متیو میلر: پلمپ دیجی‌کالا یعنی رژیم حاضر است برای کنترل زنان ایران حتی استارت‌آپ خود را نابود کند

State Department spokesperson Matthew Miller
State Department spokesperson Matthew Miller Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۴ ژوئیه (۳ مرداد) در جریان نشست مطبوعاتی خود، به پرسش‌های متعددی در موضوع ایران پاسخ داد.

آگهی

موضوع این پرسش‌ها، چگونگی بازپرداخت بدهی مالی عراق به ایران، روند مذاکرات برای تبادل زندانیان همچنین پلمپ شرکت دیجی‌کالا بود.

آقای میلر تایید کرد که بخشی از بدهی عراق به ایران از مسیر یک کشور ثالث پرداخت خواهد شد و اینکه عمان تمایل خود را برای دریافت این پول‌های بلوکه شده ابراز کرده است.

او گفت: «ما انتظار داریم که این اتفاق بیفتد. برای ما مهم است که این پول را از عراق خارج کنیم، زیرا این منبع مالی اهرمی است که ایران علیه همسایه خود استفاده می‌کند.»

وی درباره نحوه استفاده ایران از این پول نیز گفت: «این پول در صندوق یا حسابی در عمان نگهداری می‌شود، اما همچنان مشمول همان محدودیت‌هایی خواهد بود که وجود داشت.»

این محدودیت‌ها به این معنی است که این پول «تنها می‌تواند برای تامین کالاهای بشردوستانه استفاده شود و تمامی معاملات نیز باید از قبل توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تایید شوند.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی از سفر وزیر خارجه عمان و وزیر مشاور در امور خارجی دولت قطر به ایران خبر داده و گفته بود این سفرها با هدف «رفع انسداد از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران» انجام شده است.

پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده با صدور یک معافیت ۱۲۰ روزه به عراق اجازه داده بود تا از طریق بانک‌های غیرعراقی در کشورهای ثالث، بدهی خود به ایران در قبال واردات برق را بپردازد.

واشنگت امیدوار است از این مسیر، مانع قطع برق صادراتی ایران در تابستان گرم عراق شود. طی ماههای اخیر تهران سعی کرده است با قطع صادرات گاز طبیعی خود به عراق و محدود کردن توانایی عراق برای تولید برق مورد نیاز، بغداد را تحت فشار بگذارد تا مجوز جدیدی برای آزادسازی پول‌هایش از ایالات متحده دریافت کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

روز گذشته همچنین زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق از برنامه این کشور برای افزودن ۱۱ هزار مگاوات برق در سه سال آینده با کمک «کشورهای همسایه»، شامل کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خبر داد.

در حال حاضر عراق تقریباً ۲۶ هزار مگاوات برق تولید می‌کند، اما نیاز واقعی این کشور به انرژی حدود ۴۰ هزار مگاوات برآورد می‌شود. این در حالی است که بخش قابل توجهی از شبکه برق عراق به گاز وارداتی از ایران متکی است، زیرا تولید گاز داخلی این کشور کمتر از تقاضا است.

ایران از سال ۲۰۱۸ میلادی یعنی زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای تهران و قدرت‌های بزرگ خارج شد، تحت تحریم‌های اقتصادی گسترده ایالات متحده قرار دارد.

تبادل زندانیان، پلمپ دیجی‌کالا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به پرسشی در موضوع تبادل زندانیان با ایران و طولانی شدن روند مذاکرات، حاضر به دادن اطلاعات بیشتری نشد و تنها افزود: «قصد ندارم در مورد جزئیات این روند صحبت کنم... اما قطعا ما می‌خواهیم که زندانیان را در اسرع وقت به خانه برگردانیم و تا جایی که بتوانیم سریع کار می‌کنیم تا این اتفاق بیفتد.»

هنگامی که نظر متیو میلر درباره پلمپ شرکت تجارت الکترونیک «دیجی کالا» به دلیل انتشار تصاویر بدون پوشش اجباری از زنان در فضای مجازی پرسیده شد، او پاسخ داد: «ما معتقدیم هدف قرار دادن دیجی کالا پیام روشنی به جوانان ایران است. اینکه رژیم برای کنترل زنان و دختران ایران از هیچ چیز کوتاه نخواهد آمد و حتی حاضر است شرکت‌های استارت‌آپ محلی خود را برای همین منظور نابود کند. چنین رفتاری تأثیر منفی باورنکردنی بر چشم‌انداز کارآفرینان مشتاق ایران دارد و جای تعجب نیست که بسیاری از جوانان در ایران خواستار تغییر یا ترک کشور هستند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برنامه عراق برای قطع وابستگی به برق و گاز ایران چیست؟

امضای قرارداد ۲۷ میلیارد دلاری عراق و شرکت فرانسوی برای افزایش تولید نفت، گاز و برق خورشیدی

درخواست احزاب تحت حمایت تهران از دولت عراق: بد‌هی‌های گازی به ایران را تسویه کنید