درخواست احزاب تحت حمایت تهران از دولت عراق: بد‌هی‌های گازی به ایران را تسویه کنید

عکس آرشیوی از تاسیسات گازی عراق در نزدیکی بصره
عکس آرشیوی از تاسیسات گازی عراق در نزدیکی بصره Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ائتلاف پرنفوذ احزاب شیعی تحت حمایت و حامی تهران در عراق روز یکشنبه خواستار پرداخت بدهی‌های گازی دولت این کشور به ایران شدند.

آگهی

این احزاب از دولت عراق خواسته‌اند که با کسب مجوز از ایالات متحده آمریکا، بدهی‌های معوقه و پرداخت نشده مالی به ایران در پی واردات حیاتی گاز از ایران را تسویه کنند.

به گزارش فرانس‌پرس، بغداد به دلیل تحریم‌هایی که آمریکا علیه تهران اعمال کرده، نمی‌تواند ما به‌ ازای پولی واردات گاز از ایران را به صورت نقدی پرداخت کند.

مبلغ محاسبه شده در ازای حجم واردات گازی باید توسط تهران برای خرید کالا از بخش‌های کشاورزی، غذایی و یا دارویی مورد استفاده قرار گیرد، روندی بسیار دشوار که اغلب با تاخیر و کندی همراه است.

تهران برای تحت فشار قراردادن بغداد و وادار کردن مسئولان عراقی به پرداخت معوقات خود، به طور مرتب عرضه گاز را متوقف می کند.

این در حالیست که واردات گازی از ایران برای عراق بسیار حیاتی و مهم است زیرا فعالیت نیروگاه های برق این کشور را تضمین می‌کند و به علاوه یک سوم نیازهای گازی عراق را نیز پوشش می‌دهد.

چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی در عراق با انتشار بیانیه‌ای قطعی‌های طولانی‌مدت و مداوم برق همزمان با «افزایش دما» در کشورشان را محکوم کرد.

ائتلاف احزاب شیعی که نفوذ و تسلط قابل توجهی بر پارلمان عراق دارند از دولت این کشور خواسته‌اند که از طریق وزارت امور خارجه با طرف‌های آمریکایی تماس حاصل کرده و از آنها بخواهند مجوز آزادسازی قبوض پرداخت نشده وارات گازی از ایران را صادر کنند.

چارچوب هماهنگی تشکلی است که نور المالکی، نخست وزیر سابق عراق در آن عضویت دارد و به نوعی ویترین سیاسی احزاب نزدیک به شبه‌نظامیان شیعی سابق عراق موسوم به حشد شعبی محسوب می‌شود.

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق پایان ماه ژوئن به خبرگزاری فرانسه گفته بود که وزارتخانه متبوعش مبلغ قبوض کلیه بدهی‌های گازی به ایران را به صندوق امانی بانک تجارت این کشور واریز کرده است؛ وی مبلغ کل این بدهی‌ها را ۱۱ میلیارد دلار عنوان کرده بود.

این درحالیست که مبلغ یاد شده به دلیل تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران در بانک تجارت عراق مسدود است و تنها در صورت اعطای معافیت از جانب واشنگتن قابل پرداخت خواهد بود.

ایالات متحده آمریکا روز ۱۳ ژوئن گذشته بدون اشاره به مبلغ مشخصی تایید کرد که مجوز ویژ‌ه‌ای را برای پرداخت بدهی‌های دولت عراق به ایران صادر کرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص تصریح کرد: «ما یک تراکنش را مطابق با تراکنش‌های تایید شده قبلی برای دسترسی ایران به وجوه نگهداری شده در حساب‌های عراق تایید کردیم.»

این پرونده در شرایط کنونی برای عراق بسیار حساس است زیرا گرمای شدید تابستان و مصرف بالای انرژی برای استفاده وسائل خنک کننده وضعیت قطعی روزانه برق در این کشور را وخیم‌تر کرده است؛ موضوعی که با توجه به زیرساخت‌های در حال زوال و متاثر از فساد در عراق، اغلب اعتراض‌ها و تظاهراتی را در این کشور برمی‌انگیزد.

مقامات عراقی برای محدود کردن وابستگی خود به گاز ایران چندین راه را از جمله تامین منابع از کشورهای خلیج فارس، به‌ویژه قطر و بهره‌برداری از گاز حاصل از تولید نفت در داخل مد نظر دارند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

متیو میلر: پلمپ دیجی‌کالا یعنی رژیم حاضر است برای کنترل زنان ایران حتی استارت‌آپ خود را نابود کند

رویترز: آمریکا معافیت ۱۲۰ روزه جدید برای عراق با هدف تسویه پول برق ایران را وضع کرد

حمله به پایگاه حشد الشعبی در جنوب بغداد؛ شبه‌نظامیان عراقی: یک پایگاه اسرائیلی را هدف قرار دادیم