبه، برای اولین بار پس از میانجی‌گری بلاروس برای پایان دادن به شورش ماه گذشته جنگجویان واگنر در داخل خاک روسیه، با الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

پوتین به همتای بلاروسی خود گفت که عملیات فعلی نیروهای اوکراینی در قالب آنچه ضد حمله به منظور عقب راندن نیروهای کشورش خوانده می‌شود، تا کنون «شکست خورده است».

به گزارش تاس، خبرگزاری رسمی روسیه، لوکاشنکو در ابتدا در این رابطه می‌گوید که «ضد حمله‌ای در کار نیست» اما بلافاصله پوتین حرف او را قطع می‌کند و می‌گوید، «بوده، ولی ناکام مانده است.»

ویدئویی که روز یکشنبه توسط سرویس مطبوعاتی لوکاشنکو منتشر شد، نشان می‌دهد که این دو رهبر در کاخ کنستانتینوفسکی در شهر سن پترزبورگ با یکدیگر دیدار کرده‌اند. پوتین گفته است که دیدار با لوکاشنکو دو روز به طول خواهد انجامید.

حمله به اودسا یک روز پس از آن صورت گرفت که در جریان یک حمله پهپادی توسط اوکراین، یک انبار مهمات در کریمه منفجر شد و باعث تخلیه جمعیت اطراف و توقف موقت تردد ریلی در این شبه‌جزیره شد؛ منطقه‌ای که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود ضمیمه کرد.

مسکو همچنین غرب و کی‌یف را مسئول کشته شدن یک خبرنگار جنگی روسیه در منطقه زاپوریژیا جنوبی می‌داند و معتقد است که وی بر اثر بمب‌های خوشه‌ای کشته شده و قول «پاسخ» علیه مسببان آن را داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لوکاشنکو: روند انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس کامل شده است

تنش بر سر صدور غلات از اوکراین؛ سازمان ملل: تهدید کشتی‌های غیرنظامی غیرقابل قبول است

اوکراین آتش‌سوزی در منطقه‌ نظامی کریمه را «عملیاتی موفق» خواند