رویترز: آمریکا معافیت ۱۲۰ روزه جدید برای عراق با هدف تسویه پول برق ایران را وضع کرد

the transmission lines of electric power from Iran to Iraq in Basra
the transmission lines of electric power from Iran to Iraq in Basra Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده روز سه‌شنبه به عراق اجازه داد تا از طریق بانک‌های غیرعراقی، بدهی خود به ایران در قبال واردات برق را بپردازد.

آگهی

این خبر از سوی یک مقام آمریکایی به شرط ناشناس ماندن اعلام شد. او افزود که واشنگتن امیدوار است از این مسیر، مانع قطع برق صادراتی ایران در تابستان گرم عراق شود.

رویترز به نقل از این منبع نوشت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دستور اعطای این معافیت ۱۲۰ روزه را امضا کرده تا عراق که شدیداً به برق ایران وابسته است، بتواند بدهی خود را از مسیر بانک‌های غیرعراقی در کشورهای ثالث به ایران پرداخت کند.

مبلغ پول‌هایی که به حساب‌های غیرعراقی سپرده می‌شوند نیز محدود خواهند بود و برای دسترسی ایران به این پول‌ها بار دیگر به مجوز ایالات متحده نیاز است. ایران نیز باید از این پول‌ها صرفا برای تامین کالاهای بشردوستانه استفاده کند.

طی ماههای اخیر تهران سعی کرده بود با قطع صادرات گاز طبیعی خود به عراق و محدود کردن توانایی عراق برای تولید برق مورد نیاز، بغداد را تحت فشار بگذارد تا مجوز جدیدی برای آزادسازی پول‌هایش از ایالات متحده دریافت کند.

این مقام آمریکایی افزود که درخواست برای آزادسازی این پول‌ها از سوی عراق مطرح شده بود و «ما موافقت کردیم که معافیت‌ها را گسترش دهیم. این کار همچنین تا حدودی به عراقی‌ها کمک می‌کند تا بتوانند در مقابل ایران استدلال کنند که دیگر کنترل پولی که آنها به حساب یک بانک ثالث واریز کرده‌اند را ندارند.»

با این حال هنوز مشخص نیست که آیا ایران پس از عملی شدن این انتقال از سختگیری‌های خود برای صادرات انرژی به عراق می‌کاهد یا همچنان از این اهرم فشار علیه کشور همسایه استفاده خواهد کرد.

ایران از سال ۲۰۱۸ میلادی یعنی زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای تهران و قدرت‌های بزرگ خارج شد، تحت تحریم‌های اقتصادی گسترده ایالات متحده است.

ترامپ امیدوار بود که سیاست «فشار حداکثری» او مانع از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود؛ اما جانشین او جو بایدن، خط مشی دیگری را در پیش گرفت و درصدد احیای این توافق برآمد؛ تلاشی که هنوز به نتیجه نرسیده است.

بر اساس برآوردهای جدید ایالات متحده، ایران می‌تواند مواد شکافت‌پذیر برای ساخت یک بمب اتمی را در ۱۲ روز یا کمی بیشتر بسازد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست احزاب تحت حمایت تهران از دولت عراق: بد‌هی‌های گازی به ایران را تسویه کنید

اقدام هماهنگ آمریکا و بریتانیا در تحریم کشتی‌ها، شرکت‌ها و افراد مرتبط با برنامه پهپادی ایران

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید